Gå til innhold

Spørsmål i forbindelse med installering av Vista


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått med Windows Vista Buisness, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål:

 

1. Hvordan kan jeg Dele opp en nåværende partisjon (Det ligger ikke noe operativsystem på partisjonen)

2. Kan jeg faktisk ha 2 operativsystemer på likt? (XP + Vista)

3. Kan jeg lese fra filene som jeg har lagt til i XP, når jeg er i Vista?

 

Komer sikkert mer, men dette var de viktigste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp jepp jepp.

 

når du installerer vista, så kan du bruke musa helt fra starten i motsetning til xp.

når du kommer til partisjoneringa, så trenger du bare å utvide noen greier nederst i vinduet, så får du opp de greiene til å lega og slette partisjoner og slikt.

Vista har også dette innebygd, så du kan gjøre det når du er inne i windows også, men husker ikke hvor avansert dette er nå..

 

to OS-er funker fett det, du vil da få opp i oppstarten om du vil boote xp eller vista ;)

 

Å lese dokumenter fra xp til vista og visa versa funker bra, er akkurat som om du skulle lagt det inn i det samme OS-et som du er gåendes ;)

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

jeg hadde problemer med need for speed carbon i 64-bits versjonen, har ikke prøvd den i 32-bits versjonen, men de fleste fungerer vanlig. det eneste jeg har å sette fingeren min på, er drivere. Vista er lagt inn med gudeneveithvormangedrivere, og enda flere på nettet. men ikke alle da...

eneste jeg trengte var lddriveren, og da funket det med en driver for winxp.

 

Ellers så er det vel noen programmer som er litt spesielle som ikke funker på vista... Partition Magic funker ikke, men det har du heller ikke behovet for, da vista har noen av de funksjonene innebygd.

 

Antivirus programmer trenger du alltid :p

det er ikke alle som fungerer enda, men NOD32 funker ivvertfall. AVG funker visst også. er ikke helt sikker på om de resterende store selskapene har kommet ut med en som støtter vista enda, men hvis ikke så er det vel rett rundt hjørnet.

 

Kan også legge til at de gangene jeg har hatt et problem med et program, så har det vert fordi programmet ikke støtter driveren. har noen spill som ikke liker skjermkort driveren min. så får bare vente til produsenten kommer ut med en driver til vista.

Lenke til kommentar
Antivirus programmer trenger du alltid

det er ikke alle som fungerer enda, men NOD32 funker ivvertfall. AVG funker visst også. er ikke helt sikker på om de resterende store selskapene har kommet ut med en som støtter vista enda, men hvis ikke så er det vel rett rundt hjørnet.

7756378[/snapback]

NORMAN støtter iallefall Vista. De som har nettbank-konto hos DnB NOR får laste ned gratis antivirus program fra Norman.

 

http://www.norman.com/no

Lenke til kommentar

når du installerer vista, så kan du bruke musa helt fra starten i motsetning til xp.

når du kommer til partisjoneringa, så trenger du bare å utvide noen greier nederst i vinduet, så får du opp de greiene til å lega og slette partisjoner og slikt.

Vista har også dette innebygd, så du kan gjøre det når du er inne i windows også, men husker ikke hvor avansert dette er nå..

7751297[/snapback]

 

Noen som vet mer om dette? Når jeg forsøker å gjøre en clean-install av Vista finner jeg ikke ut hvordan jeg formaterer C først. Derfor blir alle gamle filer værende igjen på harddisken. Noen som vet hvordan jeg kan formatere før jeg installerer Vista?

Lenke til kommentar

Hei, lurer på en ting ved å ha to OS'er innstalert. Man må ha det på to ulike partisjoner, det skjønner jeg, men må man instalere drivere/programmer o.l i samme partisjon som operativsystemet. Vil man f. eks kunne åpne Office som ligger under C:/programfiler når man er i Vista som ligger i f. eks. V:. Og hvis man da velger en liten partisjon til Vista, hvor skal man da legge programmer? I samme som XP, men vil ikke det bli et rot? Mulig det er jeg som ikke henger med, men blir litt forvirret :!:

Endret av Gjest1234
Lenke til kommentar

Det er vel mulig med tre partisjoner?

 

Jeg har kun XP installert, men jeg har to partisjoner. Den XP er på er på 15 GB, den andre er på resten av min 300GB-harddisk. Jeg har alle programmer på den største partisjonen og det funker greit...

 

Men jeg skjønner du er forvirret, jeg har ikke svaret på det du spør om helt selv...

Det jeg er i tvil om er om det ikke ville blitt et rot når man installerer programmer i et OS og skal bruke dem i et annet, med tanke på at installasjonen bare la seg til i registeret til det ene OSet. Noen som vet dette? Må man installere i begge OSene eller kan man kanskje samkjøre de to registrene på et vis slik at begge OSene har tilgang til evt. registernøkler?

Lenke til kommentar

Du kan ha ganske så mange partisjoner på en harddisk. Vet ikke et sikkert tall, men det er mange =)

 

Du må installere alle programmene på nytt hvis du ikke oppgraderer til Vista fra XP.

Det du kan gjøre, er å installere programmene i Vista på samme plass som du installerte de i XP. Da blir ikke programmene å ta mer plass, og du kan bruke de både i XP og i Vista.

 

Går vel ann å kopiere ting fra det ene registeret over til det andre, men dette blir fort rotete. Installer det heller på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...