Gå til innhold

Millioner av firekjerneprosessorer i år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom konsoller som Xbox 360 (tricore) er flerkjernet vil nok også PC-utgavene støtte dette framover. Tipper vi vil se allerede ved slutten av året at flertallet av høybudsjetts PC-spill har støtte for minst to kjerner.

10,67 GHz er jo mildt sagt misvisende, men det kan kanskje tenkes at at Intel vil bruke dette i markedsføringen? Altså et nytt GHz-race, bare enda mer misvisende enn tidligere...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
10,67 GHz delt på 4 kjerner tenker jeg =2,667

7747937[/snapback]

Jeg regner med det sånn de har regnet ja. (2,66GHz*4).

Jeg lurer også på om de regner 4 biler som kjører i 90 km/t som 360km/t til sammen.

Eller om de har 4 klokker på armen, får de da 96 timer per døgn?

*oppgitt*

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på om de regner 4 biler som kjører i 90 km/t som 360km/t til sammen.

7747965[/snapback]

Jeg tror de heller regner noe slik at når hvert enkelt hjul på en bil spinner i 90 km/t, respektivt, er det hele bilen som totalt beveger seg i 360 km/t. :thumbup:

Ihvertfall, VG.no tror også at flere ved samme hastighet betyr multiplikasjon av hastighet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg er definitivt interessert i 4-kjerne CPU. Tidligere var det en vanlig problematikk at RAM begrenset brukerne i stor grad, da det ofte ble kjørt mange applikasjoner som tok mye av minnet. Løsningen har alltid vært nærmest en dobling av minnet, fra 256Mb til 512Mb, og videre opp til 1024Mb, og videre opp til 2Gb. Ikke helt sammenliknbart, men like fullt en del av totalytelsen var det da dobbelt-kjerne CPU'en ble installert. Mer kunne gjøres, flere applikasjoner kunne kjøres uten at man opplevde at systemet ble tregere i særlig grad. Jeg håper at 4-kjerne CPU vil øke dette ytterligere, gjennom at trådene fordeles over flere kjerner. Og en ting er sikkert: programmene som kommer i fremtiden vil gjerne kreve mer og mer. Neste steg er Flash-disk.

Det er dyrt å være med på tekno-jaget...

Lenke til kommentar

7747937[/snapback]

*oppgitt*

7747965[/snapback]

Det er litt det samme som å si at Intels FSB er f.eks 1333MHz i steden for 333MHz quad pumped eller 1333MT/s. De kunne jo skrevet 10.67Giga cycles/s. Men hovedproblemet er val at en lurer de som ikke er så inne i disse datagreiene til å tro at denne boksen kan kjøre hva som helst av dere programmvare 3-4 ganger raskere enn deres ~3GHz maskin.

Lenke til kommentar

7747965[/snapback]

Jeg tror de heller regner noe slik at når hvert enkelt hjul på en bil spinner i 90 km/t, respektivt, er det hele bilen som totalt beveger seg i 360 km/t. :thumbup:

Ihvertfall, VG.no tror også at flere ved samme hastighet betyr multiplikasjon av hastighet.

7748009[/snapback]

Nei, blir som å hekte flere påhengsmotorer på en båt. Si den går 30 knop med en 50hk motor, så går den kanskje 35 knop med 2, men du kan ha flere personer i båten uten at du merker at det går saktere :p

Lenke til kommentar

7747965[/snapback]

7748009[/snapback]

Nei, blir som å hekte flere påhengsmotorer på en båt. Si den går 30 knop med en 50hk motor, så går den kanskje 35 knop med 2, men du kan ha flere personer i båten uten at du merker at det går saktere :p

7748347[/snapback]

Er stort sjett akselrasjonen som øker

Lenke til kommentar
Tror det lønner seg å vente med quad core til 45nm brukes. Men selv da er vel en høyere klokket dual core ett bedre kjøp.

7748560[/snapback]

Ja det tror jeg også, men de kommer ikke før i 3. kvartal (i høst). I mellom tiden vil det være masser av gode C2D CPU'er å velge mellom. Bl.a. nykomlingen E4300. I priguiden er E4300 bare noen få kroner unna E6300, men jeg regner med at dette vil endre seg når E4300 kommer i butikk. Arkitekturen er lik C2D, bare at E4300 har 800Mhz FSB og har originalt 2Mb L2 cache (i E6300 og 6400 er det 2Mb L2 cache deaktivert).

E6xxx har 1066Mhz FSB, E6x5x som snart introduseres vil ha 1333Mhz FSB, mens E6320 og E6420 som snart introduseres i 2. kvartal (til våren) vil fortsette å ha 1066Mhz FSB men vil vil få 4Mb L2 cache i likhet med E6600 og storesøskene.

-for de som liker overklokking så har Anandtech testet E4300.

Og dersom prisen på C2D E4300 legger seg ned mot 1200- kr. i 2. kvartal (forventet prisfall på 18-10% iflg. Ananndtech) så er den utvilsomt en meget bra budsjett CPU om man skal tro Anandtech.

Dette var kanskje litt OT, men viser at mye skjer, og at det ikke bare er Quadro CPU'er som er interessant.

Lenke til kommentar
Alan Wake er vel et spill som digger quad. Fra demonstrasjonen skrøt de i alle dall av at en kjerne tok seg av været, en av fysikken osv. De så unektelig bra ut.

At fokuset nå er på Quad er vel ikke så rart, produsentene vil selvfølgelig ha oss til å bytte snarest. De skal jo selge. Bytta til en AMD X2 i høst, uten at jeg kan si det var natt og dag fra enkeltkjerne. Opplever igrunn at harddisk er den store flaskehalsen, selv med en Raptor.

7747696[/snapback]

Hvis et spill eller program bruker flere kjerner, dvs er flertrådet skulle jeg tro at det også vil dra nytte av quad. ikke like bra som dual da det ofte er prosesser som er vanskeligere å dele opp og den vil begrense ytelsen i quad siden den store prosessen vil holde igjen programmet.

Gikk selv over til core2duo og er storfornøyd, taskmanager viser en så balansert load at jeg mistenker den for å jukse :)

Lenke til kommentar
kunne de ikke klart å få til mere kraft på en kjerne. ytelsen blir jo ikke bedre etter som antallet kjerner øker. for det er faktisk mere effektivt å kjøre en prosess på en kjerne på 4ghz enn to på 2ghz

7748353[/snapback]

Det er veldig vanskelig å øke ytelsen per kjerne noe mer nå. Grunnen er at de begynner å bli så stor å kompliserte at de bare blir tregere når en brøver å bygge di større. Vi har liksom nådd et nivå der en fort ender opp med å miste ytelse totalt sett i jakten på å forbedre kjernen på enkeltområder. Det ser imidlertid ikke helt beksvart ut. det er en del arkitekturer under utvikling som kan tyne ut litt til. F.eks continual flow ser bra ut for OOO kjerner og Multiflow for (semi) in order kjerner. SUN har en hardware scout som kan hjelpe til også. Det er vel to hovedbegrensninger vi gegynner å gå oss på for enkeltkjerne ytelse. Den ene er hvor mye IPC en kan finne uten å drepe klokkefrekvensen og den andre er minne parallellitet, som er veldig vanskelig å håndtere for en enkelt tråd siden det forutsetter at en må kunne fortsette å kjøre gjennom koden selv etter at en (og forsåvidt også flere) load instruksjon(er) har fått cache miss.

Lenke til kommentar

oj. Dette er ganske stor fremgang... trodde Intel ville satse fullt på Conroe i 07 også jeg og at lanseringen av conroe i 06 vare var som en "prøvelansering", men der tok jeg visst feil :p blir spennende med 45 nm da, og se hvordan det funker i praksis.

Jeg mener jeg har hørt et sted at det er en fysisk grense på 15nm. stemmer dette? Det må vel være mulig å lage f. eks. 10nm? kan noen forklare meg dette?

Men det er isåfall lenge lenge til vi vil "trenge" det. Jeg har hørt at man ikke trenger mer (mindre) enn 115nm (1,15mikro) på noen prosessorer per dags dato, selv om mange bluker en teknologi på bare 65nm...

Lenke til kommentar

Lurer på hva AMD har planer om å komme med.

Jeg har lekt litt med tanken om å kjøre flere kjerner asynkront, men på en synkron måte.

Det må da være mulig? Ser ingen logisk grunn til at det ikke skal gå?

Sånn at den andre prosessoren gjør jobben i dødperioden til den første.

Må riktignok ha en slags tilleggsprosessor, eller en slags hyperswitch, for å kunne sende rett data til rett prosessor, samt muligens en funksjon for å legge sammen ferdig behandlede data. Men jeg tror det er særdeles mulig.

Blir som at fire hjul på en bil, der hvert enkelt hjul har nok krefter til å holde bilen i 90 km/t. Om de resterende hjulene kommer med mer "pulver", så øker det da også de totale kreftene i sving. Dette forutsetter da selvfølgelig at hvert hjul har èn motor.

Edit:

Litt på samme måte som RAID med "striping", fungerer med harddisker. RAID for prosessorer :-)

Om ingen forstår hva jeg mener, så trenger dere ikke svare heller.

Men jeg tror kanskje dette kan være en fremtidig potensiell utvikling.

Endret av KaffiMann
Lenke til kommentar

Det hadde vært ok om artikkelen nevnte AMDs planer, i en bisetning om ikke mer.

10,67 GHz i liten innpakning

http://www.idg.no/pcworld/article37533.ece

7747884[/snapback]

Arghh.. Hjernen vrenger seg. Jeg har ikke lest artikkelen men hvor i alle dager har de 10,67GHz fra? En ny, oppsiktsvekkende verdensrekord i overklokking?

7747915[/snapback]

7747937[/snapback]

Jeg lurer også på om de regner 4 biler som kjører i 90 km/h som 360km/h til sammen.

*oppgitt*

7747965[/snapback]

Nok useriøs artikkel fra PCWorld/IDG. Jeg anbefaler ikke å ta den nettsiden der seriøst. Artikkelforfatterene der er typisk basért på rykter og ikke minst myter, og skjelden på fakta. Og ja, det er vondt for meg å se slikt også.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...