Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor kraftig er et AC-annlegg i kjøleeffekt?

gxi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke bruke den til noe, jeg tenker bare på hva jeg trenger for å lage en, eller hvorvidt det er mulig uten å ombygge hele bilen. Første punkt er da å finne ut hvor mye effekt jeg trenger, for deretter å finne ut hvilke teknologier som er aktuelle for den effekten.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Det beste er å få tak i en samme delebil. Da er det lettere å flytte over.

Måten bilen jeg har er bygd ganske enkelt så det holder for meg å legge noen rør og kjøleribbe inn under viften. Vil nok ikke få full effekt men det skal tilsvare mer en bra nok.

Bilen er forøvrig en Opel Vectra A.

Lenke til kommentar
Sånn ca 6000 BTU pr minutt, tenker jeg....

7756533[/snapback]

Hm.. Noe sier meg at du egentlig mener pr. time. Kan det stemme? 6000 BTU pr. minutt er sånn.. veldig mange kW.

Jeg leste nå på wikipedia at et typisk bilanlegg bruker ca. 4kW, hvor 40% er energitap i form av varme. Da skulle vel det bli ca. 2.5kW kjøleeffekt som i et kjapt overslag er ca. 6000 BTU pr. time.

Lenke til kommentar
1,75kWh pr. minutt altså? Isåfall skal det vel bli 1,75kWh * 60 = 105kW.. ? Det kan da ikke stemme..

7767858[/snapback]

En må holde begrepene klart for seg her. Kwh betyr kilowatt per time! Hvis en har enhetene i kilojoul og tar inn tiden (3600 sek pr. time) får en enheten i Kw/h.

Lenke til kommentar

Hm.. Jeg fant ut at det skulle bli 1.75kWh pr. minutt, altså at man bruker like mye tilsvarende 1.75kW på en time på ett minutt. Ganges det med 60 skal man vel få det ut i kW pr. minutt, som igjen blir det samme som kW, da man bruker X antall kWm på ett minutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...