Gå til innhold

LCD, oppløsning, spill?

Desdichado

Anbefalte innlegg

Heisann...

Vurderer sterkt å bytte ut min Samsung Syncmaster 950p skjerm med en Samsung 17" LCD (m/DVI) skjerm. Hovedtyngden av mitt databruk er spill og webdesign. Har en forholdsvis bra maskin med Radeon9700 pro skjermkort. Oppløsninger jeg i dag bruker er stort sett 1280x1024.

Nå er jeg en slik person som heller vil ha kvalitet på grafikk kontra høy FPS. Bruker gjerne SmoothVision og Anisotropisk Filtrering. Dette resulterer da i at jeg til tider må velge en lavere oppløsning (1024x768) i f.eks. Operation Flashpoint - Resistance.

Mitt spørsmål er da følgende:

Jeg har forstått det slik at LCD skjermer er "låst" til en oppløsning, i mitt tilfelle 1280x1024, hvordan vil det da bli hvis jeg må gå ned til 1024x768?

En annen ting, oppfriskningshastighet på LCD skerjmer, har ingenting å si?

Maskin:

Intel P4 2.4Ghz

Abit IT7 Max

512mb DDR

Radeon 9700pro

2x40GB Maxtor ata133, RAID 0

På forhånd takk...

Bravo 2 Six, OUT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppfriskningshastighet på lcd skjermer har ingenting å si hvis du jobber med webdesig. en skjerm virker so slik at det er tynne linjer som går fra den øverste delen av skjermen til den nederste så fort at du ikke reker å se det. akkurat som at du ikke kan telle hvor mange blad det er på propellen når den er i gang. men er skjermen på vanlig skjerm treg ser du at det flimrer. du merker at skjermenbilde ikke er i ro. men på lcs skjermer er det slik som vanlig bare at den øverste linja rekker ikke å gå vekk før den blir opptatert på nytt. den slokner ikke. (håper du skjønner) Men skal du spille spill er det raske bevegelser og da er det viktig at skjermen klarer å følge med bevegelsene.

Kanskje ikke helt lett forklaring å forstå.

men jeg tror det nye lcd skjermene har en oppfriskningshastinghet på 70 hz i 1024x768. det er ikke mye men counter-strike setter skjermen på 60 hz automatisk og deet er det mast populære nettverks spillet.

Lenke til kommentar

på lcd skjermer har Hz ingenting å si, fordi den ikke oppdateres på "vanlig" måte. i lcd skjermen er det mange "lamper" som tennes og slukkes hele tiden, det er ikke noen bildekanon som tegner opp bildet. det du bør sjekke på lcd skjermer er at de har en bra responstid, helst under 25 ms. du vil få et kjipere bilde i 1024x768 hvis skjermen er ment å kjøre i 1280x1024, men det går.

Lenke til kommentar

LCD Skjermer er normalt ikke låst, men bildekvaliteten blir på de fleste drastisk redusert ved bruk av andre oppløsninger enn annbefalt, da LCD skjermer er produsert for å gi best mulig bildekvalitet i en oppløsning, mens CRT/Vanlige skjermer er konstruert for å gi bra bildekvalitet ved

alle oppløsninger.

Jeg jobber daglig med test av LCD flatskjermer for

industrien, og ser fort på en skjer når jeg kjører feil oppløsning t.eks. 1024x768 på en skjerm som er

designet for 1280x1024, biltdet blir uskarpt og gromset, og er slettens ikke noe fing å se på.

men på en del modeller kan bildet være fint på 1280x1024, fælt på 1024x768, men så kan det være fint igjenn på 800x600, dette er noe som varierer fra modell til modell og produsent til produsent.

Lenke til kommentar

Åsmund, du har ikke peiling!

LCD skjermer fungerer ikke som vanlige CRT skjermer, men som sagt over, det er mangen "lamper" som tennes og slukker. Alle LCD skjermer som blir solgt idag er Aktive, dvs. at "lampene" kan slukkes og tennes når de skal. Passiv, da tennes de, og når de skal slukkes, så mister de bare strømmen, og de slår seg sakte av. Det er vel ingen skjermer som gir bedre bilde enn en god aktiv LCD skjerm med bra responstid, kontrast og innsynsvinkel. Problemet er andre oppløsninger enn den som er anbefalt. Da blir bildet litt forvridd.

Radeon 9700pro skal da klare 1280x1024 med max FSSA og max AF.

Lenke til kommentar

hadde en compaq 17" lcd-skjerm som absolutt ikke ville ta noe annet enn 1280x1024. byttet jeg oppløsning, fikk jeg "signal out of range" opp på skjermen.

hadde også en dell 15" lcd (samt en laptop) hvor det ikke er noe problem. 1024x768 er standard, men spill som ufo: enemy unknown (320x200) og fallout (640x480) funker helt ypperlig. bildet blir noe blurry, dog.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-28 10:07, skrev veggiss:

på lcd skjermer har Hz ingenting å si, fordi den ikke oppdateres på "vanlig" måte. i lcd skjermen er det mange "lamper" som tennes og slukkes hele tiden, det er ikke noen bildekanon som tegner opp bildet. det du bør sjekke på lcd skjermer er at de har en bra responstid, helst under 25 ms. du vil få et kjipere bilde i 1024x768 hvis skjermen er ment å kjøre i 1280x1024, men det går.

Det er INGEN lamper somtennes og slukkes hele tiden

i en LCD skjerm, Det er riktignokk noe vi kaller backlight som er en rekke lysrør som lyser, men vilke farger som skal vises bestemmes av polariserte krystaller og TFT(ThinFilmTransistors), ved att når en krystall får spenning inn så slipper den gjennom lys av en bestemt farge allt etter vilken RGB farge den krystallen er for.

Lenke til kommentar

I windows blir nok som allerede sagt ganske stygt med en annen oppløsning enn den anbefalte, men i spill f.eks. merker jeg selv ingenting til det om jeg bruker en annen oppløsning enn 1280x1024.

Jeg har en 17" lcd er veldig fornøyd med den til spill og hva det måtte være. Pleier sjelden å kjøre oppløsningen opp i 1280x1024 på et spill av nyere dato ettersom jeg ikke har en monstermaskin.

Lenke til kommentar

Takk til alle så lagt... :smile:

Så det vi da kan være enige om er at oppfriskning ikke blir et problem da den skjermen jeg kikker på har følgende specs:

Quote:

Spesifikasjoner (hentet fra

Størrelse: 17"

Anbefalt oppløsning: 1280x1024

Betraktningsvinkel: 170

Lystyrke: 250cd/m2

Kontrast: 500:1

Responstid: 25ms

Farger: 16,2 mill.

TCO: TCO-99

Plug & Play: DDC2B

Farge: Sølv

Mål (BxHxD): 385x396,3x216

Signalinnganger: Analog & Digital (DVI)

Strømforbruk: 42W

Høyttalere: Ja, innebygd i foten.

Vekt: 4.7 Kg

Monteringsalternativ: Veggfeste, universalfot.

Tillegg: MAC adapter

Garanti: 3 år

Hvis jeg da har forstått det riktig så kan det skape problemer ved endring av "anbefalt" oppløsning da bildet kan "forvrenger" seg å bli blørete. I og med at jeg har såpass rask maskin så trenger jeg vel strengt tatt ikke bry meg om lavere oppløsninger? Kanskje heller gå litt (det blir f*** meg ikke mye) ned på kvalitetskravet mitt.

Eller burde jeg kanskje velge en 15" istedenfor en 17"?

PS: Operation Flashpoint, det vokser i takt med deg.

Bravo 2 Six, OUT!

[ Denne Melding var redigert av: Desdichado på 2002-11-28 11:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-28 10:53, skrev johskar:

Det er INGEN lamper somtennes og slukkes hele tiden

i en LCD skjerm, Det er riktignokk noe vi kaller backlight som er en rekke lysrør som lyser, men vilke farger som skal vises bestemmes av polariserte krystaller og TFT(ThinFilmTransistors), ved att når en krystall får spenning inn så slipper den gjennom lys av en bestemt farge allt etter vilken RGB farge den krystallen er for.

Jeg vet da vel dette! Å kalle det for lamper er bare en mere folkelig måte å skrive det på! Jeg kunne endelig ha brukt alslags faguttrykker i mine innlegg her på forumet, men det vil bare være å drite de stakkarane som "tror" de kan noe eller de som absolutt ikke kan noe, totalt ut! En aktiv LCD skjerm skifter farger aktivt (responstid), svartfargen er ingen av farge. De lyser svart!

Lenke til kommentar

Skjermen du har plukket deg ut er kort sagt, styggbra! Den har knust det som er å knuse i mangen tester, og ble kåret til beste skjerm av PCWord norge (TV2 Hjelper deg). Den knuste Sony's skjerm, det sier vel en del! Lekker er den også!

Så løp og kjøp! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...