Domex Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Hei Jeg har akkurat bygd meg en HTPC/MediaPC Kabinettt: Silverstone LC20 Hoverkort: ASUS N4L-479 Strømforsyning: Fortron-source Zen300W-Vifteløs Prosessor: Intel Core Duo T2300 Skjermkort: ASUS Geforce 7600GS- Vifteløs harddisk: Samsung Spinpoint 500gb Minne: Corsair Value Select DDR2 1024mb Siden den eneste viften jeg har er prosessor vifta så burde jeg vel installere 1 eller 2 kabinett vifter? Men kabinett vifter har jeg lite greie på. I dette kabinettet kan jeg installere 5 vifter. 2 i front ved hardisker, 2 bak og 1 ved siden ved prosessoren. Noen som har noen gode råd om hvor jeg burde plassere viftene og hvilken vei de skal stå? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Om, eller hvor mye vifter du trenger avhenger jo av hva interne komponenter avgir av varme . Det vil jo variere avhengig av hva man benytter. I min egen HTPC har jeg 1* front vifte som suger inn , samt 2* bakvifter som trekker luft ut. Siden du også har vifteløs PSU vil jeg tro at det bygger seg opp varme internt i kabinettet ,så noe som skaper utlufting må du ha. Jeg ville prøvet meg frem med 2*vifter til å begynne med. 1* foran + 1* bak , eller 2* bak , eller 1* på siden som trekker luft inn til CPU + 1* bak. Papst eller mist vifter med lav rpm er støysvake. Mål temperatur internt midt i kabinettet med det skrudd sammen og plassert i hylla eller whatever der det skal stå. Intern temperatur bør ikke stige mye over 40°C. Lenke til kommentar
Domex Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Etter å ha kjørt PCen hardt var temp på prosessor og hovedkort ca 50grader. Er det for mye? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 50 grader er litt varmt etter min mening , men slik er det jo ofte med HTPC kabinetter. Det er jo vinter nå (lav inne temperatur) , hva med sommeren - når inne temperatur blir 28-30°C. Ville nok satt inn hvertfall utsugs vifte® bak . Lenke til kommentar
shutout Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Gå for SilenX vifter fra f.eks. Vendur. Har det samme kabinettet med 2 stk 92mm vifter i front og 2 stk 80mm bak. Sammen med en Thermaltake Big Typhon og en ekstra harddisk-kjøler gir dette tilnærmet ingen støy og litt over 30 grader på PCUen (Core2Duo E6400). Begge parrene med vifter er innstillt på å suge in i kabinettet men jeg regner med at utluften blir drevet ut gjennom "meshen" på begge sider bak. Stian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå