2bb1 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Hei! Har egentlig gjort alt klart til å bytte til et Intel-basert system, men tenkte jeg skulle gjøre et siste forsøk i å klokke CPU-en (oppimot max av det man kan klokke den med stock kjøling). Se om det er noe kraft i den gamle hingsten Det jeg lurer på er følgende: 1. BIOS eller programmer til å klokke? (Duger programmer for meg? Evt. hvilke?) 2. Hvilke programmer trenger jeg for å overvåke og teste CPU-en? (CPU-Z osv). 3. Har GeIL 2x512mb PC3200 Dual Channel, hvor langt kan jeg klokke CPU-en uten at disse 'stopper' meg? Det skulle vel være alt for nå Eksempel på svar (prøver å ha den litt ryddig, blir fort forvirret : Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 1. Til deg; programmer, ikke BIOS. Fordi; lettest. Program: AMDCOXXX2. CPU-Z, XXX-Homeedtion og ikke minst AbdullaOZ som passer temperatur. 3. Du skulle klare kanskje opptil 2,5 GHz uten å gjøre noe med RAM-en. Vet det er en egen AMD-tråd her en plass, men blir så fort uoversiktelig. Mvh Torbjørn. Endret 17. januar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 1: anbefaller bios til å klokka da du får mer oversikt over alt du gjør. 2. cpu-z for å se frekvenser. program som fulgte med hovedkort for å lese temperatur. prime95 for å stresse cpu og måle stabilitet. memtest for å teste ram. 3. Hadde noe geil fram for som klokka greit til 250 i stede for 200 mhz med å øke volt og timings litt Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 1. Okey, så det er ikke et program som er enkelt å greit å bruke som man kan klokke litt med? (Er vel litt mer arbeid med BISO?) 2. Skal se om jeg får tak i de programmene senere 3. Så du mener at hvis jeg først skal klokke CPU-en, så bør jeg klokke RAM-en også for å få CPU-en opp mot et rimelig nivå mens jeg først er i gang? Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 3. Hvis du ikke overklokker ram'en men setter på divider og holder den på ca stock hastighet vil du mest sansynlig komme høyere med cpu'en men av erfaring var det også greit og klokke rammen litt for å oppnå "økningen" i ytelse ved normal bruk og ikke bare tester. Her er det sikkert folk som er uendige med meg. og har bedre erfaring, men når det gjelder og klokka så er det bare og klokke til du får den ytelsen du er fornøyd med. Lenke til kommentar
Tobbi Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Du kan bare sette rammen på en divider. Kan klokke cpu så langt den går selv om ikke rammen følger med Lykke til Foresten: er det en AMD 64? eller k7? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Kan teste først bare med å sette rammen på en divider da. Er en AMD Athlon-64 3200+ 2.0GHz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå