Gå til innhold

Overklokking av C2D E6400 - Holder minnet?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp bestillt meg ny pc med E6400 og P5B (Ikke deluxe om det har noe å si) hovedkort. Ble anbefalt dette minnet tidligere. Kjører bare en brikke i starten til jeg får råd til en til.

Har tenkt å klokke litt etter hvert. Kanskje opp mot 3.0 GHz (kanskje enda høyere?), men lurer på om PC5300 holder til dette? Er det mulig å klokke minnet slik at det takler noe sånt? Burdte jeg gått for PC6400? Har mulighet til å bruke angrerett om det skulle være nødvendig.

Noen anbefalinger? Har prøvd å lese litt på forum, men blir ikke nevneverdig klokere.

Mvh

Spuddy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også en e6400 med 5300minne på et gigabyte DS3 MB. Jeg klokket CPU til 3Ghz og minne fra 667 til 752mhz (5-5-5-15) uten problemer.

Så du vil nok elt sikkert klare 3ghz på din også :)

Dersom du har intel sin couvifte lønner det seg å skru av vivtestyringen slik at den står på max. Gir bra kjøling, men fortsatt lite støy.

lykke til.

Lenke til kommentar

Hei @spuddy.

Det du bør tenke på som har et P5B "vanilla" er at du ikke får stillt ramvolten høyere enn 2,1v. Det vil begrense minneoverklokken din. Høy ramfrekvens er ofte forbundet med høy volt også. Når vi nermer oss 900mhz og over kreves det ofte av minnet 2,2-2,3v og høyere. De som klokker minnet høyt på "vanilla" utgaven gjør ofte en hardwaremod som gjør at du kan stille ramvolt høyere enn spesifisert 2,1v

Det finns selvfølgelig minne som gjør 900mhz+ på 2,1v men da ofte på bekostning av slappere timinger på minnet,skal en kjøre med strammere timinger (les raskere) kreves som regel mer vdimm.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg brukt litt mer tid på å finne minne som passer bedre til ditt P5B vanilla kort. Les litt rundt omkring etter overklokking av P5B,og se hva slags minne de bruker.

Hvis ikke kan vel noen som har et slikt kort og som har overklokket litt sende deg en PM om hva slags minne de bruker.

Jeg har desverre ingen annbefalinger da jeg helst har erfaring andre veien,jeg elsker høy frekvens og høy volt :cool:

Google litt også kan være smart

Lenke til kommentar
Hei

Har nettopp bestillt meg ny pc med E6400 og P5B (Ikke deluxe om det har noe å si) hovedkort.  Ble anbefalt  dette minnet tidligere. Kjører bare en brikke i starten til jeg får råd til en til.

Har tenkt å klokke litt etter hvert. Kanskje opp mot 3.0 GHz (kanskje enda høyere?), men lurer på om PC5300 holder til dette? Er det mulig å klokke minnet slik at det takler noe sånt? Burdte jeg gått for PC6400? Har mulighet til å bruke angrerett om det skulle være nødvendig.

Noen anbefalinger? Har prøvd å lese litt på forum, men blir ikke nevneverdig klokere.

Mvh

Spuddy

7746380[/snapback]

Du trenger 1066MHz/2 = 533minne til CPU (4200). (Forutsetter minne/FSB synkront.)

Hvis du ikke overklokker ram kommer du "bare" opp ca 26% omtrent 2,7GHz

Minnebrikken din er CL3 og burde kunne overklokkes lett. ved å gå opp på 4, el 5 om det skulle behøves.

Minnet er også godkjent for opptil 2,4 Volt, men du burde få bra resultater selv ved 2,1 V.

C2D 6400 skal nesten uten unntak takle 3,2GHz el. høyere, så det burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Takk for svar !

Har sett på diverse forum at det er vanskelig å si noe om hvor mye man kan tyne systemet uten å prøve, men jeg prøver meg likevel. :p Hva kan jeg forvente av hastighet på ramen om jeg går opp til henholdsvis CL4 eller 5?

Jeg får utstyret i løpet av morgendagen og tenker å sette meg å teste litt i helga. Men er det forbundet med noe fare å bare ha èn brikke når man klokker den eller er det fritt fram?

Når det gjelder klokking av CPU'en så vil jeg helst ikke at rammen skal sette en bremser på hvor langt jeg kan ta den. Begrensningene får CPU'en ta seg av. :p Har tenkt å kjøre dette på luft, så ekstreme hastigheter er ikke noe tema.

Nazzuz: Du nevnte en hardwaremod for å få volten på rambrikkene over 2.1V. Hvor omfattende er denne operasjonen? Jeg er ingen kløpper med loddebolten, men har i det minste vært borti den før. Men jeg vil nødig ødlegge hovedkortet bare pga. at jeg ble litt for sugen på å overklokke.

Jeg ser nå at jeg har blitt litt for ivrig og bestillt før jeg hadde helt kontroll på begrensninger. Men jeg er bestemt på å gjøre det beste ut av det.

Mvh

Spuddy

Lenke til kommentar

Jadda,er verdt å prøve med det du har først,skulle ikke forundre meg om de klokker godt også de brikkene.

Hva gjelder den Hardwaremodden er den å finne HER.

Det er en 20K variabel resistor/motstand som skal kobles mellom de 2 punktene vist på det øverste bilde.

Jeg har gjort endel sånne mods,og de funker ja. Men garantien går fløyten som du forstår. Og det er litt scary for du må også ha et digital multimeter og måle volten for å ikke sette for mye og grille rammen din som resultat.....

Er du litt kyndig og har litt guts så går det bra,er du ikke så styr unna. Det er ikke morro å ødelegge hverken ram eller hk.

Har du lyst å prøve så send meg en pm og jeg sender deg en sånn v.resistor,jeg har plenty...lol....

Men,bare for å ha sakt det , jeg oppfordrer ingen til å lodde på sin hw. Det er opp til hver enkelt,sånn bare så det var sakt :p

Og du nevner hvor mange brikker du kan ha i når du klokker,det er forskjellig,noen tar ut en brikke når de skal sette max clock,det hender at noen klarer å tyne et par ekstra mhz ut av pcn sin med kun 1 brikke.

Jeg har nesten alltid 2,forde jeg gjerne vil også benche litt når jeg klokker og da går det ikke å kjøre ex. superpi med 1 brikke,man bør da ha 2 for å utnytte doble minnekanaler fullt ut,det er raskere.

Prøv selv,det er ingen fasitsvar på det.

Lenke til kommentar

Blir nok ikke aktuelt med noe lodding denne gangen. Det der hørtes litt for skummelt ut for en hobbynerd som meg. Kjører den safe og kjøper P5B-E hos ei lokal sjappe. (Litt dyrere, men fikk lønning i dag :p) Så tester jeg rammen med den i helga og ser litt hvordan det går.

Takk for hjelpa og Wish me luck ! :)

Spuddy

PS! Kommer sikkert til å poste hvordan det går her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...