Gå til innhold

Bør Valla gå av som LO leder?


Bør Valla gå av?  

293 stemmer

  1. 1. Bør Valla gå av?

    • Ja
      232
    • Nei
      36
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen fakta på bordet, LO, i lik linje med ALLE bedrifter her på berget, er pålagt å følge etter og etterleve INTERKONTROLLSYSTEM hvor HMS-delen er implementert. Den psykososiale delen hadde man ikke sett på flere år i organisasjonen hvilket er et klart brudd på kravene til HMS.

 

Yssen hadde faktisk plikt til å gjøre sin arbeidsgiver kjent med regelverket (uten at dette førte frem). Nå i ettertiden ser vi at mange andre sleit med den samme saken.

 

Hva gjør man så da? Jo, for å forsvare sin lovpålagt rett hadde man ikke så mange valg igjen når den øverste (linje)ansvarlige i systemet ignorerer problemet.

 

Neste stopp media ble løsningen, desverre må jeg si men allikevel en riktig beslutning av henne siden man ikke fikk gehør hos de(n) ansvarlig(e).

 

Vel, resten av historien vet hele norge og vel så det..

Vi har en granskingskonklusjon på bordet og videre spekulasjoner ser jeg som bortkastet tid for min del.

 

 

:)

8117142[/snapback]

 

Men om så er er det da ikke svært betenkelig at samme gjengen styrer vidre,joda lederen er slaktet,men hva betyr det sålenge samtlige som sitter igjen har drevet og akseptert denne formen,vilken straff har de fått?

jo de er komme ett trinn høyere i hirarkiet :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Nesten like bortkastet som og spørre deg etter dokumenasjon på din eminente oppsummering :whistle:

8117221[/snapback]

 

Regelverket

Arbeidsmiljølovens § 4-3 nr. 3 lyder: Arbeidstakerne skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

Mobbing på arbeidsplassen er således forbudt ved lov. Arbeidsgivers ansvar for å sørge for kartlegging av arbeidsmiljøet og tiltak der hvor kartleggingen avslører problemer, omfatter også tiltak mot mobbing.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28225

 

http://www.arbeidstilsynet.no/c26972/artik....html?tid=27708

 

:)

 

ps. har jobbet en del med disse sakene for noen år siden...

Lenke til kommentar
Men om så er er det da ikke svært betenkelig at samme gjengen styrer vidre,joda lederen er slaktet,men hva betyr det sålenge samtlige som sitter igjen har drevet og akseptert denne formen,vilken straff har de fått?

jo de er komme ett trinn høyere i hirarkiet  :hmm:

8117309[/snapback]

 

Jepp, ser ditt poeng og vil tro at de kommende ansvarlige i organisasjonen gjør jobben sin seriøst. Alt annet vil bety en katastrofe for LO som arbeidernes maktorgan.

Lenke til kommentar

Erik Mosveen sier i skrivende stund på NRK at han først fikk høre om konfliktene (merk flertall) mellom Valla og flere personer allerede for over et og et halvt år siden. Han jobbet med saken men den ble ikke publisert fordi det var vanskelig for å få folk til å stå frem.

 

Dette involverer flere (som også er kommet frem i media i ettertid) og har vært umulig å gjøre noe med. Takk og pris for at Yssen stod frem til slutt. Hvem vet hvor mange år dette har pågått og hvor mange ofre det er.

Lenke til kommentar
Erik Mosveen sier i skrivende stund på NRK at han først fikk høre om konfliktene (merk flertall) mellom Valla og flere personer allerede for over et og et halvt år siden. Han jobbet med saken men den ble ikke publisert fordi det var vanskelig for å få folk til å stå frem.

 

Dette involverer flere (som også er kommet frem i media i ettertid) og har vært umulig å gjøre noe med. Takk og pris for at Yssen stod frem til slutt. Hvem vet hvor mange år dette har pågått og hvor mange ofre det er.

8117592[/snapback]

 

Nå er jeg ikke så veldig sikker på hans motiver da,det kunne like gjærne være at han øynet muligheten for en stor sak.

Han sa vel det var vanskelig å få folk til å så frem og at han ikke hadde dekning nok for å kjøre dette,når ble det viktig for VG å ha dekning før de kjører en sak??

Om han så på dette slik han fremstiller det så hadde det vært nok at han hadde stilt spørsmålstegn ved det i avisen allerede da,så hadde saken muligens fått en annen vendig . :hmm:

 

Men om så er er det da ikke svært betenkelig at samme gjengen styrer vidre,joda lederen er slaktet,men hva betyr det sålenge samtlige som sitter igjen har drevet og akseptert denne formen,vilken straff har de fått?

jo de er komme ett trinn høyere i hirarkiet  :hmm:

8117309[/snapback]

 

Jepp, ser ditt poeng og vil tro at de kommende ansvarlige i organisasjonen gjør jobben sin seriøst. Alt annet vil bety en katastrofe for LO som arbeidernes maktorgan.

8117444[/snapback]

 

Vi får håpe det, og jeg skjønner at sjefen må ta sin hatt å gå, men jeg skjønner ikke at resten av gjengen kan sitte for det er jo klart at de viste ,har samtykket og gjordt akkurat det samme.

Om jeg som vanlig ansatt bryter loven på jobb så får jeg sparken,burde ikke dette være det samme her :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Erik Mosveen sier i skrivende stund på NRK at han først fikk høre om konfliktene (merk flertall) mellom Valla og flere personer allerede for over et og et halvt år siden. Han jobbet med saken men den ble ikke publisert fordi det var vanskelig for å få folk til å stå frem.

 

Dette involverer flere (som også er kommet frem i media i ettertid) og har vært umulig å gjøre noe med. Takk og pris for at Yssen stod frem til slutt. Hvem vet hvor mange år dette har pågått og hvor mange ofre det er.

8117592[/snapback]

 

Spiller du, eller er du? Hviken syk mor er det du ber for?

Lenke til kommentar
Ser på nrk nyhetene nå at jusprofessor fastslår at den behandlingen Valla har fått ikke er verdig noe menneske i norges land  :hmm:

8118338[/snapback]

 

Tja? Når en granskingskommisjon, bemannet av fagfolk og jurister, fastslår at dårlig lederskap og medfølgende lovbrudd i henhold til arbeidsmiljølovens § 4-3 nr. 3 er begått av Valla så tar jeg heller den delen til etterrettning for min del.

Lenke til kommentar
Ser på nrk nyhetene nå at jusprofessor fastslår at den behandlingen Valla har fått ikke er verdig noe menneske i norges land  :hmm:

8118338[/snapback]

 

Tja? Når en granskingskommisjon, bemannet av fagfolk og jurister, fastslår at dårlig lederskap og medfølgende lovbrudd i henhold til arbeidsmiljølovens § 4-3 nr. 3 er begått av Valla så tar jeg heller den delen til etterrettning for min del.

8118522[/snapback]

 

Om du går hit:

http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/

Og ser kveldsnytt 9.03.07

 

eller hit: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/235938

 

Så vil du se/høre hva jusprofessor Johan Gjærdsen sier, du vil også se at Arne Strand (politisk redaktør i dagsavisen) er av samme mening . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Artig å stadig få bekreftelser på det jeg har hevdet lenge,nemmelig VG`s rolle og ensidige kjør i denne saken :D

 

 

Vil demonstrere for Valla

 

Støttegruppen «Kvinner som støtter Valla» varsler at de vil demonstrere utenfor VG-huset lørdag ettermiddag.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156495

 

Mulig jeg ikke er den trangsynte tosken med det sære synet slik noen vil ha det til :tease::tease:

Lenke til kommentar
Ser på nrk nyhetene nå at jusprofessor fastslår at den behandlingen Valla har fått ikke er verdig noe menneske i norges land  :hmm:

8118338[/snapback]

 

Tja? Når en granskingskommisjon, bemannet av fagfolk og jurister, fastslår at dårlig lederskap og medfølgende lovbrudd i henhold til arbeidsmiljølovens § 4-3 nr. 3 er begått av Valla så tar jeg heller den delen til etterrettning for min del.

8118522[/snapback]

 

Om du går hit:

http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/

Og ser kveldsnytt 9.03.07

 

eller hit: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/235938

 

Så vil du se/høre hva jusprofessor Johan Gjærdsen sier, du vil også se at Arne Strand (politisk redaktør i dagsavisen) er av samme mening . :hmm:

8118933[/snapback]

 

Der kritiseres det kun den delen av granskingen som IKKE ble offentliggjort av kommisjonen, intet nytt eller spesielt i og for seg selv...

 

Hva om selve granskingen inneholder noen punkter som kommisjonen ville holde tilbake pga hensyn til Valla? Prinsipielt sett kan man faktisk stevne hun til arbeidsretten for hennes handlinger. Hvorfor ikke dette blir gjort når de faktiske forhold er avdekket og et eller flere lovbrudd konstatert?

Lenke til kommentar
Ser på nrk nyhetene nå at jusprofessor fastslår at den behandlingen Valla har fått ikke er verdig noe menneske i norges land  :hmm:

8118338[/snapback]

 

Tja? Når en granskingskommisjon, bemannet av fagfolk og jurister, fastslår at dårlig lederskap og medfølgende lovbrudd i henhold til arbeidsmiljølovens § 4-3 nr. 3 er begått av Valla så tar jeg heller den delen til etterrettning for min del.

8118522[/snapback]

 

Om du går hit:

http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/

Og ser kveldsnytt 9.03.07

 

eller hit: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/235938

 

Så vil du se/høre hva jusprofessor Johan Gjærdsen sier, du vil også se at Arne Strand (politisk redaktør i dagsavisen) er av samme mening . :hmm:

8118933[/snapback]

 

Der kritiseres det kun den delen av granskingen som IKKE ble offentliggjort av kommisjonen, intet nytt eller spesielt i og for seg selv...

 

Hva om selve granskingen inneholder noen punkter som kommisjonen ville holde tilbake pga hensyn til Valla? Prinsipielt sett kan man faktisk stevne hun til arbeidsretten for hennes handlinger. Hvorfor ikke dette blir gjort når de faktiske forhold er avdekket og et eller flere lovbrudd konstatert?

8119084[/snapback]

 

Vel da hører vi tydeligvis forskjellig,for det som er essensen her er som følger og jeg siterer her ordrett hva han sier:

 

Hadde dette vært en dom så kunne hun angrepet denne for en høyere rettsinstans, den muligheten har hun ikke.

I realiteten setter denne prosessen den granskede sjakk matt.

 

Intet menneske i dette land fortjener den prosess som Gerd Liv Valla er utsatt for gjennom denne spesielle granskningen pluss det som skjedde i dag :hmm::hmm:

 

Hvordan kan du da si dette

Der kritiseres det kun den delen av granskingen som IKKE ble offentliggjort

når han sier bla dette

pluss det som skjedde i dag

 

De fleste som ønsker hele rapporten fremlagt er vel nettop for å få se hva andre i LO og Lo som organisasjon har gjort galt og ikke minst for å få innblikk i hvem som har sagt hva,dette kan ramme andre en valla hårdt .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hadde dette vært en dom så kunne hun angrepet denne for en høyere rettsinstans, den muligheten har hun ikke.

I realiteten setter denne prosessen den granskede sjakk matt.

 

Nettopp, hvorfor ikke dra saken til arbeidsretten så får vi vite hele konklusjonen, alle sammen. Det nytter ikke å spekulere innholdet i slike saker på TV eller media så lenge ikke alt kommer frem.

 

For min del er det ikke aktuelt å spekulere deler eller helhet av saken når man konsekvent prøver å unngå den strafferettslige delen av prosessen hva gjelder lovbrudd knyttet til saken. Om dette er politisk motivert eller noen prøver å beskytte Valla vet jeg ikke.

 

:)

Lenke til kommentar
Hadde dette vært en dom så kunne hun angrepet denne for en høyere rettsinstans, den muligheten har hun ikke.

I realiteten setter denne prosessen den granskede sjakk matt.

 

Nettopp, hvorfor ikke dra saken til arbeidsretten så får vi vite hele konklusjonen, alle sammen. Det nytter ikke å spekulere innholdet i slike saker på TV eller media så lenge ikke alt kommer frem.

 

For min del er det ikke aktuelt å spekulere deler eller helhet av saken når man konsekvent prøver å unngå den strafferettslige delen av prosessen hva gjelder lovbrudd knyttet til saken. Om dette er politisk motivert eller noen prøver å beskytte Valla vet jeg ikke.

 

:)

8119211[/snapback]

 

For meg hadde det vært greit om de dro den for retten,om Valla ble dømt så var det nok mange med henne,bla yssen og vitner,for da måtte de kunne dokumentere sine historier, LO ville vel også som organisasjon blitt medansvarlig, dette er jo noe jeg har påpekt tidligere,nemmelig at det neppe er bare en skyldig her.

 

PS: du svarte ikke på resten av spørsmålet :cool:

Lenke til kommentar
Jo det er skitne tricks all den tid det ikke er grunn til å gå ut med en sak som er under behandling og du i tillegg har fått advokatbistand, det viser helt klart at man har en helt annen agenda enn saken, i dette tilfelle var det å ramme en person.

Yssen kan si hva hun vil men det er flere som smiler til det,senest i nyhetene i dag der de var ute på gata og spurte tilfeldige hva de syntes,var det jo en kvinne som sa "Yssen er ikke den enkleste å ha med å gjøre,jeg har jobbet sammen med henne så det har jeg erfart".

Slike blir ikke vurdert og får omtale,men alle som ønsket å si noe om valla i negativ retning har fått bred omtale .

8116739[/snapback]

 

 

Siste nytt: Person på gata mener: Yssen ikke helt grei å jobbe med hun heller.

 

Rydd forsidene... :lol:

 

Jeg skjønner godt at du ønsker å sverte alle som har vært kritiske til Valla, VG, høyresiden i LO, Yssen osv, men saken handlet faktisk om LO og Vallas mobbing og trakkasering. Sladder, personforfølging og motivspekulasjoer er ikke relevant. Du som kritiserer VGs behandling av Valla, ønsker enda mer useriøsitet når det gjelder alle andre parter i saken. :whistle:

Lenke til kommentar
Hva er positvt?

8116818[/snapback]

At en leder som mobber og trakkaserer medarbeidere hun ikke liker har måttet ta konsekvensen av det.

 

Er det at et menneske er blitt trakasert til å trekke seg?

8116818[/snapback]

Valla måtte gå som en konsekvens av sine handlinger.

 

Det er også positivt at det er blitt kjent for LO sine medlemmer hva som har foregått i toppen av organisasjonen. LO skal være en demokratisk organisasjon, og en forutsetning for demokrati er åpenhet. Derfor er det svært positivt at dette har kommet ut i avisene.

 

Nei her er ikke kommet noe positivt fordi vi sitter igjen med et svekket LO et svekket Lo som skal kjøres vidre av akkurat de samme folkene som har sittet sammen med valla,drevet den samme ukulturen og godtatt at dette brukes.

8116818[/snapback]

Men nå er ukulturen i hvertfall kjent, og det blir et press på LOs ledelse om å rydde opp i dette for fremtiden og få på plass de rette mekanismer som kan forhindre mobbing og trakkasering. Og på den måten gjøre LO til en organisasjon der det er mulig å si fra om ting, der det er mulig å være uenig med ledelsen, uten å bli trakassert og mobbet.

 

Ja når Vallas høyre hånd gjennom 7 år blir sjefen,en person som har vært med på møter og vedtak der valla nå stemples menst resten går fri.

Nei det er ikke kommet noe godt utav det annet enn at en heksejakt er over,ukulturen er der,de samme menneskene sitter og styrer dette,de samme menneskene som har godtatt og vært med på dette de siste 7år  :hmm:

8116818[/snapback]

Det er helt sikkert flere som burde gått. Men det betyr ikke at det ikke er positivt at verstingen måtte gå. I tillegg til de andre positive effektene nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Hadde Norsk Hydro eller Statiol hatt en slik sak på bordet så hadde bøtene haglet rundt om lederskapet i selskapene. Syns det er betenkelig at makteliten slipper unna klørne til tilsynsmyndigheter så lett.

 

Og ikke minst LO som skal "passe på" at arbeidslivet foregår ryddig for seg.

Dette har de krevd og forsvart årevis og hva opplever vi nå?

Lenke til kommentar

Som en stor bedrift viser LO hvordan de synes arbeidslivet bør fungere:

 

-Når en konflikt oppstår tør de ansattes representanter ikke å motsi ledelsen og prøver å overse de ansatte som har problemer.

-De ansatte blir også ignorert når de kontakter ledelsen.

-Først når de ansatte går ut i pressen blir de hørt og da blir de kalt udugelige og skjelt ut etter noter.

-Ledelsen offentliggjør informasjon fra fortrolige medarbeidersamtaler.

-Etter sterkt press godtar bedriften å gjennomføres en granskning som hudfletter ikke bare topplederen, men hele ledelsen.

-Topplederen går av og beklager ingenting.

-Den utmobbede ansatte mottat ingen erstatning og ikke engang en beklagelse fra noen i bedriften.

-Topplederen som går av mottat en fallskjerm verdt flere millioner.

 

Finnes det noe bedre eksempel på brutalisering av arbeidslivet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Yssen kommer nesten like dårlig ut av det som Valla. Jeg mener at man kan ikke sammenligne topp og bunn i en organisasjon mht. rettigheter og fremgangsmåter når det råder uenighet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...