amelbye Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Jeg har vært litt utenfor de siste årene, og det jeg kan om pcer er ikke lenger sant. Jeg driver og ser på hovedkort, og ser at det er flere former for ddr2 som de forskjellige hovedkortene støtter. Jeg tenker å kjøpe en core2 duo 6300, og jeg ser at noen hovedkort støtter PC2-6400 minne, mens andre ikke går høyere enn PC2-5300. hvis jeg da kjøper et hovedkort som støtter PC2-6400 minne; vil minnet bli kjørt på full fart, eller må jeg ha en raskere prosessor for å kunne utnytte dette? Hvis pcen klarer å utnytte dette, hvor store ytelses-forskjeller er det snakk om? jeg ser også at det er endel hovedkort som er oppgitt til å støtte core 2 duo, som har en max fsb på 800MHz. Hvis jeg skaffer et sånt blir vel prosessoren klokket ned? jeg har blitt anbefalt å kjøpe core 2 duo, men velger å gå for et hovedkort som kan akseptere en bedre cpu når de blir billigere. Hva er de beste prosessorene i dag? core 2 extreme, core 2 quad, pentium 4 extreme eller pentium extreme? Endret 18. januar 2007 av amelbye Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Oi, her var det mye å svare på. Får starte med å si at FSB på de fleste hovedkort er maks 500 tror jeg. Men til sammelikning kjører C2D prosessrer på 266 til vanlig. Det å høyne FSB gjør du kun når du skal overklokke. Minnehastighetene PC2-6400, PC2-5300 og PC2-4200 er på henholdsvis 800, 667 og 533MHz, der PC2-6400 er 800MHz. På et system der du ikke har overklokket, og ikek skal det, holder det med PC2-4200 RAM. Denne RAM kjører på samme frekvens som FSB, altså med divider 1:1. RAM som kjører på over FSB sin hastighet får du ikke utnyttet fordi FSB er "broen" mellom CPU og RAM. CPU bruker RAM til å mellomlagre oppgaver osv, så selv om RAM kjører på 800MHz, så klarer ikke CPU å bruke mer enn 533 av disse, enkelt og litt upresist forklart. Dividerene til PC2-5300 er 4:5 og til PC2-6400 er det 2:3. Du regner ut hastigheten slik: 800MHz/2 =400MHz (RAM hastigheten) 400MHz*2/3=ca266MHz. 800, 667 og 533MH er hastigheten RAM kjører på pga. DDR2 teknologien. Hadde RAM vert DDR(1), ville den kjørt på halvparten. Konklusjonen er at skal du overklokke maskinen, kjøp minst PC2-6400 med lave timings. 4-4-4-12 er vel det laveste du finner til 800MHz RAM. Med PC2-6400 RAM kan du kjøre opptil 400MHz FSB uten å overklokke RAMen i det hele tatt, bare du bruker divider 1:1 (i noen BIOSer velger du hastigheter, ike dividere, og da blir det 533MHz) I ditt tilfelle, med E6300, må du ha en FSB på 429MHz for å kjøre en overklokk på 3GHz. Da får du en liten overklokk på RAMen hvis du kjøper PC2-6400, lavere hastigheter vil jeg ikke tro klarer det. De aller fleste hovedkort støtter PC2-6400 RAM så lenge det bare er 2 brikker. Skal du bruke fler støtter de fleste "bare" PC2-5300. Dessuten spiller det liten rolle at hovedkortet kan kjøre RAM på 800MHz når du ikke får utnyttet det uansett. Den aller råeste prosessorene i dag er Core 2 Extreme QX6700, med 4 kjerner på 2,66GHz og Core 2 Extreme X6800, med to kjerner på 2,93GHz. Alle Core 2 Dou prosessorer er bedre enn konkurentene, i alle fall de i samme prisklasse. Hvilket hovedkrot du bør kjøpe kan jeg ikke si noe om akkurat nå, men jeg vil råde deg å IKKE kjøpe MSI P965 Platinum hvis du skal overklokke. Håper jeg klarte å svare på alt du lurte på Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Takk for mange gode svar! Hvor rask RAM hovedkortet støtter er altså ikke så mye å bry seg om? Er det noen spesielle chipset i dag som er å foretrekke? jeg har avsmak for VIA og SIS, så de vil jeg ikke velge uansett, men det er ganske mange forskjellige chipset ute og går fra intel og nvidia, og jeg er litt usikker på om det er trygt å kjøpe et hovedkort av ukjent merke (MSI? Gigabyte? DFI?) hvis det har et bra chipset? Tidligere har jeg kun stolt på Asus og Tyan.. Jeg går ut ifra at det er som i gamle dager, da rammen egentlig ikke "vet" hvor rask den er, og standarden du kjøper ikke egentlig betyr annet enn hva produsenten garanterer at du kan presse brikkene til å gjøre? Er timing viktigere enn frekvens på ramen? kan du kjøre raskere timing hvis brikkene ikke blir presset på frekvens? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Takk for mange gode svar! Hvor rask RAM hovedkortet støtter er altså ikke så mye å bry seg om? Er det noen spesielle chipset i dag som er å foretrekke? jeg har avsmak for VIA og SIS, så de vil jeg ikke velge uansett, men det er ganske mange forskjellige chipset ute og går fra intel og nvidia, og jeg er litt usikker på om det er trygt å kjøpe et hovedkort av ukjent merke (MSI? Gigabyte? DFI?) hvis det har et bra chipset? Tidligere har jeg kun stolt på Asus og Tyan.. Jeg går ut ifra at det er som i gamle dager, da rammen egentlig ikke "vet" hvor rask den er, og standarden du kjøper ikke egentlig betyr annet enn hva produsenten garanterer at du kan presse brikkene til å gjøre? Er timing viktigere enn frekvens på ramen? kan du kjøre raskere timing hvis brikkene ikke blir presset på frekvens? 7763334[/snapback] Asus P5B-E/P5B deluxe (P965) serien er gode kort. Asus P5W (975X) Du kan også gå for et litt dyrere kort med Nvidias 680i brikkesett. Asus P5B/P5B-E og Asus- kort basert på 680i er gode overklokkere. Kort basert på 975, er bedre på crossfire og litt raskere på noen ting enn 965, men ikke like gode overklokkere. Det kommer litt an på hva du skal bruke pc-en til. Hvis du kjører RAM-en med lavere frekvens kan du som regel ha raskere timings ja. Hvis vi antar at du kjøper relativt rimelig minne, PC2-6400 CL4, kan du nok redusere til CL3, med minnet på 4200-hastighet. (266*2*8). Hvis du ikke skal overklokke CPU kan dette gi noen % ekstra ytelse. (Det kommer an på hva du bruker pc-en til selvsagt) Frekvensen på RAM-en og FSB har nok mer å si. Fordi du kan presse opp hastigheten på RAM-en ganske mye ved å bruke litt dårligere timings. CPU er enda viktigere for total ytelse. Jeg anbefaler deg å teste det ut. Men sørg for å kjøpe PC2-6400 CL4 eller PC2-5300 CL3, hvis du ønsker den ekstra ytelsen. Prisen er nesten den samme på CL4 og CL5 på PC2-6400. Det finnes raskere brikker, men de er langt dyrere. 6400-minne CL4 holder for normal overklokking. Minst 50% overklokking av CPU før du må overklokke minnet. Finn ut hvor mye du ønsker å bruke. Hva du skal bruke pc-en til. Er overklokking viktig? Hvor mye støy du kan takle. Kjøp en god kjøler, kabinett og strømforsyning med ikke alt for mye støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå