Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død maskin, trenger råd

Anbefalte innlegg

Heisann, trenger noen råd fra folk med litt mer peiling enn meg :)

Da jeg kom hjem idag var maskina død. Den vil rett og slett ikke starte. Når jeg trykker på startknappen er det null tegn til respons.

Den har funka fint veldig lenge og det eneste nye er et skjermkort (radeon 1950 xtx eller noe sånt) som jeg installerte i begynnelsen av desember. Men det har funka veldig bra frem til nå, og skulle tro den ville starta selv om det var problemet. Jeg skrur pc'en av på natta og på om morgenen. Det eneste den gjorde idag var å laste ned mens jeg var ute. Noen den som regel gjør.

Det eneste jeg kan tenke meg til er at det enten er hovedkortet som har tatt kvelden eller så er det strømforsyninga som er gåen. Jeg har et asus a8n sli-deluxe hovedkort og en 500w strømforsyning fra Mist. Det virker som det er strøm gjennom hovedkortet for det er et lite grønt lys når strømmen er plugga i, men som sagt vil det ikke starte. Jeg har sjekka alt av kabler og de virker til å sitte som de skal.

Så spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg finne ut hva som er galt? Eller er det noen som har noen ideer? Kan det være strømforsyninga selv om det lyser grønt på hovedkortet?

Endret av peter1981
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flyttet eller gjort noe med maskinen i det siste, der hvor du kanskje har skadet noen av delene i maskinen?

Har maskinen blitt utsatt for fukt?

Har noen andre brukt maskinen?

Kan du eller noen andre ha kommet borti den lille "l 0" knappen bak på maskinen?

står kontakten i? :p

Bare noen standard sjekkpunkter, håper det løser seg!

:thumbup:

mest sannsynlig ikke strømforsyninga hvis det lyser på hovedkortet...har du gjort noen forandringer på LED'ene eller i BIOS i det siste? :hmm:

Endret av Rewws
Lenke til kommentar

Har ikke flyttet eller kommet borti noe som jeg vet om. I alle fall ikke siden jeg satt inn skjermkortet, men det er jo godt over en måned siden. Skulle tro eventuelle problemer hadde kommet før den tid.

Har også vannkjøling, så det kunne kanskje vært noe fukt. Men tviler siden det aldri har vært noen lekasjer og alt er tørt nå.

Har heller ikke gjort noen forandringer på noe som helst siden skjermkortet.

Jeg har rett og slett ingen anelse hva det kan være.

Det er alltid støvete ved pc`en da. Kan det ha noe å si? Vi snakker ikke enorme mengder, bare en kanin i ny og ne :)

Ser ikke helt hvordan støv kan kortslutte eller ødelegge noe da.

Lenke til kommentar

støv er ikke heldig inne i maskinen men burde ikke ha noen effekt i seg selv på komponentene, problemet er at data støv er knusk tørt og kan suge fukt lett....selv om det er i mikroskopiske mengder, en av mine gamle maskiner har nok VM i data støv...så jeg tror ikke det skal ha noe og si hvis ikke du har pc'n i et rom hvor temperaturen varierer mye.

Lenke til kommentar
støv er ikke heldig inne i maskinen men burde ikke ha noen effekt i seg selv på komponentene, problemet er at data støv er knusk tørt og kan suge fukt lett....selv om det er i mikroskopiske mengder, en av mine gamle maskiner har nok VM i data støv...så jeg tror ikke det skal ha noe og si hvis ikke du har pc'n i et rom hvor temperaturen varierer mye.

7752717[/snapback]

du kan jo "lufte" pc'n ved og ta av dekslet for eventuell fukt da....

uhm.....prøv og skift stikk kontakt...eventuelt strøm plate....

eliminer de delene du kan sjekk over....hvis den har fungert....står noen del løst?

den burde fungere nå også hvis ikke noe spesielt har skjedd....har det vært uvær? noen form for overspenning?

Kan være så enkelt at en av komponentene har streika

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...