Gå til innhold

Monster VGA - det nærmeste man kommer HDMI på 360

Hurragutten

Anbefalte innlegg

Lenge har jeg prøvd å fornekte det. Lenge har jeg prøvd å si til meg selv at, neida bildet er jo bra det, ikke noe å utsette på det. Men likevel har jeg lenge gått og smugsiklet på Monster sine 360 kabler. Dvelt ved uttrykk som nitrogen gas-injected dielectric insulator, og 24K Gold contacts. Og likevel slått det fra meg ved å lese om forumbrukere som ser ingen forskjell og kaller Monster humbug.

Så hadde det seg likevel slik at jeg sto på Elkjøp etter et av mine vanlige anfall av akutt teknologiabstinens som i mange tilfeller lindres ved et raskt besøk til nevnte kjede hvor man entrer hovedinngangen, løper raskt forbi den grusomme hvitevareavdeligen, for så å ende opp i nirvana, det hellige sted; dataavdelingen. Når jeg sto der og langsomt kjente at abstinensen begynte å avta i det jeg skuet ut over de store mengdene med vanedannende artikler, så jeg noe uvanlig ved siden av det vanlige Xbox krimskramset; de navngjetne Monster Gamelink Xbox 360 kablene. Selvfølgelig sto det ingen pris på dem, men etter en rask prat med selgeren; ahrrrg bare 899 kr. Men jeg kunne ha dem i 30 dager og levere dem tilbake, no problemo. Så vel, vel jeg lot meg overtale.

Hjemme igjen koblet opp, og vel førsteinntrykket var omtrent som forventet. Dashbordet på 360 så omtrent ut som med de gamle VGA kablene til Microsoft. Kanskje litt renere bilde, men ikke noe jeg ville ha betalt 900 spenn for. Deretter fyre opp en del spill. Først PGR3, tja kanskje bildet var litt annerledes. Ivrigere nå fyrte jeg opp selve kongespillet GeOW. Og jo var det ikke flere detaljer å spore i ansiktene hos Marcus & Co i den første cut-scenen inne i helikopteret. Ute av helikopteret, og jeg begynte å studere de sønderslåtte bygningene på Sera. Jo dette lignet faktisk på skjermbildene i full 1280*720 jeg hadde studert på internett. Det grå, litt udetaljerte preget som hadde irritert meg endel tidligere var nå borte. Når jeg studerte grafikken var den like skarp som et screenshot fra nettet, og like viktig; kontrasten så ut til å være mye forbedret. Det som tidligere var gråaktig var nå helt sort, og lyse partier med bruk av HDR virket på en måte lysere. Raskt løp jeg ut på stedet hvor helikopteret tar av etter første cut-scene. Hvis man ser ned her glinser veien i sort og hvitt, og her var det definitivt større kontrastforskjell enn med de gamle kablene.

Disse forskjellene gjentok seg med spill etter spill. Bedre detaljer, bedre kontrast og litt bedre fargegjengivelse. Lignende forbedring med lyd. Lyden ble faktisk lavere, noe jeg også har erfaring med fra forbedringer i hifi anlegget. En vanlig misforståelse er at trøkk i lyden er god lyd, mens det man virkelig hører er forvrengning. Når forvrengningen forsvinner, f.eks. ved bruk av bedre kabler, vil man høre at lyden løser seg opp i detaljer man tidligere trodde var uttrykk for en kraftig lyd med trøkk i.

De ble rett og slett gøyere å spille, hele opplevelsen fikk et slør tatt bort.

Nå vil jeg si at jeg bruker en 19' widescreen datamonitor til 360 som jeg sitter ca 1m ifra. Sitter man 3m ifra en 32' LCD TV er det ikke sikkert at man vil legge så mye merke til bedringen i detaljnivået som Monster kabelen gir. I tillegg hvis man kobler med komponent vil man kanskje i utgangspunktet unngå det litt gråaktige preget som VGA koblingen har vært plaget med. Med andre ord så sier jeg ikke at Monster kablene er noe man må løpe og kjøpe. Men hvis man er en av dem som gjerne hadde sett at 360 kom med HDMI, mener jeg at Monster Gamelink VGA kabelen er det nærmeste man kommer. Disse kablene kan også bestilles fra utlandet for ca. 450 kr hvis man unngår toll/moms.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Underholdende skrevet - kjenner meg igjen... dette med abstinensene osv.. :-)

Bra du ble fornøyd - det er det viktigste. Jeg kan ikke på forhånd si at jeg ville sett forskjell - men jeg har jo ikke prøvd de ennå. En annen ting er at en del av de som skriver slik på nettet at de ikke ser forskjell og ikke synes det er verdt det, neppe har brukt så mye tid på å oppleve forskjellene heller eller generelt gir blaffen så lenge bildet ser ok fra før. Og det er jo fint det også. Og enkelte hører ikke forskjell på 128kbs MP3 og CD lyd heller...

Når det gjelder analoge kabler (som VGA er) mener jeg det kan være noe å hente på å invistere i kvalitetskabler. At kanskje Monster Cabels er litt overpriset i Norge kan så være, men det er på en måte mindre viktig så lenge det ikke finnes så mange andre alternativer.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Det som er det dumme med slike ting er at man helst har lyst til å prøve det ut før man legger grunkene i hånden til selgeren. Opp mot tusingen er tross alt mange penger for de fleste, spesielt hvis man ikke mener resultatet holder mål. Men hvis man har en Elkjøp sjappe i nærheten som har kablene inne, er det en grei mulighet å prøve ut kablene for deretter å levere inn igjen hvis man ikke er fornøyd med resultatet. Nå må pakken klippes opp for å ta ut kabelen, men dette var ifølge selgeren ikke noe problem i forhold til retur.

Hvordan er disse i forhold til de medfølgende komponent-kablene i Premium-pakka da?

7747123[/snapback]

Jeg har ikke testet så mye komponent, men kvalitetsforskjellen mellom Monster sin komponent kabel og Microsoft sin skal ifølge nettsteder være minst like stor som med VGA kabelen.

PS.

Ja, jeg mener det er litt viktig å prøve å skrive underholdende spesielt på en side som dette hvor underholdningen står i fokus. Takk til Dr. Peedee :)

Det er faktisk litt vanskelig å legge fra seg den vanlige analytiske stilen man blir oppdradd til å skrive i, men som er dørgende kjedelig å lese. Noen av anmelderne her på Gamer.no er en god inspirasjon i så måte. Kanskje Gamer.no kunne arrangere skrivekurs for vordende spillanmeldere :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

:hmm: Nå ble jeg fristet til å ta meg en tur å teste denne kabelen jeg også.

Men ikke helt sikker på om vil jeg se så mye forskjell pga. jeg har en projektor som ikke er så alt for bra.

Du sa du merket forskjell på lyden, bruker du optisk spdif fra enden som står i Xbox'n?

Lenke til kommentar

Det at det er mørkt krever vel en kalibrering av TV'n din, og burde la seg løse. Det letteste er å bruk de nye Star Wars DVD filmene (I,II eller III) og finn på meneyen det som heter THX "ett-eller anna" og følg instruksjonene der for stille inn Brigthness, Contrast og evt. color også hvis du føler du får taket på det. Men har du invistert i en så bra TV så veit du kanskje dette. Men kanskje noen andre på forumet som ikke er inne i det ennå.

Selv så bruker jeg en kalibrerings-dvd som heter Digital Video Essentials (DVE kalt av mange) - hvor det også følger med spesialbriller du kan bruke under fargekalibrering (som er noe av det vanskeligste å få helt rett synes jeg - dog noe avhengig av kvaliteten på TV'n og. Noen lar seg svært vanskelig å få helt riktig mens andre er lettere. Men det er lett å gå seg vill på innstillingene og brillene som følger med med fargefilter er godt hjelpemiddel). Link til hvor man kjøpe:

http://www.avshop.no/catalog/product_info....products_id=407

Link til hvordan bruke DVE enkelt (for den er ikke helt lett å forstå).:

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaki...librering+guide

At du ikke kan stille skarpheten på TV'n din med VGA inngang er jo litt kjipt da.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Det at det er mørkt krever vel en kalibrering av TV'n din, og burde la seg løse. Det letteste er å bruk de nye Star Wars DVD filmene (I,II eller III) og finn på meneyen det som heter THX "ett-eller anna" og følg instruksjonene der for stille inn Brigthness, Contrast og evt. color også hvis du føler du får taket på det.  Men har du invistert i en så bra TV så veit du kanskje dette. Men kanskje noen andre på forumet som ikke er inne i det ennå.

Selv så bruker jeg en kalibrerings-dvd som heter Digital Video Essentials (DVE kalt av mange) - hvor det også følger med spesialbriller du kan bruke under fargekalibrering  (som er noe av det vanskeligste å få helt rett synes jeg - dog noe avhengig av kvaliteten på TV'n og. Noen lar seg svært vanskelig å få helt riktig mens andre er lettere. Men det er lett å gå seg vill på innstillingene og brillene som følger med med fargefilter er godt hjelpemiddel). Link til hvor man kjøpe:

http://www.avshop.no/catalog/product_info....products_id=407

Link til hvordan bruke DVE enkelt (for den er ikke helt lett å forstå).:

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaki...librering+guide

At du ikke kan stille skarpheten på TV'n din med VGA inngang er jo litt kjipt da.

7747898[/snapback]

har prøvd den kalibrerings DVDn og den hjalp ikke noe særlig. Spesielt når man bruker samme port til flere ting, som feks komponent inngang.

Kalibrerte 360n, og endte opp med ett horribelt bilde til gamle xbox når jeg koblet inn den, i tillegg ble spill veldig uskarpe også mørke.

Mørkheten kan tildels stilles bort med brightness ja, men det er kontrast som er alpha omega her.

Nå bruker jeg VGA pga av at xbox'n bruker komponent, og jeg gidder ikke bytte kabler hele tiden. Kjøpte en kabel med innebygd switch knapp, men den hadde ghosting. En full blown switch er for dyrt og innvistere i, og folk sier at man får signal tap da også.

Mulig jeg invisterer i den monster kabelen du prater om, men jeg synes ikke 899 er verdt det.

Lenke til kommentar
:hmm: Nå ble jeg fristet til å ta meg en tur å teste denne kabelen jeg også.

Men ikke helt sikker på om vil jeg se så mye forskjell pga. jeg har en projektor som ikke er så alt for bra.

Du sa du merket forskjell på lyden, bruker du optisk spdif fra enden som står i Xbox'n?

7747588[/snapback]

Nei, jeg bruker analog RCA koblingen. Hvis man kobler digitalt med spdif vil nok ikke forskjellen i lydkvalitet være så stor, om noen, i forhold til standardkabelen. I tillegg er det noe med at Monster bruker en egen standard som gjør at man må kjøpe Monsters egen optiske kabel som koster ca 450 kr utenom. Men denne selges også bundlet med Monster komponentkabelen for ca 1000 kr tilsammen.

Jeg vil tro at du vil merke forskjell på din projektor med en Monster kabel. Jo større bilde desto mer merker man forskjellen. Om komponentkabelen eller VGA kabelen vil gi best bilde er et annet spørsmål. Det har vært diskutert om grunnen til at fargene ikke fremstår like bra på VGA som komponent er at signalet sendes ut som Studio RGB både med VGA og komponent kabelen. De fleste skjermer forventer PC RGB via VGA kobling. Men mange projektorer har mulighet for å veksle mellom Studio RGB og PC RGB via VGA inngangen. Så hvis AE700 har denne muligheten er kanskje VGA kabelen å foretrekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Tungvindt at du ikke kan bruke en vanlig optisk kabel som jeg bruker nå.

Men kom på nå at jeg bruker komponent fra X360, er pc-en som er koblet til med VGA. :blush:

Selger de Monster sin komponentkabel på Elkjøp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...