Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor trøbler plutselig det trådløse nettverket?

Anbefalte innlegg

Jeg deler Internett med to andre et stykke ute på landsbygda, og fram til for et par uker siden hadde det fungert helt utmerket i nesten tre år. Så plutselig begynte det å bli ustabilt, og det har blitt verre og verre. Her er oppsettet:

1. I mitt hus: D-Link 624 satt til Extended Range, med en ANT24-0500, 5 dB rundtstrålende antenne med en 9 m kabel, og antennen står i en TV-antennestang jeg har på taket.

2. Den ene naboen, 80 meter rett sør: D-Link DWL-2000AP+ satt opp som trådløs klient, med D-Link ANT24-0801 8 dB retningsbestemt utendørsantenne, men montert innendørs, det har funket greit til nå.

3. Den andre naboen, 100 meter rett vest, men med et par hus i mellom, ett av dem direkte i skuddlinjen: D-Link DWL-2100AP+ satt opp som trådløs klient (etter at lynet tok den DWL-2000AP+ som sto der før, men det er lenge siden, lenge før problemene begynte), med D-Link ANT24-0801 8 dB retningsbestemt utendørsantenne montert på taket.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe med utstyret i huset mitt, for jeg bruker iblant det samme ruteren til en bærbar pc, og jeg har ikke merket noen forskjeller der. I tillegg ville det være helt urolig hvis det er noe som er skjedd med begge nabohusene på en gang. Det tyder vel på at noen i nærheten har kjøpt et eller annet som forstyrrer systemet, hva? Jeg har prøvd alle kanalene fra 1 til 13, men jeg får det bare ikke stabilt igjen. Har noen et godt forslag? Det er jo mange kloke hoder her... (Smisk, smisk...) :innocent:

Jeg har forresten liggende en SMC Barricate SMCWBR14T-G også, er det sjanse for at den vil gi sterkere signal? I tillegg har jeg en Linksys WRT54GX-v2 (med tre antenner på). Vil den kunne fungere bedre enn D-Linken hvis jeg kobler fra en av disse antennene og kobler den til den eksterne antennen?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er meget godt mulig. Problemet er at jeg ikke har så godt kontakt med alle naboene at jeg kan gå rundt og jakte på den. Men min nærmeste nabo er en forholdsvis ung mann (25-30) med jobb som han tjener godt på, så jeg ville ikke tvile på at han har alt som fins av dingzer! Men er det mulig å jobbe seg rundt noe sånt?

Lenke til kommentar

Er det ustabilt over hele fjøla, eller er det hos de 2 du deler ut nett til?

*Edit (om jeg leser riktig så er det kun hos de 2.. )

Prøv med netstumbler og søk etter andre nettverk som forstyrer og se om det kan være noe der. (ser du har skriver at du har prøvd alle kanler men greit å få ting bekreftet)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Det er bare hos dem, og det er i det trådløse. Jeg har satt opp to atskilte nettverk, ett som er direkte koblet til Internett, og som de har tilgang til, og så fra det nettverket går det en vanlig LAN-forbindelse til min personlige Internett-server, som alle maskinene her i huset er koblet til. Jeg sjekker alltid kontakten ved å pinge de to naboklientene (alt går på fast IP).

Edit (etter KenBjorks edit): Jeg søker stadig etter nettverk, og ddt var noe av det første jeg gjorde. Det viste ingenting, og jeg tror ikke det er et vanlig trådløst nettverk. Det er ikke bredspektret nok til å forstyrre alle kanalene, selv om det skulle være en av disse Linksysene som har uorginal firmware med nok kraft til å grille kylling på den! :D

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Prøv å bytt kanal på trådløsforbindelsen.  Det kan være en nabo med wlan som forstyrrer.

7757170[/snapback]

rgr, sett på 1 eller 11,12,13 da 6 er mer eller mindre standardkanalen.

Endret av kense
Lenke til kommentar
Eh...hva med å lese den første posten i tråden? For eksempel "Jeg har prøvd alle kanalene fra 1 til 13"...

7759059[/snapback]

Ingen her inne er betalt for å hjelpe deg, så du bør plukke opp smisketona fort som svint! :tease:

Du skriver at du har en 5dbi rundstråleantenne på taket forbundet med 8(!) meter kabel. Antar at dette er koaks kabel, og med tidens tann kan det komme vann inn i denne og korrodere slik at et allerede svakt signal blir ubrukelig.

Jeg skjønner i utgangspunktet ikke at det i det hele tatt kan fungere.

Hvor mye tap er det i den kabelen i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid det er problemer med selve trådløs forbindelsen, foreldrene mine deler forbindelsen med min tante og onkel og det fungerte også bra veldig lenge men begynnte så å oppføre seg merkelig. Heldigvis har min bror akkurat samme trådløsbase og jeg fikk dem til å bytte, det viste seg at det var den eksterne strømforsyningen som var dårlig. Jeg fikk dem til å kjøpe en ny justerbar strømforsyning fra Clas Ohlson til noen hundre lapper og det har fungert helt fint siden.

Lenke til kommentar

Det er bare litt irriterende når "hjelpen" er forslag som var det første jeg prøvde... Tapet på denne typen kabel er ca. 0.35 desibel per meter, så åtte meter gir et tap på 2,8 desibel. Det vil si at økningen i forhold til rent nettverkspunkt er på 2,2 desibel, og før jeg fastmonterte noe av dette hadde jeg 5-6 forskjellige antenner hjemme. Men det aller første jeg prøvde, var bare å sette selve nettverkspunktet i en plastboks oppe i antennen, og det fungerte også. Dermed visste jeg at det ikke trengtes så mange ekstra desibel for å få stabil kontakt. og det har som sagt vært helt stabilt i nesten tre år.

Vann er et godt poeng, men så mye vulkteip som jeg brukte på skjøtene, tviler jeg sterkt. Jeg har målt den, og den holder sine 50 ohms motstand, som den skal ha. Dessuten skjedde endringen helt brått, ikke gradvis. Det skjedde brått, men har så blitt noe verre.

For øvrig er ikke "smisking" det korrekte uttrykket på virkemiddelet mitt i den posten, det var vel helst noe på grensen mellom sarkasme, eller spydighet.

tkerlefs, den hadde jeg ikke tenkt på! Takk! Jeg byttet faktisk strømforsyning på dingsen for noen uker siden fordi den gamle bare døde (ikke lyn, eller noe sånt, den bare døde). Det er nøyaktig samme modellen, men kanskje noe annet skjedde samtidig. Jeg tror dette var etter at problemene hadde begynt, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Jeg skal prøve med en multistrømforsyning, og så skal jeg vurdere en ny trådløs boks, hvis ikke det hjelper. Men likevel, burde den ikke være ustabil i signalet generelt, og ikke bare på avstander større enn hagen min? For innenfor hagen funker den akkurat som den har gjort før når jeg tester med laptopen eller lomme-pc-en.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Er vel et velkjent problem med dårlig strømforsyning på eldre 624'er, hatt samme problem selv.

Bra det løste seg for deg :thumbs:

Har egentlig et motsatt problem her, naboer 150m unna kobler seg stabilt opp, men meget dårlig signal i huset.

Med 12db omniantenne på en DI-624.

Lenke til kommentar
Er vel et velkjent problem med dårlig strømforsyning på eldre 624'er, hatt samme problem selv.

Bra det løste seg for deg :thumbs:

Har egentlig et motsatt problem her, naboer 150m unna kobler seg stabilt opp, men meget dårlig signal i huset.

Med 12db omniantenne på en DI-624.

7759597[/snapback]

Sjekket strålingsvinkelen den antenne gir?

Så store antenner pleier jo ha et noe innsnevret strålingsområde.

Lenke til kommentar

Hehe, skal vel mye til når det bare dukker opp et tilgjengelig (med riktig ssid). og nærmeste trådløse antagelig er ca 1km unna.

Har prøvd å slå av trådløse telefoner og tv sendere, men har nok funnet en kanal som ikke lar seg påvirke av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...