Gå til innhold

Alkohol vs Spill

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var nylig på Elkjøp for å kjøpe Splinter Cell: Double Agent da jeg ble spurt om å vise ID fordi spillet hadde en 18 års aldersgrense.

Jeg har handlet alkohol og andre alders sperrede varer før, uten å bli spurt om ID én gang.

Har Norske politikere mistet det lille vettet de hadde?

Er virkelig spill farligere i hendene til mindreårige en alkohol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du at du skulle få kjøpe det spillet ulovlig, fordi du har fått kjøpe alkohol ulovlig ? Hvorfor drar du norske politikere inn i bildet? Det handler jo om at noen kanskje har trodd du var 18 år, og solgt deg noe du ikke skulle ha. Elkjøp har ikke gjort noen feil!

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe lovbestemte aldersgrenser på spill i Norge, så å blande inn politikere blir absurd. Det er elkjøp du bør klage på.

Og derfor snubler også hele sammenligning mellom alkohol og spill, da elkjøp ikke setter aldersgrenser på alkohol.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Synes du at du skulle få kjøpe det spillet ulovlig, fordi du har fått kjøpe alkohol ulovlig ? Hvorfor drar du norske politikere inn i bildet? Det handler jo om at noen kanskje har trodd du var 18 år, og solgt deg noe du ikke skulle ha. Elkjøp har ikke gjort noen feil!

7750107[/snapback]

Hvem sa at jeg hadde kjøpt øl ulovlig?

Er atten år.

Og derfor snubler også hele sammenligning mellom alkohol og spill, da elkjøp ikke setter aldersgrenser på alkohol.

Sa ikke noe om at Elkjøp satte aldersgrenser på alkohol.

Lenke til kommentar

Er jo litt teit at elkjøp har "vis leg" rutine, mens andre plasser ikke gidder..

Elkjøp følger jo loven da, mens de andre du har kjøpt hos ikke har orket liksom.

Bruker å stå på daglivarebutikker: Ved kjøp av alkohol, vis legitimasjon uoppfordret dersom under alder av 21 elns.. så det er vel litt selvbetjening på det der..

Ble egentlig bare masse joss i dette inlegget nå.. men! det jeg mente var at kansje butikker rent generelt er sløv? eller så orker de ikke spørre om legg, for de tjener jo på alt de får solgt..

Lenke til kommentar

I tillegg sitter ikke politikerne og bestemmer at noen av de som sitter i kassa på Rimi skal spørre etter ID mens andre ikke skal, samtlige som selger alkohol skal forsikre seg om at de ikke bryter lovforbudet om å selge øl til mindreårige. Om trådstarter ikke blir spurt om ID når han/hun kjøper øl, så får vedkommende ta det opp med kassamannen/dama.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Er jo litt teit at elkjøp har "vis leg" rutine, mens andre plasser ikke gidder..

Elkjøp følger jo loven da, mens de andre du har kjøpt hos ikke har orket liksom.

Bruker å stå på daglivarebutikker: Ved kjøp av alkohol, vis legitimasjon uoppfordret dersom under alder av 21 elns.. så det er vel litt selvbetjening på det der..

Ble egentlig bare masse joss i dette inlegget nå.. men! det jeg mente var at kansje butikker rent generelt er sløv? eller så orker de ikke spørre om legg, for de tjener jo på alt de får solgt..

7750191[/snapback]

Viss du er over 21år og de spør etter bevis, hva er det godt for egentlig?

Du kan vel ikke akkuratt si at du er over 21 uten å bevise det. Så man må vell bevise at man er over 21 og?

Merkelig regel som jeg ikke sjønner helt pointet med... :p

Lenke til kommentar

7750191[/snapback]

Viss du er over 21år og de spør etter bevis, hva er det godt for egentlig?

Du kan vel ikke akkuratt si at du er over 21 uten å bevise det. Så man må vell bevise at man er over 21 og?

Merkelig regel som jeg ikke sjønner helt pointet med... :p

7753378[/snapback]

Det står vis legitimasjon uoppfordret (de oppfordrer deg faktisk til å gjøre det uoppfordret), mao vil de helst at du skal vise det uten å bli spurt om du er under 23.

AtW

Lenke til kommentar

Skal ikke sammenligne ting sånn. Om en regel er helt hinnsides dum så betyr ikke det at man må gjøre alle andre regler like dum for at de skal stå i stil til hverandre.

Forresten så trodde jeg at det ikke var aldersgrense på spill i Norge, mente det var butikkene selv som bestemte sånt.

Lenke til kommentar

Tror ikke det her var så veldig gjennomtenkt av trådstarter.. :!:

Som nevnt er det slik at man skal vise leg. uoppfordret til man er 21 eller noe i den dur..

Men at en butikk spør etter legitimasjon ved kjøp av spill virker kanskje litt drøyt, selv om det bør være slik på spill med 18-års grense! :)

Lenke til kommentar

selv om det bør være slik på spill med 18-års grense

Bør være slik? At de spør om leg, aldersgrense, eller hva? Barn tar mye mer skade av religion, julefeiring, skole, norske politikere, snø, godteri og biltrafikk enn de gjør av spill, men ingen foreslår å forby disse tingene. Spill er et tradisjonellt enkelt og billig mål for politikere som vil forklare voldstrend blandt ungdom uten å nevne ord eller saker som kan implisere på at de selv på noen måte har feilet.

Lenke til kommentar

Bør være slik? At de spør om leg, aldersgrense, eller hva? Barn tar mye mer skade av religion, julefeiring, skole, norske politikere, snø, godteri og biltrafikk enn de gjør av spill, men ingen foreslår å forby disse tingene. Spill er et tradisjonellt enkelt og billig mål for politikere som vil forklare voldstrend blandt ungdom uten å nevne ord eller saker som kan implisere på at de selv på noen måte har feilet.

7756403[/snapback]

Det er ikke snakk om å forby spill heller. Ellers tyder vel forskning på at voldelig spill (og filmer) øker aggresiviteten til barn.

AtW

Lenke til kommentar

7756403[/snapback]

Ikke ta det jeg sa som om jeg var mot at barn spiller spill, eller spill generelt eller noe sånt.. For jeg er veldig glad i spill selv! :)

Er bare det at *for* små barn trenger ikke oppleve de aller verste spillene, slik som de heller ikke bør se de verste filmene!

Er enig i det du sier, for spill er og blir en syndebukk når det skjer en voldsepisode der det viste seg at den unge involverte hadde spill som hobby! Og dette gjør meg like forbanna som enhver annen person med samme innstilling! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...