Gjest Slettet+987123897 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Heisann. Jeg tenkte jeg skulle sette opp en statisk ip adresse. Problemet er at når jeg trykker ipconfig i cmd så er den ip-adressen som kommer opp ##.#.#.# i stedet for ###.###.###.### (som det står at den skal vere på http://www.win-xp.no/index.php?name=Sectio...tpage&artid=43) Jeg er koblet til en Speedtouch 546t2 router. Må jeg sette opp statisk ip adresse på alle datamaskinene på nettet om det skal fungere på min egen? Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Sånn helt umiddelbart, overfladisk sett, virker det som at Speedtouchen din deler ut adresser a la 10.0.0.X. Sett en statisk ip-adresse på de maskinene du vil, så skal speedtouchen fortsette å gi ut dynamiske ip-adresser til de andre maskinene som måtte ha behov for det, uten at adressene den gir ut kolliderer med de faste du har satt opp. NB! Dette sånn helt overfladisk beskrevet... :-) FORRESTEN...den statiske ip-adressen du gir til maskinen(e) må være i samme formatet som de dynamiske du har sett via ipconfig...det vil si de TRE første tallgruppene (med punktum i mellom) må være de samme som allerede oppgitt. Med andre ord, speedtouchen din har for eksempel allerede definert at nettverket ditt er i "subnettet" 10.0.0.x hvor x er et tall fra 0-254. Velg da f.ekst 10.0.0.23 eller 10.0.0.22 alt ettersom hva du vil... Hvis ikke subnettet du er i er 10.0.1. eller noe annet. Da bruker du dette, naturligvis. Endret 18. januar 2007 av Borgy246 Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Sånn helt umiddelbart, overfladisk sett, virker det som at Speedtouchen din deler ut adresser a la 10.0.0.X. Sett en statisk ip-adresse på de maskinene du vil så skal speedtouchen fortsette å gi ut dynamiske ip-adresser til de andre maskinene som måtte ha behov for det, uten at adressene den gir ut kolliderer med de faste du har satt opp. NB! Dette sånn helt overfladisk beskrevet... :-) FORRESTEN...den statiske ip-adressen du gir til maskinen må være i samme formatet som de dynamiske du har sett via ipconfig...det vil si de tre første tallgruppene må være de samme som allerede oppgitt. Med andre ord, speedtouchen din har for eksempel allerede definert at nettverket ditt er i "subnettet" 10.0.0.x hvor x er et tall fra 0-254. Velg da f.ekst 10.0.0.23 eller 10.0.0.22 alt ettersom hva du vil... 7751472[/snapback] Endre DHCP-Range i routeren om det er mulighet for det...for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Vil fraråde deg å gjøre så mange innstillinger i ruteren, blant annet endring av dhcp-rangen, med mindre du er instillilt på en grundigere gjennomgang gjennom større deler av nettverket. Endrer du dhcp-rangen kan det lage mer trøbbel enn nødvendig når du bare vil ha en statisk ip. Nat'ing, Voip, andre maskiner med statisk ip for å nevne noen mulige problemområder. Keep it simple. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Vil fraråde deg å gjøre så mange innstillinger i ruteren, blant annet endring av dhcp-rangen, med mindre du er instillilt på en grundigere gjennomgang gjennom større deler av nettverket. Endrer du dhcp-rangen kan det lage mer trøbbel enn nødvendig når du bare vil ha en statisk ip. Nat'ing, Voip, andre maskiner med statisk ip for å nevne noen mulige problemområder. Keep it simple. 7751639[/snapback] Kan ikke si at jeg skjønte mye av det du skrev der. Ikke fordi du forklarte dårlig, men fordi jeg ikke vet hva dhcp, nat'in, voip etc. er. Jeg skal bare sette opp statisk ip for å portforwarde litt slik at jeg kan f.eks. lage cs server. Kan det bli mye kluss med nettverket for det? Takker for svar Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Vil fraråde deg å gjøre så mange innstillinger i ruteren, blant annet endring av dhcp-rangen, med mindre du er instillilt på en grundigere gjennomgang gjennom større deler av nettverket. Endrer du dhcp-rangen kan det lage mer trøbbel enn nødvendig når du bare vil ha en statisk ip. Nat'ing, Voip, andre maskiner med statisk ip for å nevne noen mulige problemområder. Keep it simple. 7751639[/snapback] Kan ikke si at jeg skjønte mye av det du skrev der. Ikke fordi du forklarte dårlig, men fordi jeg ikke vet hva dhcp, nat'in, voip etc. er. Jeg skal bare sette opp statisk ip for å portforwarde litt slik at jeg kan f.eks. lage cs server. Kan det bli mye kluss med nettverket for det? Takker for svar 7757686[/snapback] Nei, det burde gå greit. Gå tilportforward for å få veiledning på hvordan åpne porter til din router. DHCP-server er den enheten som deler automatisk ut ip-adresser til maskinene på nettverket. VOIP=Voice over ip (ip-telefoni) NAT=Network adress translation (portåpning) Er likevel litt uenig med Borgy i det med DHCP-Range. Finner du DHCP Rangen lett og skjønner hvordan ip-adresser fungerer, så sett de statisk ip utenfor DHCP rangen (gitt at du har noen maskiner i nettverket). Du kan i teorien da få en ip-adresse konflikt ettersom DHCP serveren deler ut en ip-addresse til en maskin, og så logger en maskin med samme statiske adresse på. Dette løses likvel lett med å trykke reparer på den som mottar automatisk ip. Se det selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå