Gå til innhold

Båtførerbeviset - 2007 eller 2008?


PØM

Anbefalte innlegg

Heihei.

Har hørt at det skal komme en lov som sier at alle som beveger seg på vann i form av båt må ha båtførerprøven for å være godkjent fører av båten. Men det jeg lurer på er om dette vedtaket er fom. 1.1.2007 eller 1.1.2008, noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for i år tror jeg vertfall, dessuten kan de ikke ilegge at alt av småjoller å sånn må man ha det for å kjøre, så det blir sikkert noe rudnt dette:

 

For å kjøre over 15knop, eller med mere enn 9,9 eller lengre enn 15fot må du ha båtførerprøven..... vertfall det mest fornuftige.....

Lenke til kommentar
Ikke for i år tror jeg vertfall, dessuten kan de ikke ilegge at alt av småjoller å sånn må man ha det for å kjøre, så det blir sikkert noe rudnt dette:

 

For å kjøre over 15knop, eller med mere enn 9,9 eller lengre enn 15fot må du ha båtførerprøven..... vertfall det mest fornuftige.....

7746267[/snapback]

 

Jeg vet at i 2006 trengte man ikke båtførerprøven for båter opp til noen og 20 fot.

Jeg kjørte en 18 foter med en 50 hester og jeg fikk beskjed om at det var lov..

Lenke til kommentar

Jeg fant detta på en side:

 

"Justisdepartementet legger etter all sannsynlighet frem en ny lov fra 1.1.07 som innfører obligatorisk båtførerkurs. I lovforslaget legges det opp til at alle båtførere med båt større enn 25 fot (8 meter) med 35 hk, samt båter som har høyere topphastighet enn 15 knop, må ha båtførereksamen."

Lenke til kommentar
Hørtes vertfall ut som ganske fornuftige krav, men tror ikke den har blitt innført......

7749786[/snapback]

 

synes det høres dumt ut jeg! :dontgetit:

ua sett, jeg har ikke hørt noe om det. og det virker meget usansynlig nå/før var loven sånn: alle over 16 kan kjøre båt opptil 8meter, så fort de vil med mindre det er en fartsgrense.. regner med at et eller annet båt blad ville sagt ifra hvis dette ble vedtatt i år.. ;)

Lenke til kommentar
synes det høres dumt ut jeg! :dontgetit:

ua sett, jeg har ikke hørt noe om det. og det virker meget usansynlig nå/før var loven sånn: alle over 16 kan kjøre båt opptil 8meter, så fort de vil med mindre det er en fartsgrense.. regner med at et eller annet båt blad ville sagt ifra hvis dette ble vedtatt i år.. ;)

7750887[/snapback]

 

Det er dumt med tanke på de som faktisk er flinke til å kjøre og egentlig ikke trenger det, men det er veldig lurt for å øke sikkerheten til alle på vannet.

Vi må alle innse at der folk der ute som egentlig skulle ha vært bundet fast til et tre enn å sitte bak spakene i en båt. En båtfører har ansvaret og må til en vær tid følge med på det som skjer inne i sin egen båt og det som skjer på vannet, være såpass på vakt at passasjerer og forbi passerende føler seg trygge på hvordan du kjører.

 

Det er det jeg tenker over når jeg kjører med familie og venner. Jeg sier selvfølgelig ikke at man skal kjøre båten i en snegle fart, det er jo gøy med litt fart og en ring hengende etter. Men selv på sånne turer må passasjerer og forbipasserende føle seg trygge på hva du gjør. Jeg ville aldri dratt ut på tur med vennene mine hvis de alle følte seg utrygge på hvordan jeg kjører.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hørtes vertfall ut som ganske fornuftige krav, men tror ikke den har blitt innført......

7749786[/snapback]

 

synes det høres dumt ut jeg! :dontgetit:

ua sett, jeg har ikke hørt noe om det. og det virker meget usansynlig nå/før var loven sånn: alle over 16 kan kjøre båt opptil 8meter, så fort de vil med mindre det er en fartsgrense.. regner med at et eller annet båt blad ville sagt ifra hvis dette ble vedtatt i år.. ;)

7750887[/snapback]

 

Over 16 år kan du føre båt opp til 15 meters lengde uten hensyn til fart og motorytelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...