Gå til innhold

Sletting en harddisk som har XP?

Star_22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svaret, men hvordan starter jeg med DOS? Eller må jeg gjøre det fra Windows??????

Hvordan kan jeg slette min harddisk som kjører Windows XP?

Ønsker å installere windows 98 i stedet.

Har det noe med formatet å gjøre?? Er deg mulig? Hvordan?

1000takk!

--------------------------------------

Format x: /u

x = for eks c: eller d:

/u gjør at du formaterer HELE disken og minsker faren for evt virus som skulle lure seg inn der......etterpå kan du installere win98....

Lenke til kommentar

lag en win98 oppstartsdisk (anntar at du har win98 cd) putt den i maskinen og restart.....når den er ferdig med litt tullball så spør den om du vil starte med cd-rom, uten, eller bare med komandolinje, velg start med cd-rom viss du skal installere rett etter formateringen.

Nå går den igjennom mye "dritt" den setter blant annet opp Ram drive og slikt.

Når den er ferdig med det så kan du begynne og skrive. Skriv : format c: /u (c: er jo selvsagt om winXP ligger på c, ligger det på en annen stasjon så bytter du c ut med den andre stasjonsbokstaven)

den spør deg om du virkelig vil gjøre dette trykk j og ENTER.....nå startet den formateringen.

Dette kan ta litt tid avhengig at størrelse på disken du formaterer.

Etterpå ber den deg om å skrive inn volumnavn her trykker du bare ENTER, volumnavnet trenger du ikke.

Nå er du ferdig og formatere, sett i win98 cd og skriv e: (e: er cd-rom, viss c: er hd så er d: Ramdrive, og da blir Cd-rom e:)

skriv da altså stasjonsbokstav til Cd-rom og skriv DIR

Da lister den opp alt som er på cd'en.

deretter kan du skrive INSTALL, og velge enter for og fortsette når du blir bedt om det......gratulerer, nå har du startet installasjon av win98, følg prosedyrene underveis.......

håper iallefall NOE av dette hjelpe deg :smile:

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...