Gå til innhold

Fjerne kjølepasta fra cpu og kjøler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør bruke løsemiddel. Ren isopropanol gjør jobben helt greit (det er det jeg har pleid å bruke), 96% etanol gjør jobben også etter hva jeg har hørt. Jeg ville vært litt skeptisk til blå isopropanol (det du får kjøpt på bensinstasjoner) siden jeg ikke helt vet hva annet de blander i det i tillegg til isopropanol.

Poenget er at det må være noe som fordamper og ikke etterlater rester. Oljebaserte løsemidler bør derfor skys som pesten.

Lenke til kommentar

AMD har en utility/driver som heter Dual Core Optimizer, det er riktig. Du finner den her

Jeg har ikke giddet å installere den ennå, og vet ikke helt hvor stor effekt den har. Hvis jeg har forstått forklaringen til AMD riktig, så synkroniserer den systemklokken på de to kjernene og hjelper dermed applikasjoner som leser tiden rett fra prosessoren snarere enn å gå via operativsystemet.

Om Intel har noe tilsvarende aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at arcticlean renser så mye bedre enn isopropanol at du merker det på temperaturen. Jeg renset kjøleren min med helt vanlig isopropanol som jeg knabba på jobben, og min Opteron 180 idler på 30-32 grader og maxer på 42 ved standard klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Sutekh: prøv å fjern kjølepastaen med en gammal sokk ellernoe og se om tempraturen går opp.... jeg tviler på den går noe opp i det heletatt...

(ment som en test for å sjekke om det faktisk ER noe grunn til å leke med "kjemilaier"...)

musa

Endret av general musa
Lenke til kommentar
Jeg bruker dette settet når jeg skal fjerne/legge på ny pasta:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312193

7749219[/snapback]

To flasker på til sammen 60 ml til en pris av 95 kr betyr en literpris på snaut 1600 kr. Til den prisen bør det være veldig bra. :) I rettferdighetens navn kan man vel anta at det holder til mange renseoperasjoner hvis du er litt forsiktig, slik at prisen pr. renseoperasjon ikke blir all verden.

Har sett at noen anbefaler kondensfjerner (basert på isopropanol), men er litt skeptisk i og med at den er tilsatt smøremidler og anti-korrosjonsmidler.

Lenke til kommentar
Hei.

Hvordan fjerner jeg kjølepastaen fra cpu'en og kjøleren?

Første gangen jeg gjør dette.

Funker det med q-tips?

Takker for alle svar :)

7748778[/snapback]

Dasspapir fungerer greit, men skal du ha alt vekk, fett osv. så er det lurt å bruke noe Isopropanol etc, eller noe Arctic Silver Cleaner

Lenke til kommentar

har brukt og bruker rødsprit til å fjerne pastaen. Ja, vet mange er imot det, men tror mange snakker uten å ha prøvd det. Det funker helt problemfritt det og, og jeg merker ikke noen temperaturøkning på cpu. Min overklokkede X2 4200+ idler på 24-26 grader. Så jeg tviler på at et har noe som helst å si. Jeg brukte også dasspapir til å fjerne det, noe som også funker greit.

Lenke til kommentar

oki, men har enda flere spørsmål.

Kjørte Super-pi og da brukte den enda lengre tid enn min gamle opty 146.

38 sek mot 31 sek. og under taskmanager står det at cpu bare bruker 50 - 52% cpu under SP... åssen får jeg brukt 100% ?

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...