Gå til innhold

Hvoran lage kule lydeffekter?

kristoffer1989

Anbefalte innlegg

Nå har det seg altså slik at jeg fikk en snasen sampler til jul og jeg tenker å bruke den til å blant annet spille av litt lydeffekter. dere skjønner hva jeg mener? sånne swoooosh og iiiiiiiish med filther og greier.

Men saken er at jeg er ganske lite erfaren på slikt. Jeg har altså en korg microkorg og den har jeg klart å få noen slike lyder ut av men ikke så veldig mye..

Nå er saken har noen noen tips til enten hvordan jeg kan programere swisher og swosher på microkorgen eller om det er en spesiell vst som er god på slikt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil lage swish og swosh med microkorgen kan jeg hjelpe deg vettu. :)

steg 1.

lag en enkel patch på korgen med 1 osc

velg lydbølge: noise eller whitenoise. Imotsetning til saw og sqaure og slikt.

Deretter går du på envelopes og lager en envelope med lang attack. slik at noise lyden "Fader" inn.

Lag en LFO på filter. LFO betyr enkelt at det er en automasjon som kontrollerer cutoff eller filter. Slik at den alltid går opp og ned og slikt.

Velg filtertype: Bandpass funker best til swish og swosh. Sett cutoff på midten eller ganske lavt. Resonansen kan være litt over 50%.

Og hvis du har muligheten til å lage en treig vibrato med modwheel hjulet på siden av synthen, kan du kontrollere ting ennå mer.

Det er ikke sikkert du skjønte alt dette. Men sånn er det å lage swosh lyder med analog synth. :) lykke til!

Nå har det seg altså slik at jeg fikk en snasen sampler til jul og jeg tenker å bruke den til å blant annet spille av litt lydeffekter. dere skjønner hva jeg mener? sånne swoooosh og iiiiiiiish med filther og greier.

Men saken er at jeg er ganske lite erfaren på slikt. Jeg har altså en korg microkorg og den har jeg klart å få noen slike lyder ut av men ikke så veldig mye..

Nå er saken har noen noen tips til enten hvordan jeg kan programere swisher og swosher på microkorgen eller om det er en spesiell vst som er god på slikt..

7747943[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvis du vil lage swish og swosh med microkorgen kan jeg hjelpe deg vettu. :)

steg 1.

lag en enkel patch på korgen med 1 osc

velg lydbølge: noise eller whitenoise. Imotsetning til saw og sqaure og slikt.

Deretter går du på envelopes og lager en envelope med lang attack. slik at noise lyden "Fader" inn.

Lag en LFO på filter. LFO betyr enkelt at det er en automasjon som kontrollerer cutoff eller filter. Slik at den alltid går opp og ned og slikt.

Velg filtertype: Bandpass funker best til swish og swosh. Sett cutoff på midten eller ganske lavt. Resonansen kan være litt over 50%.

Og hvis du har muligheten til å lage en treig vibrato med modwheel hjulet på siden av synthen, kan du kontrollere ting ennå mer.

Det er ikke sikkert du skjønte alt dette. Men sånn er det å lage swosh lyder med analog synth. :) lykke til!

[/quote=winterbliss,18/01-2007 : 15:38]

Tusen takk skal du ha. Ingenting som hørtes ukjent ut, jeg er bare ikke så stabil med lfo programering og slikt. Hvilke verdier som bør være hvor liksom..

Men jeg får prøve å lære meg den.. jeg skal få til å lage noen lydgreier utifra din guide ihvertfall.

så takk igjen og har du noen andre tips til fete effekter med microkorgen så fyr løs..

(jeg går ut ifra at du har microkorgen selv? eller har du en annen analog synth? ihvertfall om du har microkorgen.. har du noen fete presets du er villig til å dele?)

hilsen kristoffer

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ingen analog synth i hardware. Men jeg har hatt tidligere. Og jeg kan generelt mye om synther og lyd. Så den forklareringen jeg gav deg er den enkleste lydeffekten jeg kan gi via ord.

Hvis du vil ha noe til pc som gjør samme jobben og litt til, bør du teste ut en VSTi som heter pro-53. Produsenten heter Native Instruments. Det er en analog synth til PC som kicker ass!

Ang. LFO, så skal det ikke være vanskelig å få en svinging i SINUS form, og alle synther har en eller skal ha en enkel funksjon ang. LFO.

Du får bare legge masse LFO på alt. Filter, pitch og osc og hele sjiiten. Så blir det en wacko lyd iaffal. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har desverre ingen analog synth i hardware. Men jeg har hatt tidligere. Og jeg kan generelt mye om synther og lyd. Så den forklareringen jeg gav deg er den enkleste lydeffekten jeg kan gi via ord.

Hvis du vil ha noe til pc som gjør samme jobben og litt til, bør du teste ut en VSTi som heter pro-53. Produsenten heter Native Instruments. Det er en analog synth til PC som kicker ass!

Ang. LFO, så skal det ikke være vanskelig å få en svinging i SINUS form, og alle synther har en eller skal ha en enkel funksjon ang. LFO.

Du får bare legge masse LFO på alt. Filter, pitch og osc og hele sjiiten. Så blir det en wacko lyd iaffal. ;)

7775588[/snapback]

jessda lfo har den. og takk for tipset om vst men jeg er hardware freak! dessuten har jeg ingen pc å ta med opp på scenen og det er live som er fett!

jeg skal leke mye med LFO jeg så skal jeg nok få noen fete lydeffekter.

Takk skal du ha for hjelpen ihvertfall.. om jeg får til noen feite effekter kan jeg poste de;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...