Gå til innhold

Stille skjermkort som takler HD, til mediacenter.

phax

Anbefalte innlegg

Hei, mitt vesle Radeon 9250 som fortiden sitter i min mediacenter pc takler visst ikke HD-filmer så fryktelig bra.. Så da må det vel en oppgradering til.

ønsker ikke bytte hovedkort og alt, så skjermkortet må være AGP. Det må selvsagt være stille, så passiv kjøling er tingen.. Og jeg vil helst bruke minst mulig penger. Så va er minstekravet for å kunne kjøre HD-filmer uten noe krøll?

Anbefalinger til skjermkort hadde vært flott!

Edit: har søkt litt og dette ser ut til og være et ok alternativ: Asus GeForce 7600GS. Det kraftigste jeg fant med passiv kjøling, spørsmålet er om det er kraftig nok? Vil helst ikke noe mere opp i pris, heller andre veien hvis det er mulig.. noen andre anbefalinger?

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du først er i gang med å oppgradere til HD, ville jeg kanskje valgt et skjermkort med hdcp støtte. Da kan du spille av hd dvd/blue ray hvis du en gang skaffer deg en spiller.

Jeg bruker selv et sapphire X1650pro agp-kort med hdcp støtte. Men er ikke kommet passiv kjøling til agp-utgaven enda.

Lenke til kommentar

Hei.

Er du sikker på at det er skjermkortet som er begrensningen?

Fint om du kunne skrevet noe om hvilke type HD-video du skal spille av, hva som ikke virker og hva resten av maskinen består av.

Kan du ikke spille av i heletatt, er det dårlig bilde, hakker det osv...

Vet ihvertfall at en del HD-video i høy oppløsning og med høy bit-rate trenger ganske bra CPU også for å dekode filmen.

Nettulf

Lenke til kommentar

når det gjelder HD innhold er det i allefall cpu og disk hastighet det står på hos meg, for ikke å snakke om å ha riktig kodec og annet rart installert.

HDCP er vel intresant hvis du vil bruke HDMI, bruker du dvi er det irelevant meg bekjent. men om flatskjermer støtter dvi er vel en annen sak.

Lenke til kommentar

HDCP er et must for å vise HD-DVD og BlueRay-materiale. HDMI er ikke noe annet enn DVI med lyd i tillegg, og dermed er det viktig at det er HDCP på DVI-utgangen. For WMV har de litt bedre skjermkortene fra de siste årene hw-dekoding. Det burde vel da også gjelde WMV-HD. Noen har også h.264-dekoding i hw. Nå kommer jo også X1550-kort fra ATI, og det går jo an å sjekke om disse har HDCP og HD-dekoding.

Lenke til kommentar

hmm.. trodde det var skjermkort, men kanskje jeg tar feil. resten av maskinen er en s939 3000+, 2gb minne. disken er en vanlig 7200rpm 8mb cache disk. Av codec bruker jeg bare ffdshow egentlig.. kanskje det er problemet?

feilen er at det bare lagger, videoen hakker rett og slett. Husker ikke hvilke typer filmer det er jeg har prøvd. bare testet litt forskjellige HD klipp som jeg fant her og der.. :wee:

hdcp ja.. det er vel kanskje også noe man trenger.. blæh. kjører dvi ut og dvi inn på tv'n. ikke hdmi.

Lenke til kommentar
TV-kort med HD-mulighet og f.eks. WMV-HD krever en prosessor på minst 2,4-3,2GHz.

http://www.microsoft.com/windows/windowsme...ntshowcase.aspx

7752975[/snapback]

Hm.. da blir vel min på stakkarslige 1,8Ghz eller va det er på en 3000+ i minste laget. Usj blir dyrt det her. Oppgradere både cpu og skjermkort.. da kan jeg vel liksågreit kjøpe nytt hk i samme slengen så jeg får pci-e og en ordentlig prosessor..

jaja. da får man vente og spare litt da.

Lenke til kommentar
TV-kort med HD-mulighet og f.eks. WMV-HD krever en prosessor på minst 2,4-3,2GHz.

http://www.microsoft.com/windows/windowsme...ntshowcase.aspx

7752975[/snapback]

Går fint med svakere cpu så lenge det er hardware støtte i skjermkortet for dekoding av hd materiale.

Har prøvd det meste av HD på min maskin med dårligere specs enn din, det eneste som er bedre er GF6200. Dette har delvis støtte for HD i hardware, og klarer det meste av HD greit. Har enda ikke prøvd med HD-DVD, men det kommer jeg til å gjøre i løpet av morgendagen. Mulig at dette krever mer enn formater som tidligere er blitt brukt (.ts, WMV-HD, qt osv)

Lenke til kommentar
mediaplayer classic uten haali media splitter funket ikke overhode for meg på mitt oppsett med HD filer som ikke var nerfa til 700mb\50min.

nå kan jeg nyte Swordfish i 1080p

7786489[/snapback]

Hæ? :wee:

Forsto ikke helt hva du prøvde si her.. Hva var det du endret for at det skulle funke? Begynner forresten lure på om det er et software basert problem at det hakker på mediacenter pc'n min.. testet noen HD filmer på den bærbare som kun har integrert intel grafikk, og det funket fint... :dontgetit:

bare testet 720p da, ikke 1080p. Har ikke oppløsning nok verken på tv'n eller pc'n uansett så har ikke så mye for seg..

Lenke til kommentar

vel, Haali media splitter.. eller var det noe annet.. erm..

det jeg prøvde å si var jeg instalerte et lite program som gjore bedre nytte av maskinen min under spilling av tunge HD filmer.

før jeg installerte det kunne jeg ikke spille filer på over 700mb\45min.

det kan jeg nå, så jeg mener du har et software problem.

skal prøve å høgge taki navnet på greia jeg instalerte når jeg kommer hjem.

CoreAVC var det jeg prøvde å huske.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...