Gå til innhold

BSD/UnixTrenger hjelp med brukernavn og passord på freenas


J@9

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver å skal sette opp 2 servere her etterhvert.

Og ha vurdert FreeNAS sterkt, har fått det til å funke utmerket på en test pc her.

Men et lite problem..

Jeg vil gjerne ha bruker navn og passord på denne boksen..

1 brukernavn for gjester, som kun har lese tilgang, kanskje ha ei mappe med full tilgang for upload.

Og 1 admin brukernavn, som har full tilgang for å flytte filer osv.

 

Er dette mulig?

Har spurt på FreeNAS forumet, uten noe hjelp.

Har også tittet i PDF dokumentasjonen til FreeNAS.

 

Og til slutt et tillegs spm.. er det noen mulighet for å kunne bruke noe som Hamachi på en FreeNAS boks? eller eventuelt dele disken via en pc med xp eller lignende.

 

FTP er jo alltids en mulighet, men hadde vært raskere via hamachi, synes jeg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for svar =)

Men er ikke bare jeg som skal bruke denne, og dem andre er ikke så flinke med ftp osv :p hehe..

Men tror jeg har funnet løsningen på problemet via FreeNAS sidene :)

Skal teste dette når jeg får tak i noen minnepenner som jeg kan boote ifra :D

Lenke til kommentar

Klarte ikke å vente lengre jeg.. så jeg fant en gammel disk jeg prøvde litt med..

Men har fremdeles dette problemet med rettigheter på mapper osv..

Samme hvilket brukernavn jeg logger på med så har jeg full tilgang.. har også prøvd via ftp, da fikk jeg ikke logget på i det heletatt.. enda det var aktivert.

 

Vurderer å prøve et annet OS snart, som kanskje er lettere til mitt bruk :hmm:

Lenke til kommentar
Klarte ikke å vente lengre jeg.. så jeg fant en gammel disk jeg prøvde litt med..

Men har fremdeles dette problemet med rettigheter på mapper osv..

Samme hvilket brukernavn jeg logger på med så har jeg full tilgang.. har også prøvd via ftp, da fikk jeg ikke logget på i det heletatt.. enda det var aktivert.

 

Vurderer å prøve et annet OS snart, som kanskje er lettere til mitt bruk :hmm:

7764525[/snapback]

Prøv heller FreeBSD. FreeNAS er basert på FreeBSD, og FreeBSD fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Ok :)

Har laget en annen tråd om hvilke operativ systemer folk vil anbefalle meg å bruke på 3 servere.

Å der endte jeg opp med linux, men dette har jeg lite peiling på.. men fikk lasta ned mandriva linux som jeg skal teste litt.. liker jeg ikke det så skal jeg prøve freebsd som jeg laster ned nå :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ok :)

Har laget en annen tråd om hvilke operativ systemer folk vil anbefalle meg å bruke på 3 servere.

Å der endte jeg opp med linux, men dette har jeg lite peiling på.. men fikk lasta ned mandriva linux som jeg skal teste litt.. liker jeg ikke det så skal jeg prøve freebsd som jeg laster ned nå :)

7771069[/snapback]

Mandriva er ikke akkurat Linux distroen jeg ville brukt på en server da... Det er en desktop-distro.

Lenke til kommentar

Igjen så ser jeg på hva de forsjellige operativsystemene kan tilby av funksjoner. Og ting som ZFS, Containers og Trusted Extensions er funkjsoner som jeg synes er svært lovende. Så vidt jeg vet er det bare Solaris som kan tilby noe sånt. Det er litt forskjell mellom GNU/Linux og BSD på den ene siden og Solaris 10 på den andre siden. Det går på at en del kommandoer fungerer litt annerledes i Solaris enn det gjør i GNU/Linux og BSD. Men for en erfaren bruker av Slackware og *BSD vil fint kunne lære seg Solaris.

Lenke til kommentar

FreeNAS er utrolig lett å sette opp, enda man ikke kan noe om BSD fra før.

Men problemene kommer når man skal sette opp rettigheter osv.. mulig det bare er jeg som ikke får det til.

 

Men jeg ender nok opp med windows server.. mest sannsynlig 2003.

(Orker ikke surre mer med linux eller BSD, er oppvokst med windows.)

For som sagt i en av mine andre poster..

Server 1 skal ta seg av nedlastninger osv. (kanskje mail, web og ftp server)

Server 2 og 3 blir reine fil servere med 3-4 disker i raid for mye lagrings plass, uten noen spess sikkerhet.

For da blir det lett å sette opp hamachi for å få rask og enkel tilkobling til eget nettverk når jeg ikke er hjemme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...