Gå til innhold

Siste ukes hardware salg fra Japan

Pariah

Anbefalte innlegg

Ja, hvor mange ps3 er det solgt i USA da, i Januar? Du får se på alle bildene av ps3'er som støver ned i butikkene før at du svarer ;)

7904961[/snapback]

Har ikke peil :)

Vanskelig å tippe, men det er nok ikke så vanskelig å få tak i en PS3 i butikkene der borte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Sony ikke selger 200K mer enn 360 på verdensbasis HVER måned så vil de ikke engang ha tatt igjen 360 om 5 år. Og det er ekstremt lite sannsynlig.

Sony kommer til å tape enorme mengder markedsandeler denne gangen. De kommer til å gå fra 70%+ markedsandel til muligens så lavt som 20%.

Endret av Enduro
Lenke til kommentar
Hvis Sony ikke selger 200K mer enn 360 på verdensbasis HVER måned så vil de ikke engang ha tatt igjen 360 om 5 år. Og det er ekstremt lite sannsynlig.

Sony kommer til å tape enorme mengder markedsandeler denne gangen. De kommer til å gå fra 70%+ markedsandel til muligens så lavt som 20%.

7905373[/snapback]

Mnja... skeptisk! ;)

Tror man må se på PS3 som en maskin som skal eksistere bortimot like lenge som PS2. Sett i et såpass langt perspektiv er jeg overhodet ikke sikker på at ikke Sony (igjen) kommer til å ende opp med en større markedsandel enn MS. Den kommer imidlertid neppe til å bli like mye større som den har vært i Xbox/PS2-generasjonen.

En helt annen sak er at jeg håper flest mulig velger 360 fremfor PS3. Det har ingenting med fanboyisme å gjøre, men rett og slett fordi jeg tror (sier "tror" fordi jeg jo ikke har prøvd PS3 ennå) 360'n tilbyr den beste spillopplevelsen. Hvorfor? Rett og slett på grunn av kontrolleren. For meg er rumble et "must", og bevegelsessensorer blir i beste fall bare en hyggelig bonus. Også ergonomisk vinner 360-kontrolleren. Poenget mitt er at jeg vil at de største og/eller beste spillene skal komme til den maskinen som har potensiale til å gi best "utbytte" av spillinga, og der kommer kontrollerutformingen inn med stor tyngde... Det jeg helst vil unngå, er at merkegjenkjenning avgjør hvilken konsoll folk kjøper, og ikke kvaliteten på selve konsollen. Det har jeg et visst inntrykk av at skjedde med den forrige generasjonen. Tror de fleste er enige i at det egentlig er ganske uheldig for konkurransen på hardwaremarkedet at "folk flest" sier "Playstation" når det de egentlig mener er "spillkonsoll"... :roll:

Lenke til kommentar

Om det var kvaliteten på konsollen folk bare skulle se etter så hadde de i værtfall ikke kjøpt xbox 360. kanskje NES eller noe slikt. Satt på spissen kanskje, men dog sant. Vi har alle forskjellige kriterier når vi skal kjøpe en konsoll, men det viktigste er vel at spillene vi får og vil få er spill vi liker.

Lenke til kommentar

Kaiuss tar opp nokre gode poeng. Playstation er idag synonymt med spelekonsoll. Dette er ikkje "sunt" syns eg heller.

Sjølv om det er liten tvil (hos meg) -- at PlayStation igjen vil hevda seg på toppen, vil den, i denne omgang få mykje hardare konkurranse.

GameCube var ei kalkun av større dimensjonar, XBox var berre Microsoft sitt brekkjern inn i ein bransje dei stort sett hadde veldig lite kontroll på. Men no, i 2. omgong, har dei fått til ein veldig bra konsoll, sjølv om alt for mange opplev problem med den -- så er 360, pr idag den konsollen som leverar mest for pengane.

360 leverar ei solid spel-oppleving, eit u-utfordra online system, og har allereie opparbeida seg eit knakande bra spel-bibliotek. Som iløpet av året 2007 berre vil bli mykje betre.

Som eg seier så trur eg at PS3 vil ta 1. plassen når denne generasjonen går mot slutten -- men som sagt, både Microsoft og Nintendo stillar mykje, mykje, mykje sterkare denne omgangen.

Vil minna alle på om at denne er mine tankar og meiningar.

Dykk får krangla så mykje dykk vil om dei -- berre ikkje med meg :)

Lenke til kommentar

Sony har vel flere ganger gjentatt at de forventer en levetid på 10 år med PS3. 2006/2007 blir den nok forbeholdt hardcorefolket pga. prisen og begrenset med spill, men fra 2008 tipper jeg vi ser at mainstreamen vil følge etter. Fra rundt 2010 ser jeg ikke bort fra at PS3 er markedsledende.

Lenke til kommentar
Om det var kvaliteten på konsollen folk bare skulle se etter så hadde de i værtfall ikke kjøpt xbox 360. kanskje NES eller noe slikt. Satt på spissen kanskje, men dog sant. Vi har alle forskjellige kriterier når vi skal kjøpe en konsoll, men det viktigste er vel at spillene vi får og vil få er spill vi liker.

7905454[/snapback]

Absolutt! Der tror jeg vi er helt enige. Om jeg hadde endt opp med enda en Playstation eller en 360 er ett fett for meg, det eneste jeg håper på er at forbrukerne prioriterer det jeg mener er viktigst (når maskinene forøvrig er såpass like som de er), og det er faktisk kontrollerutformingen. Poenget er jo at de beste spillene skal komme ut på den konsollen som har potensiale til å gi den beste spillopplevelsen, og der mener jeg altså at 360 er førstekandidaten pr. dags dato.

Ta Motorstorm som et eksempel: det ser ut som et dritkult spill, men jeg syns det er litt synd at det kommer på PS3, fordi det betyr at den eneste muligheten er å spille det uten rumblefunksjon, og med en pad som jeg syns er langt mindre komfortabel enn 360-pad'en. Sånn vil det bli med mange andre potensielt veldig kule spill hvis PS3 vinner "krigen" - man vil miste muligheten til å spille det med et skikkelig "spillergrensesnitt", noe som jeg mener gjør at en viktig del av spillopplevelsen går tapt.

Men som sagt: hvis Sony ender opp med å selge flest konsoller er det helt greit det forsåvidt, men da håper jeg bare at "seieren" baserer seg på at de har den beste maskinen, og ikke bare at de har vunnet markedsføringskrigen. Sånn som det har vært i noen år nå har jo folk flest trodd at "Playstation" var synonymt med "spillkonsoll", og da blir ikke nødvendigvis valget mellom konsollene så veldig fornuftsbasert... :ermm:

Apropos (rent fysisk og konstruksjonsmessig) kvalitet: 360'n min ble kjøpt ved launch, og har gått som ei klokke helt siden den gang :thumbup:

EDIT: Pokker, det skulle jeg aldri sagt. Nå kommer den garantert til å konke ut i løpet av helga...! :cry:

Endret av Kaiuss
Lenke til kommentar
Sony har vel flere ganger gjentatt at de forventer en levetid på 10 år med PS3. 2006/2007 blir den nok forbeholdt hardcorefolket pga. prisen og begrenset med spill, men fra 2008 tipper jeg vi ser at mainstreamen vil følge etter. Fra rundt 2010 ser jeg ikke bort fra at PS3 er markedsledende.

7905545[/snapback]

Hvordan skal de klare det ? Det er rett og slett ikke mulig. De har en dobbelt så dyr konsoll som de andre (minst) og de vil alltid ha det. De vil få langt færre eksklusive spill denne runden, MS kommer nok faktisk til å ha flere.

Wii's utrolige suksess vil nok ikke stoppe på en stund, Wii vil etter alt å dømme være markedsleder etter dette året.

Den eneste måten jeg kan se PS3 lede noe som helst i 2010 er visst bluray film av en eller annen grunn tar fullstendig av og folk kjøper PS3 av den grunn.

Lenke til kommentar

Nå har jo Sony alltid sagt at de skal ha 10års sykluser når de ender opp med 5-6år, kanskje 7 men det er absolutt maks. Om 6 år til vil vi sitte i en helt annen genrasjon. 360 har vært ut siden november 2005 så tipper vi ser en ny 360 i 2010. Da har PS3 bare fått leve i 4 år og vi vet alle fort utviklinga og den "syke" spesifikasjon lista som kom på 360 og PS3. Så man kan aldri vite uansett. Kanskje Nintendo slipper en ny konsoll i 2010 også og da må Sony gi ut noe nytt. Så det mer 10 år syklus på en spillekonsoll tror jeg ingenting på. Det tar 4-5 år fra nå til vi kan se hvordan neste genrasjon blir.

Så ontopic. Under 20000 i japan per uke gjør 80000 månden og det er ikke bra uansett hvordan du vrir og vender på det.

Når det kommer til USA så tror jeg kanskje 150.000-250.000 alt etter hvordan Wii og 360 har gjort det.

Endret av disabled
Lenke til kommentar

Hvorfor må sony lansere noe nytt om nintendo eller ms gjør det? Ps2 har nå vært på markedet lenge, og kan ikke sammenlignes til xbox 360 når det gjelder hw. Allikevel har ps2 solgt som bare juling de siste 2 årene. Og den vil mest sannsynlig selge meget bra i år også. Så ps2 er ikke ferdig ennå. Det kan godt hende at sony vil komme med en ny konsoll om 4-5 år, men det betyr heller ikke at ps3 er ferdig da. Konsollene kan overlappe hverandre.

Lenke til kommentar
Hvorfor må sony lansere noe nytt om nintendo eller ms gjør det?

7906075[/snapback]

De vel strengt tatt ikke. Men jeg regner nesten med at når førstemann lanserer en ny generasjon, kommer de andre to til å følge opp. Om så bare for å vise at de er med i "racet". Men at ps3 og ps4 kan leve side om side en stund som situasjonen er med ps2 og ps3 i dag er vel ingen usannsynlighet.

Lenke til kommentar
Nå har jo Sony alltid sagt at de skal ha 10års sykluser når de ender opp med 5-6år, kanskje 7 men det er absolutt maks.

7906035[/snapback]

Nettopp, freke. Derfor blir utsagnet over ganske feil. Ps2 har vært på markedet i 7 år nå, og er fremdels på topp på salgstatistikkene. Og med alle de gode spillene som kommer holder den garantert 2 år til.

Lenke til kommentar
Nå har jo Sony alltid sagt at de skal ha 10års sykluser når de ender opp med 5-6år, kanskje 7 men det er absolutt maks.

7906035[/snapback]

Nettopp, freke. Derfor blir utsagnet over ganske feil. Ps2 har vært på markedet i 7 år nå, og er fremdels på topp på salgstatistikkene. Og med alle de gode spillene som kommer holder den garantert 2 år til.

7906273[/snapback]

2 år til? Grafikken på PS2 blir ikke bedre, og selv ikke den som bryr seg lite om grafikk gidder å se på den ekstreme grafikken på PS3 og 360, uten å tenke "jeg må kjøpe en av de nye maskinene". Bare se på den gamle Xbox, hvor lenge etter at 360 kom ut levde den? Lages det i det hele tatt spill til den nå?

Lenke til kommentar

Vil nå si at grafikken på ps2 holder seg utrolig bra til å være på en 7 år gammel maskin. Bare se på Final Fantasy XII og God of War 2. Xbox døde fort, men grunne til det var at MS avlivet den. Ingen utviklere giddet å lage spill til den, men dette har skjedd med ps2. Og man hører stadig om nye spill til ps2.

Mange her på forumet har kjøpt seg wii og xbox 360, men de spiller og kjøper fremdeles ps2 spill. Hvorfor? På grunn av de gode spillene.

Derfor er ps2 på langt nær død. Kanskje om 2 år.

Lenke til kommentar

Haha my bad :blush: Innbillte meg at PS2 kom i 2001, men det var på slutten av 2000. Så den vil være 7år på slutten i år, men selvsagt den holder seg greit. Så den er litt over 6 år nå. Men tror vi vil se at det skifter i år hvertfall ved neste julesalg, så den vil ha en 7 års levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...