notalive Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Heihei. Ja, jeg har en matematikkinnlevering i morgen, og sliter litt med en oppgave der: ... Bassenget skal fylles med vann som skal varmes opp. Vi må tilføye 4,18 kJ(kilojoule) for a varme 1 kg vann 1 grader celcius. Vanligvis måler vi energi i J, men elektrisk energi måles også i Ws eller kWh. Sammenhengen mellom måleenhetene er at 1 Ws = 1 J Hvor stort varmeelement(varmekolbe) brukes til bassenget når det tar 29 timer og 11 minutter å varme opp vannet? Det jeg vet er at bassenget inneholder 15 079,6 liter vann. Og at å varme opp dette 10 grader krever 175 kWh. Jeg har lagt ved oppgavene som en pdf-fil. Jeg ønsker ikke direkte svaret på oppgavene, men hjelp til å finne ut hvordan jeg kan vri på opplysningene jeg har for å kunne finne ut hvor store varmeelementene må være. Jeg har svarene på alt frem til oppgave i. Fristen for innlevering er i morgen kveld, så håper noen kan hjelpe litt. Edit: fikk det til. Dersom noen selv liker matematikk kan dere jo løse oppgavene selv, som gratis praksis. download.pdf Endret 18. januar 2007 av notalive Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå