Gå til innhold

Kjøp av ny harddisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjörer en raptor av den litt eldre typen (med mindre cache, 8MB) på 36 Gig som jeg bruker som systemdisk. Dette förer til bla kjappere oppstart av OS, bedre respons fra prog. og i det hele tatt et kjappere system synes jeg ihvertfall. Man merker iallefall forskjell på en slik disk og en 7200 disk.

Hvordan forskjellen på 10000 og 15000 rpm er kan jeg ikke svare deg på, men om man feks skulle sette 2 slike 10 000 disker i et raid0 oppsett så vil man vel få en temmelig stor ytelsesforbedring.. :hmm:

Lenke til kommentar

Ja er greit å ha rask "oppstartsdisk" for OS, men det er ikke bare fordeler heller. Større hastighet betyr ofte høyere pris og mere bråk, så dette må du også ta med i betraktningen.

Selv hadde jeg aldri vurdert en slik disk til noe annet enn systemdisk, og skal du ha den rask trenger du vel ikke mer enn ca 40GB på denne. Skal du ha en rask "lagringsdisk" som du skal kopiere mye fra og til så velg heller en SATA 2 disk (300 mbps) og 7200RPM. Hvis du derimot liker å gå med hørselvern og kaste penger ut av vinduet så er raptoren et bra valg :w00t:

Lenke til kommentar
Ja er greit å ha rask "oppstartsdisk" for OS

Ja, dette er vel det eneste fornuftige å bruke en slik disk til. Men personlig synes jeg at en systemdisk på 150GB samtidig er litt overkill. Poenget med en slik disk må jo være å kun bruke den til OS og programmer. Jeg bruker selv en 74GB Raptor som systemdisk og når jeg har installert XP + de 30 programmene jeg bruker så bikker jeg såvidt 30GB. Dersom man primært er ute etter en disk å lagre filmer og musikk på så finnes det jo en haug av andre mye mer økonomiske alternativer som yter mer enn bra nok. En 400GB SATAII 7200RPM-disk koster jo under tusenlappen i dag.

Lenke til kommentar

Hehe.. Hvis jeg kjøper en sånn disk, så kjøper jeg det jo for å få raskere oppstart og til at programmene skal gå fortere, og så håper jeg at det går fortere å avslutte Windows, for det er maskina mi veldig treig til :(

Men hvis jeg kjøper en slik disk så vil jeg ha 150 gb eller noe lignende, men jeg kjøper jo selvfølgelig 1 på 500 gb også, for plass blir det aldri nokk av

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

15k rpm SATA disker får man vel ikke ennå? Ellers er SCSI og SATA/IDE disker akkurat like lydløse på "tomgang" - forskjellen ligger i at diskaksess høres langt bedre ved bruk av SCSI disker.

Jeg har selv brukt 10k rpm SCSI som systemdisk i 4-5 år og det er en forskjell å spore fra SATA og IDE. Ikke på langt nær noen kjempeforskjell, men den er der. Oppstart av programmer skjer litt raskere og det hele føles generelt litt mer responsivt. Imidlertid vil programmene ikke gå fortere, ei heller å avslutte Windows. Tja, kanskje et sekund eller to, men ikke noe en vil merke.

Hvis Windows tar lang tid å koble ned, har du ganske enkelt for mye bøss som kjører i bakgrunnen og generelt for mye skitt installert. Det eneste som hjelper på denslags er en reinstallasjon. Etter at du har reinstallert det er det nyttig å huske på at ethvert program og enhver driver du installerer vil redusere responsiviteten og øke shut-down tiden til systemet. Dermed: installer det du har bruk for og gi beng i alt det andre. Og hvis du installerer noe og senere ikke bruker det, så avinstaller det og kjør en registry cleaner etterpå for å fjerne det som sitter igjen (det sitter alltid noe igjen).

Endret av Agrippa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...