Gå til innhold

Overklokker, hvor bør jeg stoppe? (Commando/E6600)

Anbefalte innlegg

Holder på å klokke opp mitt nye system akkurat nuh :)

E6600 m/Zalman CNPS9500AT

Asus commando

OCZ DDR2 PC6400 2048MB Platinum XTC Dual Ch

Spørsmålet er hvor langt jeg skal dra det, og evnt tips for å komme lenger..

edit: nåværende status lengre ned på siden

Endret av axl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

neh ville ikke økt noe særlig. ihvertfall ikke satt opp volten. Da burde du ha bedre kjøling. rammen kan du sikkert tweake litt mere. 4.5.4.10?

hva er tempen med TAT eller core temp? garantert høyere enn det hovedkortet viser og da begynner tempen å bli høy. Men slik det er nå er nok ok. er det stabilt så er det bra det.

Lenke til kommentar

Det er temperaturen som bestemmer når du bør stoppe. 62-63 grader er ikke farlig, men du trenger ikke å ta store sjanser heller (Asusprobe har satt 60 grader som anbefalt alarmnivå...) Med den kjøleren du har vil jeg tro du skal komme deg litt lenger. Det kan være lurt å følge med NB-temperaturen også, det er den som er problemet på mitt oppsett med Asus P5W.

Lenke til kommentar

Takk for input.

Klar for en ny Oc session ;)

Er veldig stabilt nå på:

400x9 =3,6Ghz

4-4-4-12

Cpu Vcore 1,450

Fsb Termination 1,4

NB Vcore 1,475

DDRII 2,025

SB Vcore Auto

SB chipset 1,1

Temp:

Cpu: 39 idle / 55 load (core temp/speedfan)

MB: 27 idle/load

Regner med at jeg da kan strekke meg opp til 2,2 på ram og 1,5-1,6 på cpu? om jeg brenner ut cpu på et år eller 2 er ikke det no big deal ;)

Hovedkortet virker å være veldig stabilt og lavt på temp. har preppet det godt og har god lufting generelt, er noe usikker på hva jeg kan strekke NB/SB volt til før det blir skummelt.

Når det gjelder ram lurer jeg på om jeg skal legge en 50mm vifte over modulene. Noen som vet om det kan skade at det blir fysisk kontakt mellom dem? Er det egentlig temp som begrenser disse også? Prøver 5-5-5-15 Timings mens jeg prøver meg på 400+ Fsb og sjekker om jeg kan evnt sette ned når jeg er fornøyd.

Siste jeg lurer på er Pci-e frequency og Pci-clock. Greit at disse står på auto, eller bør de stilles manuelt?

Endret av axl
Lenke til kommentar

Prøv å slakke timings til 5.5.5.15 og konsentrer deg om å få høyest mulig klokk, og sette opp vCore når det blir ustabilt, men nå veit jeg ikke hvilke temperaturer du har. Selv har jeg load temp på 75-80*C når jeg prøver på 3.6 med min E6400, men da har jeg vCore på 1.6v Men da blir det ikke stabilt, for det er enten for varmt eller for lav vCore. Skal snart en ny kjøler inn i pcn, så får se hva jeg får til da. Jeg håper jo på 3.6Ghz stabilt på luft.

Lenke til kommentar
Prøv å slakke timings til 5.5.5.15 og konsentrer deg om å få høyest mulig klokk, og sette opp vCore når det blir ustabilt, men nå veit jeg ikke hvilke temperaturer du har. Selv har jeg load temp på 75-80*C når jeg prøver på 3.6 med min E6400, men da har jeg vCore på 1.6v Men da blir det ikke stabilt, for det er enten for varmt eller for lav vCore. Skal snart en ny kjøler inn i pcn, så får se hva jeg får til da. Jeg håper jo på 3.6Ghz stabilt på luft.

7760469[/snapback]

Testet med endel ulike timings uten at det gjore store utslag. Hadde vel ikke mer en 1,475 Vcore på det meste. Var oppe i 62-63c under stress test. Virker som den holdt seg godt under 60c til vanlig bruk (spill etc).

Synes jo det er litt merkelig hvis det skal begynne å bremse på ram..den er jo ikke overklokket engang.

75-80c høres jo fali ut da. Nærmer seg meltdown da vel?

Lenke til kommentar

Er da det begynner å bli farlig tror jeg. Men er ikke så redd for det. Jeg har bare satt meg ett stopp punkt og det er på 80*C da skal jeg stoppe.

Greit det, men bare kjør på 5.5.5.15 så er minnet absolutt ikke noe problem, så kan du konsentrere deg om CPU.

Prøv å sette ned multiplier og sette høyere FSB og se om det er hovedkortet som trenger mere MCP spenning. Hvis ikke så er det bare å gi CPU litt mere volt. Men rart det bare sier stopp på 400FSB Virker veldig som det er HK som ikke vil lengre. Prøv å gi HK litt mere volt på MCP.

Lenke til kommentar

Tror ikke hovedkortet har vært over 28c ennå..Ble faktisk mer stabilt når jeg kjørte auto på alt av hovedkort volt.

Er litt tilbakeholden på volt innstillinger jeg ikke er kjent med øvre grense på..volt innstillingene på Commando er jo helt syke.

Skal gi det et forsøk til

Edit: Stabil på 462x8 (3,7 Ghz) :thumbup:

Var ikke over 64c på 3Dmark05

avleste volt:

Vcore 1,47

FSB Term 1,58

NB Vcore 1,68

DDR 2,21

SB Vcore 1,66

Endret av axl
Lenke til kommentar

Det var bedre ser du. Selv har jeg klart å få min E6400 Orthos stabil på 3.5 på luft. Og Load temperaturer på 64-68*C Får si meg fornøyd med det, og få kjøpt bedre kjøler.

Du kan nok klare å komme enda lengre, men da må du nok gi mere volt på hovedkortet. Selv kjører jeg 1.725v på MCP max er 1.750v og stock er 1.500v Veit ikke åssen sånt er på ditt kort, iogmed at det er et annet kort, men tror ikke du skal være så redd for temperaturer, er jo bare å følge med på temperaturen på Chip'en.

Lenke til kommentar

Den tempen du har er jo greit, egentlig ville jeg ikek dratt det stort lengre med det du har av kjøling nå. Evt prøve på 3.8Ghz, bare pass på tempen, lurt å holde seg under 75*C Hvis den ikke blir stabilt på litt mere volt på 3.8Ghz er det ikke mulig å komme stort lengre med den kjøleren, for det er ofte at man få bedre kjøling, så kan man sette ned volten, for temperatur gjør ofte så den trenger mere volt, og da sier det ofte bare stopp, og den trenger så mye volt at det blir for varmt, men med bedre kjøling blir den kaldere, og man klarer ofte høyerer frekvens på samme vCore.

Lenke til kommentar

Virker som den sliter med å holde seg stabil på høyere Vcore ja. Har vært oppe på 70 tallet (70-71) under TAT strss test 100% med de innstillingene jeg kjører stabilt nå. TAT 100% er jo ekstrem påkjenning men, kommer nok aldri i nærheten av den påkjenningen ellers.

Kan man egentlig "brenne" en cpu som har ok kjøling? vil den ikke throttle (stille seg ned) rundt 85c?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...