Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC låser/crasher kun ved oppstart av spill

Anbefalte innlegg

Har en PC som låser/crasher kun ved oppstart av spill. Dvs alle spill! Battlefield, Age of Empires, Delta Force Black hawk osv osv.

ALLE fører til at PCn crasher i løpet av sekunder eller minutter. Låser seg sjelden/aldri i menyen til spillene, men først når 3D scenene starter..

Det som skjer er at bildet fryser.. lyden stopper opp eller hakker på samme lyd. Så rebooter maskina. Det som også skjer er at skjermen på en måte "faller ut". Det hjelper ikke å slå av eller på skjermen. Svart skjerm, mens jeg i bakgrunnen hører oppstartslyden til XP. For å få tilbake bildet, må jeg slå maskina helt av. For så å starte den opp igjen. Hjelper altså ikke med rebooting. Den må helt av.

Mistenker sterkt skjermkortet.. men microsofts feilmelding når PC rebooter foreslår det kan være hovedkortet, minne, cpu eller strømforsyningen som har et alvorlig problem.

MEN hvorfor skjer ikke dette ellers? Bruker videoprogrammet Adobe premiere pro uten problemer. Der går det masse minne..

Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnefeil kan godt gjøre seg gjeldende på tilfeldige tidspunkt, eller kun oppstå når man starter program "x". Du bør gjøre ting i denne rekkefølgen:

1. Test RAM. Hent ned UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com), og kjør f.eks. Memtest86+ i noen timer. Når du har kjørt inngående tester av RAM-en og eventuelt ikke funnet noen feil:

2. Sjekk at du har lagt inn drivere for hovedkortets chipset. Dette finner du på hovedkort-produsentens hjemmeside.

3. Last ned og installer de siste driverne til skjermkortet ditt.

4. Hvis feilen fremdeles er der, prøv et annet skjermkort i maskinen din - og prøv ditt skjermkort i en annen maskin.

Lenke til kommentar

hm.. jeg får ikke opp noe temperatur på GPU. Prøvd et par programmer, men ingen klarer å lese tempen..

nå må jeg neste se etter om vifta går i rundt på skjermkortet.. har 4 gode kabinettvifter.. men hjelper vel ikke om kjølingen på skjermkortet fjusker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...