aspic Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Ja, som topic sier, hvor skal jeg henvende meg for å ta patent på noe? Hva trenger jeg av "materiale" for å kunne ta patent? Regner med at det ikke er nok med en idè? =o Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Tror ikke du trenger mer enn en idè. Du kan jo ta patent på navn. Endret 18. januar 2007 av MagnusW Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Du må ha løsningen på problemet. Jeg kan ikke ta patent på en kur mot HIV uten å faktisk ha en løsning på det. Ellers ville jo alt vært patentert. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Hvis det er snakk om løsning på et problem, ja. Men du kan nok ta patent på en "maskin" (f.eks.) som du ikke enda har bygget. Eller? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Så lenge du har en teknisk løsning på problemet og kan fremlegge den for patentbyrået, ja. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Oki, så visst jeg kan skissere f.eks eit verktøy eller noe og forklare virkemetoden så kan jeg ta patent på det? =p Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Så lenge du har en teknisk løsning på problemet og kan fremlegge den for patentbyrået, ja. 7748932[/snapback] Hva om det er et navn, et matprodukt osv? Er jo ingen problemer å ha løsningen på der, vel? Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Ta for eksempel iPhone. Firmaet Cisco har patent på det navnet og har derfor saksøkt Apple. Det er mulig. Endret 18. januar 2007 av MagnusW Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Så lenge du har en teknisk løsning på problemet og kan fremlegge den for patentbyrået, ja. 7748932[/snapback] Hva om det er et navn, et matprodukt osv? Er jo ingen problemer å ha løsningen på der, vel? 7749153[/snapback] Jeg tar dette litt ut fra eget hode, men navn tror jeg du kan patentere uten å ha noe å knytte det til, men du må bruke det innen en bestemt tid ellers vil det bli åpent. Det er trolig tilfellet med navnet "iPhone". Cisco patenterte det, men brukte for lang tid fra de gjorde til og til de lanserte et produkt med det navnet. Navnet står derfor åpent. Det er i alle fall mange jurister som mener det. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Du kan ikke ta patent på et navn med mindre dette navnet er ei konkret løsning på et problem! Cisco tok ikke patent på navnet iPhone, dei registrerte iPhone som et varemerke/trademark. Lenke til kommentar
Christ0pher Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Tror ikke du trenger mer enn en idè. Du kan jo ta patent på navn. 7748825[/snapback] Riktig det er haugevis med patenter på idéer der ute og, men som ingen har laget. Har du en veldig god idé kan det være greit å patentere den, hvis du har planer om å lage tingen eller hva ideen var Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Ja, fikk ikke sove en natt og plutselig fikk jeg en idè. Vet hvordan den skal gjennomføres, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram. La oss si ingen hadde funnet opp en "fjernkontroll for tv". Går det an å patentere en fjernkontroll? Hva er det man får patentert? Designet, selve kontrollen med all teknologi? Føler patent blir litt vidt liksom. Finnes jo hundre forskjellige typer fjernkontroller nå med samme "løsningen" på problemet..? Endret 18. januar 2007 av aspic Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Noen linker som kan gi deg noen hint: http://patentstyret.no/no/Nybegynnerguide/ http://no.wikipedia.org/wiki/Patent http://no.wikipedia.org/wiki/Varemerke Verd å merke seg at å søke patent er en kronglete prosess, som tar tid og koster penger. Og det er slett ikke sikkert du får innvilget patentetsøknaden. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Det blir vel ikke "dyrt" om jeg søker selv? Vil ikke tro det er kan koste så utrolig mye å "bare" sende inn en søknad? Er vel litt annerledes om man hyrer noen for seg til å gjøre hele prosessen.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Det blir vel ikke "dyrt" om jeg søker selv? Vil ikke tro det er kan koste så utrolig mye å "bare" sende inn en søknad? Er vel litt annerledes om man hyrer noen for seg til å gjøre hele prosessen.. 7751351[/snapback] Prisene står jo her: http://patentstyret.no/no/Patent/Avgifter/ Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Så for enkeltpersoner blir det 800 kr? Om jeg forstod prisene der riktig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå