Gå til innhold

Kombinert desktop og server

joZa

Anbefalte innlegg

Jeg begynner nå å bli temmelig lei av windows xp på den pcen jeg sitter på nå, og lurer på om jeg skal installere linux på den. Jeg har sett litt på hvilke programmer jeg bruker på den og har funnet ut at de aller fleste der har gode erstatninger som kjører i linux. Jeg har brukt Linux litt før, men er fortsatt bare en nybegynner.

Det gjelder ting som:

-Nettsurfing

-Mail og kalender (stort sett webbasert, gmail)

-Litt chatting på msn

-Musikkbibliotek med avspilling og synkronisering til ipod

-Ripping av cder og tagging av mp3er

-Konvertering fra et audioformat til et annet

-Automatisk backup til ftp-server

-Word og Excel

-Brenning av cder

-Mulighet til å montere cd/dvd-image

-Video og dvd-avspilling (med menyer og undertekster)

-TV-ut

-Remote desktop connection (til windowsmaskiner)

-Lage pdf-dokumenter

I tillegg har jeg behov for å bruke den som ftp-, web- og filserver, uten den helt store belastningen. Kjører i dag både ftp- og webserver på maskinen i windows.

Jeg har etterhvert endel maskiner her hjemme og bytter ganske mye på hvilke jeg jobber med. Jeg har derfor behov for å ha alle data samlet på en maskin og at de andre maskinene får tilgang til det. Alle de andre maskinene er windowsmaskiner. Finnes det noen lure løsninger for dette? Jeg kunne også godt tenke meg å ha tilgang til dataene på en av laptopene når jeg er utenfor hjemmenettverket.

Jeg har funnet løsninger på endel av problemene her, men ikke alle. Derfor skriver jeg dette, fordi jeg håper å få litt hjelp. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å installere Fedora, men nå har jeg lest så mye fint om Ubuntu her inne. Jeg så at de hadde en egen server- og en egen desktopversjon og lurer på hvor bra det egner seg til mitt prosjekt. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

liste:

ms office: openoffice

cder: k3b/gnomebaker

net: firefox

mail: thunderbird

msn: amsn/gaim

ripping: lame

mounting: "mount"/udev/hal

remote: samba

musikk: bmpx

desktop: xfce4

Server

Http: Apache

SQL: mysql

script: php/python/perl

Ftp: vsftp(?)

*Dårlig tid*

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

-Nettsurfing = Firefox/Opera

-Mail og kalender (stort sett webbasert, gmail) = Thunderbird/Opera

-Litt chatting på msn = Kopete eller Gaim

-Musikkbibliotek med avspilling og synkronisering til ipod = Amarok

-Ripping av cder og tagging av mp3er = grip med LAME

-Konvertering fra et audioformat til et annet = finnes en god del av disse, google...

-Automatisk backup til ftp-server = øhh... sorry

-Word og Excel = openoffice

-Brenning av cder = k3b

-Mulighet til å montere cd/dvd-image = mount kommandoen eller cdemu

-Video og dvd-avspilling (med menyer og undertekster) = VLC?

-TV-ut = avhengig av skjermkort og driver...

-Remote desktop connection (til windowsmaskiner) = SAMBA

-Lage pdf-dokumenter = Openoffice

skrivd forslag til noen programmer som kanskje kan hjelpe deg.... SAMBA lar deg koble deg til Windows nettverket akkurat som en vanlig Windows maskin. Hvis du har litt lyst å prøve deg på Fedora Core så kan du lese guiden min(som også tar for seg konfigurering av SAMBA) her.

eventuelt kan du bare lese seksjonen om å konfigurere SAMBA ettersom jeg trur dette skal være likt på Ubuntu som på Fedora, men skal ikke garantere noe...

Til server så har man Apache(HTTP) og vsftp (FTP server).

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Og flott guide, jeg kommer til å få mye nytte for den!

Tenkte at det var SAMBA som gjaldt til fildeling, godt å få bekreftet det. Tror faktisk jeg skal gå for Fedora, har ikke de også et pakkesystem som er ganske bra for nybegynnere? Husker jeg installerte noe slikt i Redhat, men nå følger det vel med distroen?

På jobb har vi en firewall/router som kjører linux. Det er mulig å gjennom den koble til nettverket utenfra med hjelp av vpn, bruker da programmet openvpn på klienten. Ville noe slikt (server) vært mulig å kjøre på denne maskinen, eller må den være koblet som router da? Det vil være snakk om maks 1-2 tilkoblinger samtidig.

Når det kommer til programmene ser det ut som at de fleste mediespillere støtter dvd, men jeg har ikke funnet noen som støtter menyer og tekster uten plug-ins. Ser at vlc støtter undertekster, men støtter den også menyer?

Jeg kunne ikke se at Amarok støttet synkronisering med ipod, men det så ut som et veldig bra program som jeg nok kommer til å sjekke ut uansett. GtkPod hadde jeg sett på og det så nokså greit ut. Det jeg er litt opptatt av er å kunne beholde tellerne på "times played" fra itunes, er det noen som vet om dette er mulig? Funksjonen finnes nemlig også i gtkpod.

Skjermkortet mitt er et ati radeon 9600 pro, så jeg regner med at det finnes god støtte for dette?

Lenke til kommentar
About gtkpod:

Read your existing iTunesDB (i.e. import the existing contents of your iPod including playcounts, ratings and on-the-go playlists).

Ser ut som det er mulig ja. Da begynner jeg å nærme meg løsninger på det meste. Gjenstår bare lagringsplass til alle filene mine mens jeg installerer Fedora, men jeg må nok ha en ny harddisk. Er det 400 gb som gir mest gb for pengene nå? Eller 500 gb?

Lenke til kommentar

Se her angående å sette opp en VPN server(og andre typer servere for den saks skyld) på Fedora Core: link

Pakkesystemet i Fedora er ganske enkelt ja, spesielt med Yumex(tar for meg dette i guiden min) men det er tregere enn andre pakkesystemer som de bruker i f.eks ubuntu...

Og ja, grafikk kortet ditt skal det være god støtte for, hvis du installerer de åpne(uoffisielle) ATI driverne skal du få mange features på bekostning av dårligere ytelse i forhold til de offisielle driverne til ATI(hovedforskjellen her er støtte for AIGLX eller 3d desktop) men mener begge drivere støtter TV-out så skal nok ikke være noe problem...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Kom på enda et program jeg trenger, faktisk et av de jeg bruker mest.

Power Tab Editor

Er avhengig av det programmet. Finnes ikke for Linux, men det skal vel gå greit å kjøre dette via en emulator? Har ikke testet wine, men det går vel an å bruke her?

7753325[/snapback]

Jeg trur du kan benytte deg av Tux Guitar:

"TuxGuitar - a multitrack guitar tablature editor and player

TuxGuitar is a multitrack guitar tablature editor and player. It can

open GP3 and GP4 files.

With TuxGuitar, you will be able to compose music using the following

features:

* Tablature editor

* Multitrack display

* Autoscroll while playing

* Note duration management

* Various effects (bend, slide, vibrato, hammer-on/pull-off)

* Support for triplets (5,6,7,9,10,11,12)

* Repeat open and close

* Time signature management

* Tempo management

* Imports and exports gp3 and gp4 files"

Vet ikke om det er det du leter etter men kan jo alltids prøve(ligger i repo i openSUSE, vet ikke om det er i repoet til Fedora)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...