Halvsame Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Tenkte å styre to vifter med én bryter. Tenkte 0v-7v. For å få 7v på begge viftene må jeg koble dem i parallell, ikke sant? Altså jeg må splitte 12v-ledninga og sende til - på begge viftene, og koble begge + ledningene fra viftene til én pol på bryteren og 5v til den andre? Er ikke helt stødig på kretsteorien, så hvis det er noen som har innspill så vær så snill å komme med dem.. Lenke til kommentar
daho Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Slik? _________________ daho's mods [ Denne Melding var redigert av: daho på 2002-11-28 10:48 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Er begge viftene helt like, så kan du seriekoble dem. Da vil halparten av spenningen legge seg over hver enkelt. Altså hvis du går utifra gul ledning og sort ( +12V og jord ) så vil 6 volt legge seg over den ene viften og 6 volt over den andre. Det kan skje at den ene viften går fortere enn den andre, hvis de ikke er helt like eller har ulik belastning En annen måte du kan løse dette på er å bruke rød og gul ledning til å hente ut 7 volt fra. Du kobler da opp viften som du vanligvis pleier med bryter i serie, men du parallellkobler den ene viften over den andre. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Tenkte på noe sånn som dette. Blir det noe lignende som du mente, Hondaen? Blir det noe problemer hvis jeg bare jorder bryteren, ikke vifta? Eller blir den kanskje jordet gjennom 5v'en? Har hatt et kvart år med kretsteknikk, så jeg er ikke så flink i elektro. Lenke til kommentar
daho Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 du trenger ikke den ledningen som det står 0v på, hvis ikke det er en bryter med lys i da. du tegnet vel viftene paralell koblet? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 De viftene der er parallell, og det kan de også være siden det er to forskjellige. Men er det en bryter med lys?? Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Ja, det er en bryter med lys. Er ikke helt sikker på hvordan den fungerer, men regner med at når den er "på" kjører den 5 volt gjennom lyset og ut gjennom 0v? I tillegg til å kjøre 5v mot de 12 v som kommer fra viftene da. Ja, det skulle være en paralellkobling. I praksis må jeg vel gjøre dette ved å splitte 12v-ledningen fra psu og sende en del til hver av viftene, og koble sammen de andre ledningene fra viftene og sende dem samlet til bryteren (eller bare koble dem sammen på bryteren da :smile: )? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå