Gå til innhold

PC-gaming er langt ifra død!

Anbefalte innlegg

Kom over en liste på Gamespot-forumet. Ganske gammel så kan hende den er postet før, men er ivertfall en liste over eksklusive PC-spill som kommer ut i 2007.

Klikk <<< HER ER LISTEN. DEN UNDER ER MIN PERSONLIGE LISTE!

Må si det var overaskende mye lovende her, selv om jeg tviler på at alle kommer ut i 2007.

Mine valg:

Spore

Dragon Age

Witcher

Afterfall

Mount and Blade

Not The Time For Dragons

ENOSTA: Discovery Beyond

The Broken Hourglass

Seeker

2 Moons

Starfall

Grey Matter

Sam and Max

Vampyre Story

Limbo

Multiplatform:

Assassin's Creed

Age of Conan

Stranglehold

Heavy Rain

Overlord

Half Life Ep 2

Alan Wake

GRAW 2

Endret av Bakkland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvem har sagt at PC gaming er død eller døende? :p

7752611[/snapback]

Ganske mange egentlig. PC-spill selger mye mindre enn konsoll-spill og er mye mer utsatt for piratvirksomhet, noe som gjør at fler og fler utviklerhus flytter seg over til konsoll. PC-gaming har etterhvert blitt sett på some en nisje, der de eneste store spillene er WoW og Sims.

Men ser at der de amerikanske utviklerne hopper over til konsoll, tar de europeiske over og lager 'gode gamle' spill som ikke lider av 'consolitis', og sikter på den harde kjernen av spillfans. Fans som spilte Fallout, Torment, Monkey Island, Command & Counquer, og andre spill man rett og slett ikke finner på konsoll.

PC-gaming FTMFW!

Lenke til kommentar
Og hvem har sagt at PC gaming er død eller døende? :p

7752611[/snapback]

Ganske mange egentlig. PC-spill selger mye mindre enn konsoll-spill og er mye mer utsatt for piratvirksomhet, noe som gjør at fler og fler utviklerhus flytter seg over til konsoll. PC-gaming har etterhvert blitt sett på some en nisje, der de eneste store spillene er WoW og Sims.

Men ser at der de amerikanske utviklerne hopper over til konsoll, tar de europeiske over og lager 'gode gamle' spill som ikke lider av 'consolitis', og sikter på den harde kjernen av spillfans. Fans som spilte Fallout, Torment, Monkey Island, Command & Counquer, og andre spill man rett og slett ikke finner på konsoll.

PC-gaming FTMFW!

7752728[/snapback]

Nja må ikke legg for mye i artiklene der, det er veldig overdrevet. Fleste spill som kommer i 2007 er egentlig altfor kraftige for noen av konsollene til å takle, kanskje PS3 greier å holde følge men tviler resten gjør det. Allerede i Mars tror jeg vi begynner å se PC dra for alvor fra resten.

Lenke til kommentar

Listen mangler spill som Command and Conquer 3, Crysis og alle MMOene som kommer.

Og PC gaming kan være utsatt for piratkopiering, og det eneste som kan hindre det er at spillene har god multiplayer. Noe som ikke så dumt på en måte. Men det skal selvfølgelig sies at man går glipp av en del gode SP spill, men sånn er fremgangen desverre.

Lenke til kommentar
Listen mangler spill som Command and Conquer 3, Crysis og alle MMOene som kommer.

Og PC gaming kan være utsatt for piratkopiering, og det eneste som kan hindre det er at spillene har god multiplayer. Noe som ikke så dumt på en måte. Men det skal selvfølgelig sies at man går glipp av en del gode SP spill, men sånn er fremgangen desverre.

7754563[/snapback]

Både Crysis, C&C3 og flere MMO er listet.

For min del gir jeg en god faen i MP-spill. Her er det SP hele veien. :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke akkurat si meg enig. PC-gaming dør ikke, men taper stort terreng. De genrene som oftest har vært å betrakte som ekslusive for PC'en er ikke det lengre, det være seg FPS, RTS, og MMO'er. Alle disse genrene har nå godt etablerte spill på konsoller.

C&C3 kommer til konsoll og det har til og med en ekstra feature angående webcameraet som PC-versjonen ikke har.

Age of Conan og Huxley kommer også til konsoll.

PC-gaming er dyrt i forhold til konsoll, og prisene har bare gått oppover over årene. Husker du da det kostet rundt tusenlappen for et Voodoo2-kort. Det gjør jeg godt. Nå til dags koster GPU'ene 4000 og oppover, lett. Og hvis du skal ha 'the latest and greatest' må du ut med over 5000. Forrige generasjon var det til og med rundt 1000-lappen billigere.

Ikke det at jeg syter over for svindyrt PC-gaming er, men med konsoll-gaming får du mye mer "gaming" for pengene. En konsoll varer i snitt i 4-5 år, en PC kun i rundt 2 hvis du skal forvente å kjøre spill i høyeste detalj.

Jeg har vært die-hardcore PC-fan i over et ti-år, men skiftet nylig til konsoll fordi siste generasjon nå matcher PC-grafikken (med unntak av Wii-crapolina da). Jeg ser situasjonen nå slik at PC'er burde kun være til arbeid, surfe på web, chatte, høre på musikk, også videre, mens konsoller er til spill. Sett det ned i lenestollen og bare slapp av med gamepaden. Med PC'en sitter du krøket i en stol og knoter på et tastatur.

Nei, PC-gaming er ikke død, men det er krystallklart at det går nedover med spill på PC'en.

Lenke til kommentar
Vel, jeg kan ikke akkurat si meg enig. PC-gaming dør ikke, men taper stort terreng. De genrene som oftest har vært å betrakte som ekslusive for PC'en er ikke det lengre, det være seg FPS, RTS, og MMO'er. Alle disse genrene har nå godt etablerte spill på konsoller.

C&C3 kommer til konsoll og det har til og med en ekstra feature angående webcameraet som PC-versjonen ikke har.

Age of Conan og Huxley kommer også til konsoll.

PC-gaming er dyrt i forhold til konsoll, og prisene har bare gått oppover over årene. Husker du da det kostet rundt tusenlappen for et Voodoo2-kort. Det gjør jeg godt. Nå til dags koster GPU'ene 4000 og oppover, lett. Og hvis du skal ha 'the latest and greatest' må du ut med over 5000. Forrige generasjon var det til og med rundt 1000-lappen billigere.

Ikke det at jeg syter over for svindyrt PC-gaming er, men med konsoll-gaming får du mye mer "gaming" for pengene. En konsoll varer i snitt i 4-5 år, en PC kun i rundt 2 hvis du skal forvente å kjøre spill i høyeste detalj.

Jeg har vært die-hardcore PC-fan i over et ti-år, men skiftet nylig til konsoll fordi siste generasjon nå matcher PC-grafikken (med unntak av Wii-crapolina da). Jeg ser situasjonen nå slik at PC'er burde kun være til arbeid, surfe på web, chatte, høre på musikk, også videre, mens konsoller er til spill. Sett det ned i lenestollen og bare slapp av med gamepaden. Med PC'en sitter du krøket i en stol og knoter på et tastatur.

Nei, PC-gaming er ikke død, men det er krystallklart at det går nedover med spill på PC'en.

7755056[/snapback]

Nettopp den mentaliteten som dreper PC-gaming. Spill på PC er såpass forskjellig fra konsoll at man burde ha begge for maksimal spill-opplevelse. Konsoll til spill som passer best der (platformere, fighting, racere, action, shmups, jRPG) og PC andre spill (RPG, strategi, P&C adventure, MMO, FPS). Bare med begge får man hele opplevelsen.

Og man behøver ikke optimal PC for å spille alle spillene på listen. De fleste (spesielt adventure-spillene) tror jeg nok kommer til å ha rimelige krav. Hvorfor tror jeg det? Jo for de aller fleste spillene her er såpass ukjente at de vil nok ikke snevre inn antall potensielle kunder med høye krav til hardware. Dette gjelder spesielt for indie-spillene.

Lenke til kommentar
Nettopp den mentaliteten som dreper PC-gaming.  Spill på PC er såpass forskjellig fra konsoll at man burde ha begge for maksimal spill-opplevelse.  Konsoll til spill som passer best der (platformere, fighting, racere, action, shmups, jRPG) og PC andre spill (RPG, strategi, P&C adventure, MMO, FPS).  Bare med begge får man hele opplevelsen.

Og man behøver ikke optimal PC for å spille alle spillene på listen.  De fleste (spesielt adventure-spillene) tror jeg nok kommer til å ha rimelige krav.  Hvorfor tror jeg det?  Jo for de aller fleste spillene her er såpass ukjente at de vil nok ikke snevre inn antall potensielle kunder med høye krav til hardware.  Dette gjelder spesielt for indie-spillene.

7756140[/snapback]

Er ikke snakk om mentalitet, men harde fakta. Spør enhver developer eller publisher i verden.

Det er ikke snakk om noen stor forskjell mellom hvordan spillene fungerer på begge plattformene lengre, det er nettopp derfor du ser til og med FPS spill på konsoll nå. Før jeg faktisk prøvde et FPS på konsoll hadde jeg samme innstillingen som deg, jeg var innbitt på at "FPS kun kan spilles bra med keyboard/mus", men jeg tok grundig feil etter å faktisk ha prøvd det ut med gamepad.

Klart du ikke trenger optical PC for å spille adventure spill eller indie-spill, men det må jo ha vært åpenbart for deg at jeg snakket om mainstream spill i genrene FPS, RTS, også videre. De fleste adventure spillene er jo på konsoll også, og man merker det når man spiller det på PC på måten man kan bevege seg på.

Og for ikke å snakke om at de fleste spillene nå til dags er porter fra konsoll til PC.

Nei, jeg må bare si "I rest my case" på dette altså.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

7756300[/snapback]

PC er dyrere enn konsoll, men skal du flekse noe kasseristing så bør du slutte å si at optimal pc koster så og så mye. Jeg fant en ganske hissig oppgradering til min PC som nå er tre år gammel. Ca. 7000 for en 7800, DuoCore og 1gb ram. 1300 mindre dersom jeg hadde hatt duocore fra før av. Grunnen til at jeg klarer å få ned prisen er fordi man ikke egentlig trenger å være spesielt smart for å finne en kraftig løsning til lav pris.

Kjøper du skjermkort til fire tusen så er du enten helt på jordet eller spesielt interessert.

Lenke til kommentar
Er ikke snakk om mentalitet, men harde fakta. Spør enhver developer eller publisher i verden.

Det er ikke snakk om noen stor forskjell mellom hvordan spillene fungerer på begge plattformene lengre, det er nettopp derfor du ser til og med FPS spill på konsoll nå. Før jeg faktisk prøvde et FPS på konsoll hadde jeg samme innstillingen som deg, jeg var innbitt på at "FPS kun kan spilles bra med keyboard/mus", men jeg tok grundig feil etter å faktisk ha prøvd det ut med gamepad.

Klart du ikke trenger optical PC for å spille adventure spill eller indie-spill, men det må jo ha vært åpenbart for deg at jeg snakket om mainstream spill i genrene FPS, RTS, også videre. De fleste adventure spillene er jo på konsoll også, og man merker det når man spiller det på PC på måten man kan bevege seg på.

Og for ikke å snakke om at de fleste spillene nå til dags er porter fra konsoll til PC.

7756300[/snapback]

Harde fakta: Man må jobbe mer for å nyte PC-gaming. En konsoll ligger bare der og venter på deg, mens en PC må oppgraderes (er uenig av man behøver å bruke så mye som du sier), holdes spyware-fri, og tweakes. Men de fleste spill til PC (hvis man går ut ifra den listen jeg linket til) er såpass annerledes enn konsoll at det er verdt bryet for de som liker spillene. Hvis du ser over listen (du har gjort det, ikke sant?), så vil du se dusinvis av adventure, RPG, og strategi-spill som ALDRI kommer til konsoll. Det er verdt det for meg, men jeg skjønner at ikke alle gidder bry seg med det. Spesielt hvis de ikke liker de spillene på listen, og heller vil spille litt enklere konsoll-spill.

Lenke til kommentar
Pc gaming får ofte en smell akkurat når en ny generasjon konsoller kommer, også henter den seg rask inn igjen. Det er i hvertfall sånn jeg ser det.

7757465[/snapback]

Ja det er noe i det du sier der. Det som er noe dritt med PC er at du hele tiden må kjøpe nye deler for og kunne hamle opp med spillkravene. Det slipper du å tenke på når det gjelder konsoll... :yes:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Harde fakta: Man må jobbe mer for å nyte PC-gaming.  En konsoll ligger bare der og venter på deg, mens en PC må oppgraderes (er uenig av man behøver å bruke så mye som du sier), holdes spyware-fri, og tweakes.  Men de fleste spill til PC (hvis man går ut ifra den listen jeg linket til) er såpass annerledes enn konsoll at det er verdt bryet for de som liker spillene.  Hvis du ser over listen (du har gjort det, ikke sant?), så vil du se dusinvis av adventure, RPG, og strategi-spill som ALDRI kommer til konsoll.  Det er verdt det for meg, men jeg skjønner at ikke alle gidder bry seg med det.  Spesielt hvis de ikke liker de spillene på listen, og heller vil spille litt enklere konsoll-spill.

7757224[/snapback]

Ja, dette må jeg si meg enig i, som ex-PC-fanboy (betyr ikke at jeg er konsoll-fanboy, dog). Jeg liker å ha PC'en min ryddig som et arkivskap. Er nok ikke lat, bruker PC'en til mye annet enn gaming. Så du har rett i at også PC'en har noen få nisjè-genrer igjen som holder seg på den plattformen, men før eller senere vil disse også komme på konsollene såklart.

En annen ting jeg kommer på med konsoller som er så fint er du bare kan putte inn discen og spille, og alle patcher er automatisk. Mens på PC må du installere og laste ned patcher manuelt.

Men for å kontre meg selv her, en ting som fremdeles er best på PC er modder. Se bare på UT2004, Half-Life 2, også videre for mange geniale modder som finnes.

Pc gaming får ofte en smell akkurat når en ny generasjon konsoller kommer, også henter den seg rask inn igjen. Det er i hvertfall sånn jeg ser det.

7757465[/snapback]

Dette gjelder kun på det visuelle området, mens der PC'en brukte å være alltid lysår fremfor konsoller på det grafiske, gjelder ikke dette lengre med denne og kommende generasjoner av konsoller.

Lenke til kommentar

7757465[/snapback]

Dette gjelder kun på det visuelle området, mens der PC'en brukte å være alltid lysår fremfor konsoller på det grafiske, gjelder ikke dette lengre med denne og kommende generasjoner av konsoller.

7757646[/snapback]

Hmm mener å huske de har sagt dette hver ny generasjon. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...