Gå til innhold

PSP vs Nintendo Ds Lite?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Takker for flere veldig bra og utfyllende svar :)

Hva som velges gjenstår å se... kan ikke akuratt si at alle argumentene gjør saken lettere :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL
...men DSen leverer mye mer enn PSP, og ser ut som den kan ta over markedet totalt(Den leder allerede med mye i alle regioner) så det er nok der de fleste spillene vil komme.

7753143[/snapback]

Det der var vel å ta litt i. Det er mindre enn 5 millioner som skille dem, det er jo en del, men relativt sett er det ganske jevnt. Dermed er det ingenting som tyder på at den ene eller den andre vil ta tolat over. I Europa er det for øvrig dødt løp mellom de to.

Lenke til kommentar

Fanboys reunion, lizam lolz.

OT: Jeg har både PSP og NDS Lite. Synes de faktisk er gøyale begge to. Har perioder hvor jeg bruker PSP mer enn NDS Lite, og motsatt... Om jeg bare kunne velge en av de to, så ville jeg valgt NDS Lite. Grunnen til dette er at jeg trives veldig godt med touch-screen opplegget i spill, og selvfølgelig spillbiblioteket. Så i bunn og grunn, du må se an åssen spill som finnes på hvilken konsoll og velge utifra dette. Som mange har sagt allerede, tror jeg? :)

Lenke til kommentar
Det der var vel å ta litt i. Det er mindre enn 5 millioner som skille dem, det er jo en del, men relativt sett er det ganske jevnt. Dermed er det ingenting som tyder på at den ene eller den andre vil ta tolat over. I Europa er det for øvrig dødt løp mellom de to.

7753286[/snapback]

Fram til i sommer var det dødt løp i Europa. Etter det har DS solgt rundt dobbelt så mye som PSP, med blant annet 1.7 millioner DSer solgt i Europa kun i Desember. VGcharts regner med at det er rundt 15 millioner fler DSer solgt i verden enn PSP, og selvom det ikke er den mest pålitelige siden så sier det mer enn nok. På et halvt år har DS økt forspranget sitt med rundt 10 millioner. Ganske rimelig sinnsykt.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Til under prisen av en psp så har jeg kjøpt meg en DS lite og en Ds-xtreme flash cart. Med denne carten kan jeg spille forskjellig homebrew, kjøre backups av spill, spille av musikk, kjøre nes og snes emulatorer, ScummVM og andre ting. Ikke noe pes med nedgradering av firmware osv som gjør livet surt for de som vil kjøre homebrews , backups osv heller.

Send meg gjerne en pm om du vil ha detaljer rund DS-xtreme.

Min personlige mening etter å ha testet begge maskinene er at DS utnytter det håndholdte formatet mye bedre. PSP er mer som en mini-playstation, og det vises på titlene - ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting for somme. Batteriene på DS varer også noe lengre, når jeg spiller ff3 på maks lys og lydstyrke varer den i ca åtte timer. (pluss minus en time, timingen min gikk litt skeis.)

Lenke til kommentar

Jeg valgte psp pga jeg trengte mp3spiller og noe å se film på:) skulle jeg spilt hadde jeg nok valg ds, så jeg vil skille de sånn.. Ds er best på spill og har de gøyeste tittlene og får mange spennende fremover, mens Psp er en lomme multimedia maskin=) har jo seff daxter<3

Lenke til kommentar

Istedenfor å se på psp og dslite, tror jeg heller vanlige mobiler vil gjøre nytten.

ds lite har 256 × 192 i oppløsning mens de fleste nye mobilmodeller har 240x320 i oppløsning. Ikke minst snakk om raskere prosessor. Da Ds lite har 67MHz mens nyere har rundt 200.

Lenke til kommentar
Istedenfor å se på psp og dslite, tror jeg heller vanlige mobiler vil gjøre nytten.

ds lite har 256 × 192 i oppløsning mens de fleste nye mobilmodeller har 240x320 i oppløsning. Ikke minst snakk om raskere prosessor. Da Ds lite har 67MHz mens nyere har rundt 200.

7755818[/snapback]

Må le. Spille på en mobil er vel heller slitsomt enn morro. Uansett så kan man ikke sammenligne Nintendo DS eller PSP med en mobil. En mobil ringer man med, mens en DS/PSP spiller man på.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man det, om mobilen din bare kan ringe og ikke noe annet så har du en veldig veldig gammel mobil.

Syns mange av dagens beste mobilspill kan måle seg med disse håndholdte spillkonsollene, muligens ikke pss da den er kraftigere og har bedre skjerm. Men tror at det kun er snakk om tid.

Lenke til kommentar

Har begge to selv og er fornøyd med begge. Men du spør etter fleksibilitet, brukervennlighet og spillmuligheter. Her er min vurdering:

Fleksibilitet: Her er PSP vinneren, det er lett å spille av mp3, du kan se filmer (selv om dette ikke er optimalt på en så liten skjerm). Det er relativt lett å kjøre homebrew og du trenger ikke noe mer enn et vanlig minnekort for dette.

Brukervennlighet: DS er vinneren her. Stort sett bare å skru på og spillet begynner med en gang. Lengre batteritid. Ingen loadetider.

Spillmuligheter: Her er det opp til hva slags spill du liker best. Begge har begynt å få en del bra spill. PSP er bedre på racing og skytespill mens DS har de typiske Nintendospillene som Super Mario, Metroid etc. Grafikkmessig vinner PSP, mens DS vinner på tradisjonell god Nintendo-spilldesign. Etter min mening går DS av med en hårfin seier her.

Mine yndlingsspill - DS: New Super Mario Bros PSP: Wipeout Fusion

Lenke til kommentar
Syns mange av dagens beste mobilspill kan måle seg med disse håndholdte spillkonsollene, muligens ikke pss da den er kraftigere og har bedre skjerm. Men tror at det kun er snakk om tid.

7755918[/snapback]

Huhei, da er det tid for å spørre: Hvor mye har du egentlig prøvd DS og PSP? Og hvilke spill? Samt: Hvilke spill på mobil er det du mener kan måle seg? Jeg har fortsatt til gode å se noe som helst av vesentlig verdi på mobil, selv Lumines er en skandale sammenliknet med PSP-utgaven.

Til trådstarter: Som de andre her har sagt, så er PSP et mer naturlig sted å begynne hvis det er viktig å kunne se film og denslags. Å bruke PSP-en som MP3-spiller er ganske døvt spør du meg, all den tid den er rimelig gigantisk som sådan, men det går jo. For multimediebruk må du imidlertid påregne ekstrakostnad til kjøp av minnekort, og Sonys MemoryStick-standard er ikke den billigste.

DS har også mulighet for multimedia ved kjøp av tilleggsutstyr, men dette er mindre sentralt for maskinen, og er dermed litt mer krøkkete å få til.

Hvis vi ser bort fra multimediemuligheter må du rett og slett se på spillutvalget. PSP-en har noen flotte racingtitler i form av Ridge Racer, Wipeout og Outrun 2006, den har en flott versjon av Virtua Tennis, og den har et par greie utgaver av Grand Theft Auto. Selv har jeg bare prøvd Liberty City Stories av disse, og det anbefaler jeg ikke til folk med mindre de liker hakking og etterslep. Loco Roco og Daxter er andre populære spill, selv om disse kan være lure å prøve før man bestemmer seg.

PSP-en har også noen nyutgivelser av gode rollespill, hvor blant annet Tales of Eternia peker seg ut. Jeg elsker dessuten turbasert spionaction, og da er Metal Gear Ac!d-spillene ypperlige steder å henvende seg. Det beste spillet på PSP er imidlertid blokkpuslespillet Lumines, som hekter meg til skjermene i timesvis uten at jeg makter å stå imot dets fantastiske musikk og grafikk - i kombinasjon med et klassisk gameplay.

På DS finnes det knapt et eneste brukbart racingspill (selv om Mario Kart DS er moro en stund er det lite spektakulært sammenliknet med PSP-ens beste), og grafikken er ofte ganske laber. Til gjengjeld har maskinen flere gode strategispill (Advance Wars og Age of Empires), mange gode plattformspill (Super Mario 64 DS, New Super Mario Bros., Kirby's Power Paintbrush, Castlevania: Dawn of Sorrow) og flere gode eventyrspill (Phoenix Wright: Ace Attorney, Another Code, og snart Hotel Dusk: Room 215).

Du bør også ta en titt på doktorspillet Trauma Center, skatespillet Tony Hawk's American Sk8land, rollespillet Mario & Luigi: Partners in Time, golfsimulatoren Nintendo Touch Golf, puslespillene Polarium, Tetris DS og Meteos, og romskytespillet Metroid Prime Hunters.

Jeg har selv begge maskinene, og av dem bruker jeg klart DS-en mest, men det er ikke først og fremst på grunn av selve spillene, men snarere fordi den er mindre, lettere, den har nesten ingen lastepauser og den har bedre batteritid.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan man det, om mobilen din bare kan ringe og ikke noe annet så har du en veldig veldig gammel mobil.

7755918[/snapback]

Har 6233 jeg. Har aldri spilt på den og vil aldri heller! Sitte og knote med de små tastene for å spille er vel heller mer en tolmodighetsprøve. hehe

Lenke til kommentar

Jeg har selv PSP, og må ærlig innrømme at jeg bruker den svææært sjelden.. SELV om jeg nå har fått FFVII inn på den, er det ikke det helt store for meg.. (Ja, jeg er FFVII fanboy..) Jeg synes det var kjempe morsomt med en gang jeg fikk den.. men, etter en måneds tid var det noe slutt.. Den er for stoor for å ha med seg rundt omkring..

Jeg tenker på å kjøpe meg en DS-Light nå selv egentlig.. tror jeg hadde hatt mye mer glede av denne... :) Måtte blitt sammen med en DS-extreme.. :) Vii får se hva det blir til etterhvert.. :)

Også kan jeg nevne noen spill til PSP.. :p LocoRoco ble fort kjedelig for meg iallefall.. men, god underholdning en time eller to.. :) Virtua Tennis og Burnout er de spillene som har gitt meg mest glede av PSP.. Tales of Eternia er ett rimelig bra rollespill.. :) GTA versjonene synes jeg blir kjedelig, siden man kommer igjen til LC og VC.. har vært der nok fra før.. :p Meen, 4Gb kort til PSP har jo også blitt ganske billig nå.. Så, om du faller for PSP, anbefaler jeg det å kjøpe det.. :)

Lenke til kommentar

Liker begge veldig godt. Har trolig spilt mer ds enn jeg har gjort psp, mye også på grunn av støtte for gba spill. Men i det siste har psp slått på stortromma. Mye gode spill og (for de som har eldre firmware) muligheten til å spille playstation 1 spill (uten ps3).

Ps1 har veldig mange gode klassikere, som ff7, vagrant story, chrono cross, ++++++.

Helt ærlig vil jeg ikke anbefale det ene overfor det andre. Før ville jeg uten tvil sagt ds. Men psp har kommet seg bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Først og fremst vil jeg takke for alle de gode, lange og utfyllende svarene alle dere har kommet med :)

Slash var så vennlig å sende meg betydelig med informasjon om DS-Xtreme. Tusen takk for det! :)

Jeg har virkelig lært mye mer om begge konsollene, noe jeg ser som veldig viktig før man gjør et endelig kjøp.

Hva det endelige valget faller på, gjenstår ennå å se.

Jeg kan bl.a. informere om at jeg i dag fikk prøve en venn sin PSP, og vel... jeg ble ikke akuratt videre imponert, selv om den visstnok skal ha bedre grafikk enn NDS Lite.

Jaja...

Skal jeg anslå hvilken vei det heller nå, må det nok bli DS(-X?)

Håper på å få solgt bassgitaren min snarest, slik at jeg får cash nok :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...