Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gå på visning på hus man ikke vil by på

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har noen synspunkt på dette?

Et eksempel er naboer som bor i huset ved siden av som går på visning. De går kun for å se på huset, ingen planer om å flytte. Er dette unormalt/umoralsk? Jeg vet ihvertfall at det ikke er helt uvanlig.

Annet eksempel: Gå på visning i et hus du vet du ikke har råd til å kjøpe.

Enda et eksempel: Man holder på å bygge hus og et likt hus blir lagt ut for salg. Man går for å se hvilke løsninger de har valgt og hva som er fint og hva som ikke funker. Ingen interesse for å kjøpe.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor vil noen dra for å se på hus de absolutt ikke vil kjøpe? Det må da være andre ting å bruke tiden på.

Hvis noen trenger råd, så må de gjerne gå på husbesøk for å sammenligne osv.

7749605[/snapback]

De som ikke leser Se og Hør må jo få tilfredstilt nysgjerrigheten sin på andre måter, for eksempel ved å gå på visninger.

Syns forresten det er helt greit å gå på visninger selv om man ikke har planer om å kjøpe huset.

Lenke til kommentar

Jeg har selv tenkt på å gå på ymse visninger, selv om jeg ikke har planer om å kjøpe de eventuelle boligene. Jeg er utdannet teknisk tegner og har stor interesse av å studere arkitektoniske løsninger som jeg deretter bruker i mine egne løsninger. Jeg har arkitektur som hobby, da jeg har banknæringen som

arbeidsplass, noe jeg regner med at vil vedvare, til tross for utdanningen min. Visninger er supre i denne sammenhengen, da man kan få mye input og impulser fra å se spennende løsninger med egne øyne. Man kunne selvsagt ha nøyd seg med prospekt og tegninger, men man får som regel et bedre bilde på det om man har muligheten til å se hvordan det tar seg ut i virkeligheten.

Jeg har ikke gått på noen visninger med dette som mål ennå, men jeg har lenge hatt lyst til det. Det er selvsagt viktig at man da poengterer overfor de som holder visningen at man ikke har spesifike planer om å by/kjøpe denne boligen, men er der for å studere planløsningene etc. Da jeg jobber tett oppmot meglerbransjen, så har jeg forstått det slik at dette ikke vil være noe stort problem, da flere deltagende på visning ofte resulterer i høyere kjøpesum, siden det vil virke som om det er større pågang på boligen og de potensielle kjøperne derfor blir mer resolutte. Dette kan selvsagt virke uetisk/umoralsk, siden man kan være med på å presse opp prisen på kunstig vis, noe som er mye av grunnen til at jeg ikke har gjort dette ennå.

Ellers ser jeg ikke noe galt i at man møter opp på visning, selv om man ikke har råd eller noen konkrete planer om å kjøpe den respektive boligen. Hvis man f.eks. vurderer en bolig til 1.500.000, og det selges en like ved til 2.000.000, så hadde jeg ikke nølt med å se på den til 2.000.000 også, selv om den hadde vært uoppnåelig rent prismessig. Da hadde det vært for å sammenligne hva man får for pengene.

Som Sol79 sier i forrige post, så må man få lov til å undersøke markedet. Det må da være vår rett som forbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...