Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs ruter nextgentel

Anbefalte innlegg

Har en speedtouch 516i ruter fra nextgentel, har kjøpt meg trådløs ruter, men får ikke koblet meg opp. Snakket med en fyr fra nextgentel, han sa at ruteren på settes på bridgemode. Hvordan gjør jeg det?

Svar på norsk da og ikke et avansert dataspråk. ;) Er ikke så veldig flink innen data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville først forsøkt å sette opp den trådløse ruteren i enkel switch-mode.

På godt norsk betyr det det at ledningen fra speedtouchen putter du inn i en av de 4(?) lan-kontaktene du forhåpentligvis har på den trådløse ruteren. Dette istedenfor å putte den inn i en wan- eller uplink-kontakt.

Skal du sette ruteren i bridge-mode bør du trekke pusten godt før du setter i gang...

Beste plassen å starte er å lese litt på ngtforum.net

De er nede for øyeblikket, men her er en link fra Googles cache:

http://64.233.183.104/search?q=cache:_J3GE...no&ct=clnk&cd=1

Lenke til kommentar

Dette er en klipp og lim veiledning, vennligst klag om den inneholder feil!

Modem: Dingsboms som du som oftest får fra internettleverandøren når du bestiller abonnement.

Router: De fleste modemer inneholder en router, som er en funksjon som fordeler internett trafikk slik at det fungerer på flere pc-er på ett og samme abonnement. Her brukes ”Router” som den dingsebomsen du har kjøpt inn for å få trådløst internett.

For å finne IP-adresse til boksen du er koblet til: Frå start-knappen i menyen, klikk på kjør. Skriv "CMD". Skriv "ipconfig". Se etter DHCP adresse eller gateway.

Standard passord til modem eller router: Søk på google etter default password og modem eller routerens navn. Alternativt er ofte standard brukernavn/passord; admin/1234, admin/admin, root/admin,root/1234

1. Koble til routeren uten at denne er koblet til modemet. Skriv inn routerens ip-adresse i internettleserens adresselinje (eks www.aftenposten.no feltet).

Sett PPPoE passord(får/fikk du med internett abonnementet). Sett DHCP server og ip-adresse i samme område som modemet. IP-adresse område/subnet skal skrives f.eks. slik (eks 192.168.61.x (forskjellen mellom modemets og routerens ip skal være i siste ledd)) DHCP serverens ip-område må ikke være overlappe modemet og routerens ip-adresser.

2. Koble kaben så inn i modemet; Skriv inn modemets ip-adresse i internettleserens adresselinje (eks www.aftenposten.no feltet)

Sett modemet i bridge modus/bro modus.

3. Sett kabelen fra modemet inn i internet/wan inngangen til routeren.

4. Test internett.

5. Fungerer punkt 4 setter du nå kryptering på det trådløse nettverket i routeren. Vanligvis må du da gå inn i følgende menyer i routeren; "setup"-"wireless"-"security".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...