Telcontar Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Jeg likte dårlig denne nyheten, jeg har en ganske ny Samsung DVD spiller (16xdvd og 48xcdrom). Hvis en plate skulle eksplodere (som http://www.itavisen.no viser til) hvem er da ansvarlig for skader på pc'en eller personen?? Hva er det som får en plate til å eksplodere? Vet jo at det er lasere involvert i alle slike enheter og hender også cdplatene er ganske varme når man tar dem ut. Telcontar Lenke til kommentar
Colin Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Dette gjaldt jo cd-spillere på over 50x, stod det ikke det da? Tror ikke du kan holde noen andre ansvarlige for noe slikt. Pål Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 19. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2001 Det er jo ikke brukeren sin skyld at dette skjer. Det er jo en feil fra enten cdrom produsenten eller de som har produsert platen. At noen er uten skyld tviler jeg på. Det er jo ikke bare brente plater som eksploderer, men også plater folk har kjøpt og betalt for. Da er det ekstra kjedelig at en plate med f.eks. WinXP Pro for over 3000kr skulle eksplodere. Telcontar Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Du betaler ikke for cd plata når du kjøper et program du betaler for rettighetene til programmet så hvis winxp cd'n din ekspploderer bør du få ny fra microsoft for porto + litt gebyr.... Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Hihi jeg trur han som posta har missforstått litt også, den ekspoderer ikke sånn rent i ordets rette forstand... det er vell heller det at hvis plata er dålig balansert og spinner veldi fort så kan den rive seg løst med påfølgende åpenbare konsekvenser. Det er iaffal slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
copycatz Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 I et tilfelle der en CD går i "oppløsning" inni en CD-spiller i 40-50X kan en vel regne med at både CD og spiller bare kan kastes... Det er jo likevel et interessant spørsmål om hvem som har ansvaret. For en forbruker er det jo aktuelt å reklamere, og da må en jo vite hvor en skal henvende seg. Der man kjøpte CD'en eller der en kjøpte selve spilleren? Lenke til kommentar
_-inv|tro-_ Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Har opplevd at ei cd plate ekspoderte inni dvd-romen min... :sad: ein Pioneer 16x/40x slot-in Fekk ikkje at noe på garantien eller noe. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 19. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2001 Jeg har ikke misforstått noe, men når en CD plate oppløses i flere biter så kan den skade kombonenter inne maskinen (kan jo sitte fast vifta til CPU, i verste fall kutte over en ledning eller to). Jeg har ikke opplevd at cd plata har eksplodert, men mener bare at det ikke forbrukers feil. Ansvaret burde ligge hos noen andre enn forbruker og vi forbrukere burde kunne bruke garanti/reklamasjon på dette. Telcontar Lenke til kommentar
tittentei Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Jeg opplevde nylig at en cdr plate exploderte inne i min LiteOn 24x brenner. Tror ingen fragmenter var større enn et kronestykke resten var pulverisert. Jeg tok ut cdbrenneren også ristet ut cd fragmentene og det ser ut som om den fungerer like godt ennå. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 ...så det betyr at man ikke bør kjøpe så rask spiller? for da kan man risikere å ødlegge spiller og cd... ? Lenke til kommentar
Colin Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Noe formening om hyppigheten av dette? Er noen cd-merker værre enn andre? Skjer dette med original cd'er? Pål Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Telcontar: Når en cd "eksploderer" inne i cd-rommen forblir delene som oftest værende inni cd-rommen til du åpner den og det er ingen fare for at du bare finner kabel biter og annen hardware strødd inne i kassa andre plasser en der du selv har satt dem. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Dette er det siste peket fra Bin Laden skjønner dere ikke det da? Han nøyer seg ikke med å bombe og gasse å sånn, nå skal det gå ut over pc-brukern. Dere må slutte å kjøpe slike "terrorplater" gutter :smile: Telcontar : Har du noengang sett hvordan en CD-Rom ser ut? Bare lurer jeg. Skal noe mer til enn en varm CD for å sprenge seg gjennom blekket der tror jeg :smile: _________________ -= HARDWARE =- AMD Athlon XP 1800+ ASUS A7M266 512MB DDR-SDRAM GeForce 2MX - 19" Skjerm Plextor CDR 241040A - LG DVD-ROM SoundBlaster Audigy Player [ Denne Melding var redigert av: NeoTech på 2001-12-20 03:17 ] Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 20. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2001 hmm... tenkte ikke på det da jeg leste artikkelen, jaja det er ikke alltid hjernen er koblet til. Hvis du har lest artikkelen så skulle en trodd alt var åpent inne pc'en. Men tilbake til saken, cd-rom'en vil helt sikker kunne bli ødelagt etter en slik opplevelse. Noen må jo da ha ansvaret for skadene?? Telcontar Lenke til kommentar
frewrik Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 En cdrom burde være standard, altså er det produsentenes feil. Men det kan jo forekomme feil på cd og da så da er vi like langt.... Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 De får vel begynne å lage CD-er med glassfiberforsterkning eller.no sånt, ettersom flere CD-er tydeligvis ikke tåler høyere hastighet enn ca 50x. Eller så får de begynne å snurre på laseren i stedet for eller i tillegg til plata for å få høyere lesehastighet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Sakser dette fra PS Data's forum jeg : "Jobbet for noen år siden som utplassert på ps datas service avdeling. Der fikk vi inn en sånn cd-rom med en knust plate i, og du kunne riste ut delene når du åpnet skuffen. Personen fikk ihvertfall ny cd'rom siden denne var full av cd biter inni. Når det kommer til cd'en vet jeg ikke åssen cd dette var. Uansett er det jo produsenten av cd- rom'en som skal erstatte dette til slutt. Siden grunnen til at dette skjer er jo gjerne at cd'en kommer litt ut av posisjon og da smeller det så lenge plata har en fart på 5-10000 rpm." Tja, virker som om PS Data har(eller ihvertfall hadde) som praksis at de gir ut nye CD-ROM stasjoner til uheldige folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå