Gjest Depp Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Fikk for 3 uker siden øresus på høyre øre som fortsatt har vedvart. Begynner å tro at dette er noe som jeg må leve med resten av mitt liv og tanken skremmer meg. Det tærer både fysisk og mentalt på meg og jeg har begynt å isolere meg fra andre mennesker. Lyden er av type svak og merkes bare om kvelden når jeg går til sengs. Men den stjeler nattesøvnen og hver kveld kvier jeg meg til å legge meg. Jeg kan sette på bakrunnstøy, det hjelper men tanken på å ikke ha det stille rundt meg resten av mitt liv (er nettopp blitt 17) og skremmende. Det værste med det hele er at jeg har hele mitt liv beskyttet ørene godt men utrolig nok fikk jeg øresus når jeg ble disponert av rimelig "lav" lyd (Satt i samme rom med en luftkomprimerer i 30 sekunder, tror den avgir 110dB) Noen som vet om det finnes behandling mot dette? Alt jeg vil er at det kan bli stille rundt meg igjen. Vet ikke hvor mye mer jeg kan gå hver eneste natt med den merkelige lyden i øret. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Noen får kronisk øresus (tinnitus, er det ikke det det heter?), mens andre får øresus som kan gå over igjen. Jeg vet ikke så mye om dette, men her er en link som står forklart ganske greit på. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Har vært plaget av dette siden jeg var barn (ikke sikker på hva som kan ha forårsaket det), og har vel egentlig aldri blitt helt vant til det over årene, selv om jeg har akseptert det som en del av hverdagen. Lyden er som trådstarters, ikke plagsom høy, men merkes f.eks om natten. Som oftest lar jeg radio stå på veldig lavt nivå, dette hjelper meg å sovne. Slik som det står i artikkelen Juliess linker til. Lenke til kommentar
Gjest har øresus Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Er dessverre pent lite å gjøre med øresus. Har selv hatt øresus i snart 10 år, og den eneste "behandlingen" er å lære seg å ignorere lyden. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 http://home.online.no/~julius-p/public_htm...us/tinnitus.htm - Her har man noen lenker samlet på én side. Jeg hørte på radio for en stund siden at man hadde funnet en behandligsmetode som man brukte på sterkt plagede pasienter som faktisk fungerte godt uten bivirkninger. Husker dessverre ikke hva dette gikk ut på. Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Fant nettopp denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/20/461190.html Hva tror dere om dette? Kan det virkelig fjerne "ulyden"? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Fant nettopp denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/20/461190.html Hva tror dere om dette? Kan det virkelig fjerne "ulyden"? 7748049[/snapback] Hva er hensikten med å poste slikt som Gjest? Jeg tror forøvrig at artikkelen lenker til noe av det samme som jeg hørte om på radio (P1), og tidspunktet passer ganske greit også. Såvidt jeg hørte var det uhyre mange fornøyde blandt de som hadde fått prøve dette tilbudet. Lenke til kommentar
Marthe2809 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Jeg vet også lite om dette, men mener det ikke er lenge siden jeg hørte at tinitus kunne fjernes, at di endelig hadde funnet en måte og fjærne det det på. Er ikke sikker men vis du drar til en lege så vet jo han hva det evt ikke er og om det er det...Han vet sikkert også om det er og få gjort noe med... Håper du blir kvitt det... Lenke til kommentar
Ikke det? Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Jeg hadde øresus i ca et halvt år etter at jeg spilte litt høyt på bandøving. Dette gikk som sagt over etter en stund, men det var en slags lav pipelyd som var umulig å venne seg til, og ikke særlig morro. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Hadde øresus i par uker etter at man dyttet en qtip litt for langt inn i øret. Slet noe vannvittig med nattesøvnen iallefall. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg har også øresus, fikk det i militæret etter en luring skøyt rett vesidna meg :\ Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Kameraten min hadde en bror som valgte å ta sitt eget liv pga øresus. Trist at man ikke har noe effektiv behandling metode mot dette. Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg har svak, høyfrekvent (5 kHz ++) øresus på begge ørene, har hatt dette siden høsten 2001. Det har nok oppstått etter mange konserter og bandøvinger med hardtslående trommiser og gitarister som vrir forsterkeren på 11. Legger kun merke til susen når det er helt stille, og jeg har lært meg å ignorere det. Hørselstesten jeg tok i militæret for to år siden viste jevnt god hørsel på alle frekvensområder på begge ørene, så jeg har hørselen i behold. Men jeg tar med meg ørepropper når jeg skal på konserter; har ikke lyst til at øresusen skal forverres. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg har også øresus, merker det bare på natta. Selv om jeg bruker å se på tv til jeg sovner. Det er bare å lære seg å overse lyden, psykiske plager på grunn av øresus? Har lekt litt for mye med sprengstoff, for mye høy musikk osv Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg har tinitus, men er ikke utredet for det. Jeg har også litt nedsatt hørsel men uten at jeg lar meg hindre av det. Mitt råd er å bare slutte å prate om det. Slutte å skrive på forum om det. Glemme det helt, eneste behandling er å "glemme at man har det". Altså, det finnes folk i verden som har det ekstremt mye verre enn oss når det gjelder kroniske plager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå