Gå til innhold

Garanti på batteri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så forveksler du garanti og reklamasjon. Garanti er noe produsentene gir deg, men skal ikke være noe dårligere enn rettighetene du har ved lov (reklamasjon). Reklamasjon er det som står i kjøpsloven.

Garantien på batteri (tilbehør) er vanligvis 3 og/eller 6 månder.

Lenke til kommentar
Hvor står dette at det er 3 eller 6mnds garanti??

Jeg kan verken finne noe i låvverket?

7755005[/snapback]

Der blander du garanti og reklamasjon igjen.

Garanti er noe produsent/leverandør/butikk gir deg ekstra ut over de rettighetene og krav du allerede har i henhold til lovverket(reklamasjon). Låver er noe helt annet og har minimalt med garanti å gjøre :)

Min personlige vurdering blir uansett at ekstrautstyr naturligvis har kortere levetid en selve hovedproduktet(handsfree osv) men dersom ekstrautstyret er fastmontert(batteri i ipod, blåtann i laptop) så følger den samme levetid som selve produktet(evnt skal produsent dekke selve jobben med å bytte enheten, mens enheten må du dekke selv). Merk at dette er min personlige vurdering.

Lenke til kommentar
Men står det noe hvor lenge ett batteri skal vare?

eller hvor lenge det er ment å vare?

7757490[/snapback]

Det er ingen lovverk som regulerer levetiden på batterier. Men batterier er en forbruksvare og levetiden er veldig avhengig av bruksmønster.

Generelt sett har de fleste mobilprodusenter 6md garanti på batterier.

Noen batteriprodusenter går faktisk så langt som å si at batterier er "ferskvare". Kjøper du for eksempel en gammel modell som har ligget på lager i tre år bør du ikke forvente at batteriet virker like godt som om det var tre mnd gammelt.

Lenke til kommentar

Batterier går som sliteprodukter.

Du har jo 2 års reklamasjon, men det vil jo kun gjelde hvis batteriet er fullstendig dødt. Hvis det kun er dårligere batterikapasitet er det ganske sikkert at det er måten batteriet er brukt på som har ført til den kapasiteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...