Gå til innhold

Kobling av ekstern PC til bærbar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Are You for real? ;)

Hehe, neida ikketa det ille opp.

Det nytter ikke med vga kabel, den brukes for å sende bildesignaler.

Du trenger en TP-kabel(Nettverkskabel, forutsetter at du har nettverkskort i begge maskinene)

Mest sannsynlig trenger du en krysset tp-kabel om det ikke er auto-sense på en av maskinene.

Lenke til kommentar
Are You for real? ;)

Du trenger en TP-kabel(Nettverkskabel, forutsetter at du har nettverkskort i begge maskinene)

Mest sannsynlig trenger du en krysset tp-kabel om det ikke er auto-sense på en av maskinene.

7752548[/snapback]

just a newbie på dette området.

har nettverkskabel på den ene og usb nettverk på den andre.

krysset TP kabel. er dette vanlig kabel som du bruker å koble pc til adsl routeren, eller en annen type?

Lenke til kommentar
Are You for real? ;)

7752548[/snapback]

krysset TP kabel. er dette vanlig kabel som du bruker å koble pc til adsl routeren, eller en annen type?

7752618[/snapback]

Krysset kabel brukes når man skal koble maskin direkte til maskin uten å gå via en switch.

Høres ut som du har en bredbåndsrouter, disse har også som regel innebygget switch, så jeg vil anbefale å gå gjennom den om du ikke har krysset kabel liggende.

Du skriver at du har nettverkskabel på den ene (Altså da også nettverkskort på den), men den andre, bare usb sier du?

Lenke til kommentar
Are You for real? ;)

7752548[/snapback]

7752618[/snapback]

Krysset kabel brukes når man skal koble maskin direkte til maskin uten å gå via en switch.

Høres ut som du har en bredbåndsrouter, disse har også som regel innebygget switch, så jeg vil anbefale å gå gjennom den om du ikke har krysset kabel liggende.

Du skriver at du har nettverkskabel på den ene (Altså da også nettverkskort på den), men den andre, bare usb sier du?

7752858[/snapback]

vel akkurat nå sitter jeg i nytt hus og bruker naboens nett inntil videre....

med usb mente jeg trådløs usb stick - feil formulering fra min side.

med andre en kan ikke bruke vanlig nettverskabel som går fra pc til adsl - jeg må ut å kjøpe en!

Lenke til kommentar

Joda det er riktig kabel, så lenge du går via en switch.

Om jeg forstår deg riktig så har du et ADSL-modem, en bredbåndsrouter, og en pc som er koblet til bredbåndsrouteren.

I så fall, ville jeg tatt kabelen som går mellom adsl-moemet og brukt mellom router og laptop, slik at både stasjonær og laptop er koblet til routeren, og da kan di kommunisere.

Om jeg tar feil her, så vennligst forklar hvordan det henger sammen, så skal vi nok hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Joda det er riktig kabel, så lenge du går via en switch.

Om jeg forstår deg riktig så har du et ADSL-modem, en bredbåndsrouter, og en pc som er koblet til bredbåndsrouteren.

I så fall, ville jeg tatt kabelen som går mellom adsl-moemet og brukt mellom router og laptop, slik at både stasjonær og laptop er koblet til routeren, og da kan di kommunisere.

Om jeg tar feil her, så vennligst forklar hvordan det henger sammen, så skal vi nok hjelpe deg :)

7752941[/snapback]

se bort i fra ADSL nå....siden jeg ikke har nett oppe og går akkurat nå, så surfer jeg WIFI på naboens nett.

Akkurat nå har jeg da bare en ny bærbar med nettverkskort og en pr år gammel stasjonær u skjerm med nettverkskort og trådløs usb for å kunne surfe trådløst. har og nettverkskabel som brukes fra pc til ADSL.

og har forstått det da slik at denne kabelen ikke kan brukes, men må kjøpes en annen type....

men, leste og nå nylig om autosence, at hvis jeg har det på en maskin - nyere, og det er den bærbare (helt ny), så kan en bruke nevnte nettverkskabel......

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Det er mulig en av pc'ene har det så deter bare å prøve.

Pc'en som du ikk har skjerm til er det jo litt vanskelig å få satt riktig ip-adresse, så du må la laptop'en fungere som "Dhcp server".

Det kan du på en enkel måte gjøre ved å dele den tråløse tilkoblingen, eller bruke Windows "veiviser" for nettverk.

Du finner dette under nettverkstilkoblinger.

Så kommer det til hva som er delt da...

Om du ikke har delt noen mapper på den stasjonære kan du skrive inn nettverksbanen til en av stasjonene i "start-kjør" boksen, eksempel:

\\"ipadressen til den stasjonære(Eks 192.168.1.2")\c$

Da får du opp roten på c:, men dette avhenger også av hvordan oppsettet er..

Prøv-feil-lær ;)

Lenke til kommentar
Det stemmer.

Det er mulig en av pc'ene har det så deter bare å prøve.

Pc'en som du ikk har skjerm til er det jo litt vanskelig å få satt riktig ip-adresse, så du må la laptop'en fungere som "Dhcp server".

Det kan du på en enkel måte gjøre ved å dele den tråløse tilkoblingen, eller bruke Windows "veiviser" for nettverk.

Du finner dette under nettverkstilkoblinger.

Så kommer det til hva som er delt da...

Om du ikke har delt noen mapper på den stasjonære kan du skrive inn nettverksbanen til en av stasjonene i "start-kjør" boksen, eksempel:

\\"ipadressen til den stasjonære(Eks 192.168.1.2")\c$

Da får du opp roten på c:, men dette avhenger også av hvordan oppsettet er..

Prøv-feil-lær ;)

7753054[/snapback]

allright...

fått kontakt med den stasjonære. men hadde ikke mange filer tildelt.

prøvd dette med å taste inn ip adressen, men lettere sagt enn gjort....

på den stasjonære er det 192.168.2 (ikke vært borti før, bare 1).184

på en annen bærbar har jeg 192.168.2.189. (prøvd alt fra 180-190 uten hell).

Lenke til kommentar
Så flott du har fått kontakt !

Da vet du kanskje navnet på pc'en, kan like gjerne bruke maskinnavnet.

Altså \\"maskinnavn"\c$  (Evt d$ osv..)

7755316[/snapback]

navnet på den andre maskinen er Rune - Acer (Rune) ifølge oppsettet.

jeg ønsker å koble meg på my documents på denne....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...