tepe2 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Skal hjelpe stefar å finne bærbar. Han har null peiling, og en gammel HP idag. Han trenger åpenbart ikke noe "monster", men samtidig vil jeg at han skal se litt framover. Det er stort sett surfing og betaling av regninger i nettbank som utgjør hans bruk. Ser for meg 1GB minne, selv om han klarer seg med halvparten. Minimum 80 GB harddisk, selv om også dette er mer enn nok. Problem - han ønsker ikke å bruke mer enn ca 5000 kr. I prisguiden (HW) starter en slik maskin på nesten 8000 kr. Han/jeg vil også ha DVD-brenner og selvsagt innebygd trådløst nettverk. Ikke for liten skjerm. Hvilke prosessorer er det som er aktuelle, både fra AMD og Intel? Hva annet bør man huske på/vite før man kjøper? Batteritid? Noen som har forslag til bærbar? (Selv om han helst vil kjøpe på Elkjøp eller Expert, så prøver jeg å forklare at det kan være bedre å handle på nettet. Men han er vel skeptisk med tanke på garanti/reklamasjon osv.) Og en ting til - vil det utgjøre noen forskjell for han om det er XP Home eller Media Center som er installert? Er Media Center egentlig lik i bruk, bare med utvidet funksjonalitet? (Han har XP Home idag) Er dette en håpløs oppgave? I så fall går vi ned på 512 i minne, da er utvalget bedre. På forhånd tusen takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Denne er veldig økonomimodell, men har lagringsplass og ram nok for den bruken du beskriver. Batterilevetiden er nokså skrall (1.5t oppgitt, forvent mindre). PC'er under 5k (typisk slike 4995,- maskiner) er bare å kaste på fjorden. Med et såpass stramt budsjett, går det utover hva du får. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Ok. Takk. Skal prøve å få han til å bruke noen kroner ekstra. Tror kanskje han er villig tll det, for å få bedre batteri. 1,5 timer er for lite etter min mening. Har aldri hatt bærbar selv, så jeg vet ikke hva som er vanlig, men 3 timer er sikkert ikke uvanlig. Skal se litt på forskjellige nettbutikker, og så får vi vel gå en tur innom Elkjøp og Expert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå