Gå til innhold

Kjøpe el-gitar og forsterker

Martin.F

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har da planer om å kjøpe meg el-gitar og forsterker.

Jeg er vel det man kaller en "viderekommen nybegynner"! :D

Kan mange akkorder, og spiller Metallica introer og slikt.

(vanskelig å spille riff med den gitaren jeg har nå...akustisk...)

Har da vært litt på leting, og har funnet ut gitaren jeg ønsker meg

er en Ibanez RG-modell.

Ibanez gitar

Dette er en mulighet. :)

Men, så var det forsterker da... Har hørt mye rart om rørforsterkere og slikt,

men vet egentlig ikke helt forksjellen er på en rørforsterker og en annen forsterker.

Line 6 Spider forsterker

Er denne noe å kjøpe?

Så, jeg spiller mye Metallica. Det jeg også lurer på er om jeg må kjøpe en pedal

ved siden av forsterkeren, eller om effektene på selve forsterkeren er nok...?

Har blitt tipset om disse pedalene:

BOSS Pedaler

Takk på forhånd! :wee:

Endret av WhiteChief
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ibanez lager som regel svært gode instrumenter uansett prisklasse, siden de har veldig streng kvalitetskontroll på produktene sine. Greit nok at lyden kansje ikke er den beste, men jeg har ALDRI sett en ibanez, verken til 1500 eller 30000 kroner, som har vært sur på båndene, hatt dårlig lakk, eller andre feil.

Jeg har angret så mange ganger på at jeg ikke valgte Ibanez når jeg kjøpte meg billige instrumenter, siden jeg vet at Ibanez er kvalitet uansett pris. :)

Og nei, jeg jobber ikke for Ibanez. Har bare hatt meget god erfaring med dem. Et merke jeg IKKE vil anbefale, er Morgan. Kjøpte en Morgan kassegitar uten å teste den nøye først, og når jeg kom hjem oppdaget jeg at gitaren skurrer på 4 bånd, har hull i kroppen (drøyt), og pickupen funker ikke.

Håper du finner deg en gitar du blir fornøyd med!

-Erlend

Lenke til kommentar

Et par ting til- Jeg ville aldri anbefalt en gitar med floyd rose som eneste\første gitar. Grunnen til dette er at en floyd rose type stol er "recessed", noe som vil si at du kan både heve og senke tonen med vib-armen.

Resultatet blir at når man bender en streng med fingrene (som er en stor del av moderne gitarspill), går de andre strengene ned i tonehøyde, siden stolen "fjærer" av det økte spennet. I tillegg gjør en floyd rose type stol stemming til et helvete, siden alle de andre strengene går ned i tonehøyde når man strammer en streng. Bytting av strenger er også noe herk.

Ibanez sine RG-gitarer har meget flate og tynne halser med høye bånd, noe som gjør at svært mange "shredders" liker dem. Jeg hadde en RG, men den ble solgt siden halsen var for flat og "firkantet" for meg. Jeg fikk vondt i hendene, og kjøpte istedet en gitar med feitere, rundere hals.

Ibanez SA-260FM er en jækla bra gitar til ditt bruk, og en gitar jeg faktisk kunne tenkt meg selv. Den har to singlecoiler og en humbucker, som gjør den litt mer anvendelig enn den RG'en som har to humbuckere. SA-en har også mer behagelig hals, et mer pålitelig tremolo-system, og har varmere, feitere lyd. Eneste som du kansje ikke liker med den er utseendet, den ser ikke så "metal" ut. Men om du engang finner ut at du har lyst å spille i f.eks et bluesband, er det fint om gitaren ikke ser ut som et satanistisk mordvåpen! :)

Koster rundt 4000,-.

Bilde av gitaren

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Wow! Først av alt: Tusen takk for utrolig fin post! :D

Vet ikke hva jeg skal skrive som svar en gang jeg! =P

Men, kan jo si at jeg har et godt øye til Ibanez, med tanke på at en venn av (som er utrolig god på gitar) har en Ibanez RG-modell! (RG-1570). ^^

Jeg tror nesten jeg må komme meg i en butikk slik at jeg kan få prøvd både en SA-modell og en RG-modell, for å finne ut forskjellen.

En annen venn av meg (nybegynner) kjøpte seg en SA-260FM, den blå versjonen riktignok! :p Men har jo prøvd den, og den er utrolig god å spille på. Jeg har jo da ikke veldig mye erfaring med forskjellige gitarer, men jeg likte i hvertfall 260'n! xD

Men det som gjør at jeg har lyst på en RG-modell er at den har 24 bånd, i motsetning til SA-modellene som "bare" har 22. Vet ikke om det har sååå mye å si, men...skal det være så skal det være! :cool:

"Men om du engang finner ut at du har lyst å spille i f.eks et bluesband, er det fint om gitaren ikke ser ut som et satanistisk mordvåpen! :)"

HAHAHAHAHHAHAH! :rofl: Synes da ikke alle RG'ene ser ut som mordvåpen! :!:

Igjen, tusen takk for nyttig post, verdsettes! ;)

Martin :wee:

---

"Håper du finner deg en gitar du blir fornøyd med!"

Takk, det håper jeg også! :)

---

Endret av WhiteChief
Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Vet hvor mye der har å si å finne en god gitar :)

Vel, angående det med 24 versus 22 bånd, så er det svært, svært skjeldent at man har bruk for de to siste båndene. For det første er det så trangt mellom båndene at man såvidt får fingrene mellom, og for det andre så er det bare snakk om to halvtoner ekstra, som man som regel aldri bruker.

Halspickupen ligger også nærmere midten av gitaren, og på f.eks stratocastere ligger den akkurat under halve strengens lengde. Dette gjør at lyden blir litt feitere og varmere enn på en 24-bånds gitar.

Trenger du mer råd, bare si fra ;)

Lenke til kommentar
Bare hyggelig å kunne hjelpe. Vet hvor mye der har å si å finne en god gitar :)

Vel, angående det med 24 versus 22 bånd, så er det svært, svært skjeldent at man har bruk for de to siste båndene. For det første er det så trangt mellom båndene at man såvidt får fingrene mellom, og for det andre så er det bare snakk om to halvtoner ekstra, som man som regel aldri bruker.

Halspickupen ligger også nærmere midten av gitaren, og på f.eks stratocastere ligger den akkurat under halve strengens lengde. Dette gjør at lyden blir litt feitere og varmere enn på en 24-bånds gitar.

Trenger du mer råd, bare si fra ;)

7758899[/snapback]

Åh, det jeg tenker på er når man skal f.eks spille soloer på 19. bånd da, er det ikke lettere å komme til på en 24-bånds gitar?

Noen andre Ibanezer enn 260'n du kan anbefale, til en nogenlunde samme pris? (3000-4500 kr) :)

Lenke til kommentar

Jeg ser du har sett på en Line6 Spider III 30w.

Jeg har ikke testen den, men har selv en som er ett hakk høyere, 75w (ikke topp). Den er bare helt super :) Spiller rått, har mange effekter, mulighet for å lagre lydene du selv lager, innebygget tuner, MANGE forhondsinnstillte lyder fra artister og sanger :D

Lett å spillle inn med...den har hodetelefonutgang/direct out.

Du kan plugge inn mp3-en din og spille sammen med musikk du liker.

Sjekk ut Line6's hjemmeside...

Endret av snurre-sprett
Lenke til kommentar
Tilgjengeligheten til f.eks 19'ende bånd har jo lite med hvor mange bånd det er på halsen. Trur det er få gitarer der man har problemer med å nå 19-båndet, sett bort fra kassegitarer da ;)

Ibanez har jo flere modeller i S-serien... du får prøve deg frem og finne ut hva du liker.

7760671[/snapback]

Hehe :p Ja, du har vel rett. Får se på torsdag! Da skal jeg inn til Oslo og få prøvd litt av hvert. Riff og Imerslund next! :D

Jeg ser du har sett på en Line6 Spider III 30w.

Jeg har ikke testen den, men har selv en som er ett hakk høyere, 75w (ikke topp). Den er bare helt super :)  Spiller rått, har mange effekter, mulighet for å lagre lydene du selv lager, innebygget tuner, MANGE forhondsinnstillte lyder fra artister og sanger :D

Lett å spillle inn med...den har hodetelefonutgang/direct out.

Du kan plugge inn mp3-en din og spille sammen med musikk du liker.

Sjekk ut Line6's hjemmeside...

7785774[/snapback]

Jupp, sjekket ut hjemmesiden deres. Jeg tenker jeg kommer til å gå for en Cube 30x eller en Spider III 30w! ;)

Lenke til kommentar

Ser det blir advart mot floyd rose-systemet, og må bare si meg enig. Har hatt gitar med floyd rose i snart seks år nå, og plundrer fremdeles med den hersens stemminga. Styr unna.

Når det gjelder forsterkere kan jeg anbefalle Crate (gidder ikke leite opp noen link, så du får nesten søke selv). Ganske god kvalitet, selv på de mindre forsterkerne, og veldig bra distortion for de som liker det. Den jeg har har noe problem med feedback når man bruker den innebygde reverb'en, men det er ikke noe av særlig betydning.

Boss-pedaler er av god kvalitet, så det vil jeg også anbefale. Har selv Boss DD6 (digital delay) og TR3 (tremolo), og særlig DD6'en er en super boks. Mye muligheter for eksperimentering og skøy.

Styr unna multieffekt-bokser/brett. Sjelden noe særlig å skryte av kvalitetsmessig. Ofte laget i dårlig plast (ikke bra når det er snakk om en ting man skal tråkke på), og effektene høres likedan ut.

Lenke til kommentar
Ser det blir advart mot floyd rose-systemet, og må bare si meg enig. Har hatt gitar med floyd rose i snart seks år nå, og plundrer fremdeles med den hersens stemminga. Styr unna.

Styr unna multieffekt-bokser/brett. Sjelden noe særlig å skryte av kvalitetsmessig. Ofte laget i dårlig plast (ikke bra når det er snakk om en ting man skal tråkke på), og effektene høres likedan ut.

7795190[/snapback]

Pøh. Alt etter hvilket floyd rose system du bruker. ZR-tremoloen til mange Ibanezer er mye enklere å bruke enn en vanlig hardtail. ZR-tremoloen er perfekt for en nybegynner. Men nybegynnere har sjeldent bruk for floyd rose systemer. Men jaja, kjekt å ha :)

Mange multieffekter er sykt bra. Du har for eksempel GT serien til Boss, Line 6 sin POD serie, Digitech sine er også nice. Forstår ikke hvor du har ifra at multieffekter er dårlige!

Og angående forsterker er Line 6 POD 2.0 perfekt for en nybegynner. Slipper å plage foreldre med støy og veldig praktisk.

Lenke til kommentar

7795190[/snapback]

Pøh. Alt etter hvilket floyd rose system du bruker. ZR-tremoloen til mange Ibanezer er mye enklere å bruke enn en vanlig hardtail. ZR-tremoloen er perfekt for en nybegynner. Men nybegynnere har sjeldent bruk for floyd rose systemer. Men jaja, kjekt å ha :)

Mange multieffekter er sykt bra. Du har for eksempel GT serien til Boss, Line 6 sin POD serie, Digitech sine er også nice. Forstår ikke hvor du har ifra at multieffekter er dårlige!

Og angående forsterker er Line 6 POD 2.0 perfekt for en nybegynner. Slipper å plage foreldre med støy og veldig praktisk.

7801844[/snapback]

Med mindre man liker å spille soloer med vannvittig tremolo eller bending er floyd rose bare vanskelig og bortkasta.

Hvorfor sier jeg at multieffektbrett er dårlige? Jeg skrev mye av grunnen, resten av grunnen er erfaringen jeg har med slike brett. Sucks. Dessuten blir all magien med forskjellige pedaler borte.

Mulig du og flere syns den Line 6 POD 2.0-forsterkeren er perfekt for mange nybegynnere, og jeg supplementerte kun med et valg til; Crate-serien. Noen har mer sans for vanlige old school-forsterkere.

Lenke til kommentar
Med mindre man liker å spille soloer med vannvittig tremolo eller bending er floyd rose bare vanskelig og bortkasta.

Hvorfor sier jeg at multieffektbrett er dårlige? Jeg skrev mye av grunnen, resten av grunnen er erfaringen jeg har med slike brett. Sucks. Dessuten blir all magien med forskjellige pedaler borte.

Mulig du og flere syns den Line 6 POD 2.0-forsterkeren er perfekt for mange nybegynnere, og jeg supplementerte kun med et valg til; Crate-serien. Noen har mer sans for vanlige old school-forsterkere.

7801886[/snapback]

Floyd Rose er ikke vanskelig og bortkasta hvis man velger rett bridge! Hvis man kjøper et dritt tremolosystem, så får man det man betaler for. Ibanez sine tremoloer er kjempelette å bruke, stemme og justere. Det virker som om du har dårlig erfaring med dem fordi du har en dårlig tremolo? Det hysteriet mange skriver om floyd rose har jeg aldri opplevd med min ibanez. Intoneringen er perfekt, å stemme den går knirkefritt og er kjempelett. Dessuten er det mange effekter som kan lages med tremolo som er virkelig tøffe. Se på Cemetery Gates for eksempel. Jeg kan ikke forstå hvorfor det er vanskelig å bortkasta. Også er det kjekt å ha!

Ikke alle har råd til en pedal for hver ting som kan legges til. Dessuten er det tøft å ha tilgang på en haug med nødvendige og unødvendige effekter. Det er mange multieffektbrett (feks PODXT) utrolig bra til studiobruk og ikke minst til livebruk. Effektene og ampene som er innebygd har fått utrolig ros. Selv gitarlæreren min som har spillt i 40 år og hatt rundt 100 forskjellige amper (Alt fra Marshall Plexi til Diezel Herbert) anbefaler Line 6 og Boss sine multieffekter (Han bruker Pod XT selv, både til studio og live)

Jeg bare supplemerte med et forslag. Kritiserte ikke ditt ampforslag på noen måte. Men jeg tror POD kan vær et bedre forslag fordi.

a) Veldig liten boks som er veldig praktisk

b) Det er 18 forskjellige amp modeller (Det er utrolig praktisk i forhold til å kjøpe en haug med pedaler)

c) Kan kobles rett i en flatrespons forsterker, stereoanlegg, PA m.m

d) kan spilles med headset slik at han ikke plager foreldrene

e) Billig (Omkring 2.000kr ny, rundt 1000 brukt

f) Nesten alle gitarforretninger har det (Ikke alle har Crate)

g) Lett å få solgt hvis han bestemmer seg for å selge den. POD 2.0 er annerkjent og respektert blant gitarister (spesielt blant nybegynnere)

Endret av Tready
Lenke til kommentar

Jeg skrev at floyd rose er bortkasta med mindre du er interessert i å bruke effektene som er mulig å få til med dette. For nybegynnere altså. Det er mye å sette seg inn i for en nybegynner, når det tross alt er mer enn nok annet som er mye viktigere å sette seg inn i for å bli en dyktig gitarist.

Tror det har mye med smak og behag å gjøre. Folk som er tilhengere av floyd rose syns selvfølgelig det går knirkefritt.

Nå har ikke jeg testa ut alle effektbrett som finnes, men jeg vet at nok det meste som finnes av det er søppel. Selvfølgelig finnes det gull også, det gjelder jo det meste. Så da kan vi vel si at om man skal velge seg et slikt brett så gjelder det ihvertfall å gjøre leksa si grundig, nybegynner eller ei.

Jauda. Virker veldig kjekt og greit med en sånn Line 6-forsterker. Kanskje jeg burde sjekke den ut selv. Er alltid skeptisk til slike kombo-ting, da jeg liker best å sette opp gearet selv, med så mange forskjellig komponenter som mulig. Det skal ta plass;P

Lenke til kommentar

Wow! Laaaange poster! :p Men fikk lest meg gjennom, og...Dere er gode til å arugmentere for dere!

Leste ikke dette før nå, altså etter jeg kjøpte meg forsterker. Valget falt på en Roland Cube 30x. Jeg er veldig fornøyd med kjøpet.

Det jeg trenger nå er en gitar, og det virker som om dere har litt peiling, så jeg lurer hvilken gitar i prisklassen 3-4000 dere anbefaler? :)

Martin

Lenke til kommentar

Så fint at du er fornøyd med kjøp av forsterker. :)

Gitar mellom 3000-4000 har det vært mye diskusjon om i det siste. Kommer vel litt an på hva slags musikk du vil spille. Du sier jo Metallica, så regner med at du vil ha en "metalgitar".

Det er vel Ibanez som anbefales da tror jeg?

SA-260FM

RG-321MH

SA-120

Sikkert noen som kan komme med bedre forslag, men tror de jeg nevnte er gode "nybegynnere" ;)

Lykke til :fun:

Lenke til kommentar

Cube er et bra valg. Dritbra lyd for penga.

Gitarveien ville jeg gått for en Squier Fender, Epiphone eller Ibanez.

Er selv meget glad i Epiphone Les Paul og Squier Standard Stratocaster-serien. Har selv en Squier Standard Stratocaster, som fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...