ken8 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Er en stund siden jeg lagde en jalla hjemmeside og lurer litt på hva som er "standarden" nå. Jeg husker godt da jeg måtte lage 4-5 sider som så prikk like ut men litt av innholdet var endret og hvis jeg gjorde en forandring på layouten måtte dette gjøres på ALLE sidene. Ble fryktlig tungvint når det ble mange sider. Er det noen måte å bygge opp en side i dag som gir muligheten til litt dynamikk? Hvis siden er til et firma som har noen produkter, ca 50stk, de skal selge og disse fornyes 1-2ganger i mnd feks. hva er mest hensiktsmessig da? Hvor begynner dere når dere skal lage en ny side? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Du er ute etter å bruke CSS. Da har du en (evt. flere) mal for alle sidene, slik at utseendet kan skiftes effektivt. Om du bruker serverside-scripting som PHP kan du i tillegg generere HTML-en ved hjelp av kode, slik at du kan f.eks. lage én kode for en meny, og så referere til filen hvor den koden ligger på alle sidene. Da kan du endre på menykoden, og den samme menyen endres på alle sidene. Du kan også bruke PHP til mye, mye annet. Slik som de produktene du nevner. Les mer om CSS og PHP på w3schools.com Endret 18. januar 2007 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Takk takk. Har lest litt om CSS og PhP, men man skal sette seg litt inn i det før man klarer å "programmere" hjemmesider kjapt. Det blir fort til at jeg kun klarer å følge guider. Så CSS Php og kanskje SQL er veien å gå når man skal lage hjemmesider i dag. For å lage designet, så kan man vel bruke photoshop. Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Du spør om standard nå; det vet jeg ikke, ut fra dette forumet er det php. Jeg hadde laget meg en mal, med html og css, slik jeg ønsket å utrykke design og side. Ut fra det ville jeg ha laget siden. Er dette en side som består av mange filer ville jeg ha vurdert å bruke Dreamweaver Template eller Library filer. Hekkans arbeid å oppdatere copyright fra 2006 til 2007 når det er over 1000 filer som er infiltrert i det. ))))))) smiler fortsatt:))))))) Lenke til kommentar
roflol3D Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Enkleste er å bruke PHP. 1. Design sidene i HTML og CSS 2. Mekk PHP script som ved hjelp av include() henter inn data om hvert enkelt produkt. 3. Fyr sida ut på nettet 4. Hent penga og stikk til Hawaii Her er et eksempel på PHP, har ikke gjort mye med PHP, og gidder ikke sjekke at koden funker, men noe sånt blir det.. <? php if ($id == 1) $vare = sag; if ($id == 2) $vare = melk; if ($id == 3) $vare = ny_mercedes_til_1_mill; include($vare. '.txt'); ?> PHP er digg, bare skriv www.adressen.no/til/sida.html?id=2 og $id blir 2. Håper det hjalp:) Endret 19. januar 2007 av roflol3D Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Jeg for min del, kan jo ikke svare for de andre, men dette forumet, uansett spørsmål, eller problemstilling så henviser man til php. Hva hvis man ikke kan php eller faktisk ønsker å løse dette uten php? Finnes det da en løsning? Ja, det finnes.! Greit å få alternativer til det man holder på med. Kan man Norsk ønsker man å skripte på norsk ønsker man å skripte det man er innenforstått med og er på vei til å forstå, så ønsker man vel å forstå det, og ikke php. PHP er ikke løsningen på alt. Hvis PHP er løsningen, gi eksempler i steden for å svi at 3 bokstaver, og alle er ikke interessert i å finne løsningen der, for løsningen fantes før php kom. Eller er jeg helt på tur?? Uff, kjenner jeg blir sur megge her. Beklager til alle som kjenner det da. Endret 19. januar 2007 av ghstoe Lenke til kommentar
roflol3D Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Har du noen bedre ide enn PHP? ..nei. PHP er enkelt å lære seg. Det er logisk oppbygd og ikke avansert i det hele tatt. Og kjører du deg på ræv har PHP sykt stort community, og de fleste som vet hva http står for kan det. Det ser kanskje uoversiktelig ut med alle sine semikolon, paranteser og punktum, men hvis man bare fatter det er det dritlett.. Men for all del, har du en bedre ide enn PHP, kom igjen, fortell oss.. Sikkert ikke bare jeg som er interressert. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 uansett spørsmål, eller problemstilling så henviser man til php 7754198[/snapback] Hva er problemet egentlig? Du får svar basert på hva folk kan, og php er utbredt. Hvis du absolutt ikke vil lære deg det så får det være ditt problem. Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 php er veldig stort så det er mye å sette seg inn i. du trenger jo ikke sette deg inn i alt, det har slett ikke jeg gjort. men bruker php include snutter som gjør at jeg kan hente inn én enkelt side i hver av sidene mine (meny, footer osv - tekst som går igjen på 1000 sider feks). når jeg da oppdaterer menyen, vil alle sidene menyen hentes inn på, vise denne oppdaterte menyen. hadde jeg skrevet menyen inn på alle de 100 sidene mine, vill det blitt et sabla liv hver gang jeg ville oppdatere menyen hehe (eller du kunne ha innkludert copyrighten i en footer, hentet en ekstern side inn i footeren med et php include script, og endret fra 2005 til 2006 på 4 sekunder - én plass. De 1000 sidene ville alle vist 2006 ) alternativet til php vil i menyeksemplet være inline frames (dårlig idé) eller javaScript (også dårlig idé iom ikke alle nettlesere vil vise denne) Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Synes php virker best å bruke. Prøvde meg på noen dynamiske include script som styrte menyen, men det ble fort til at jeg heller brukte php til å include header og footer Funker det også, men jeg føler det er litt jalla løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå