Gå til innhold

Feil med reklame

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål. Lagde en reklame i Photoshop, lagret den som pdf og sendte den over til lokalavisen min. Når den kom på trykk ble den veldig gruggen, lurer på hva som er galt. Har forholdt meg til bredde anvisningen fra avisen, men det som slo meg var at reklamen virket å være litt høyere i avisen. Jeg har lagt ved PDF filen, hva kan være galt siden bildet ble gruggent?

reklame_budstikka_januar_2007.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det vektor?

7775578[/snapback]

Fortell meg hvordan jeg lager vektor i Photoshop? vet det skal gå ann, men trenger eventuellt hjelp der

Det kan hende at du har glemt å jobbe i CMYK-farger. Allikevel syntes jeg det virker rart, ettersom det er bare svart tekst det er snakk om.

7776737[/snapback]

Jobbet i CMYK ja.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt en CMYK Illustrator logo på print i avisa. Av en eller annen merkelig grunn ble en av objektene som skulle vært svarte, grå. Så forferdelig ut...

Det virker som om desken har en tendens til å skulle "rette på" arbeidet som gjøres med annonser osv, reproporsonere o.l. Det kan hende de syns du hadde en veldig utdratt font i bredden og prøvde å proporsonere den litt bedre ved å gjøre den smalere/høyere. De bør vel strengt tatt ikke gjøre det, jeg vet ikke om de gjør det heller.

For å gi deg litt feedback i samme slengen:

- Ikke bruk ;, bruk : i denne situasjonen

- Du trenger mer luft. Annonsen var veldig sammenpakket, jeg har problemer med å lese den.

- Det ser ut som om du har brukt kursiv, understreking og fet helt på måfå. Bruk kun fet på det aller nødvendigste. Kursiv og fet på samme teksten ville jeg prøve å unngå.

Lenke til kommentar
Det virker som om desken har en tendens til å skulle "rette på" arbeidet som gjøres med annonser osv, reproporsonere o.l.

7785685[/snapback]

Desken har ikke noe med annonser å gjøre iallefall. Det som trådstarter kanskje har gjort feil, er at han har en CMYK-blanding på teksten, som bare trenger å være K (svart). Dette skulle da evt. reproarbeiderne ordnet. En annen ting er at den kan være laget på feil mål, eller i 72 PPI. Ikke vet jeg.

Reproteknikere rette på arbeidet. -Teddy- uttrykker dette som om at det er galt?!

Og som regel, det som kommer inn fra privatpersoner, laget i Photoshop/Word ser ikke ut, verken grafisk eller teknisk. Så det!

Lenke til kommentar
Hvis du vil at teksten skal bli svart og ikke grå når den er trykket, må du stille alle CMYK-fargene på 100%. Ikke bare K.

7795787[/snapback]

Feil. Den blir da brunaktig, og misspass oppstår, i allefall i grove trykk som aviser. For å trykke svart trenges kun en farge, svart.

C= Cyan

M= Magenta

Y= Yellow

K= SVART (Keycolor)

Lenke til kommentar
Hvis du vil at teksten skal bli svart og ikke grå når den er trykket, må du stille alle CMYK-fargene på 100%. Ikke bare K.

7795787[/snapback]

Feil. Den blir da brunaktig, og misspass oppstår, i allefall i grove trykk som aviser. For å trykke svart trenges kun en farge, svart.

C= Cyan

M= Magenta

Y= Yellow

K= SVART (Keycolor)

7798363[/snapback]

Kan hende den blir det i aviser, men skal man trykke plakater kan man bruke den metoden.

Lenke til kommentar

7795787[/snapback]

C= Cyan

M= Magenta

Y= Yellow

K= SVART (Keycolor)

7798363[/snapback]

Kan hende den blir det i aviser, men skal man trykke plakater kan man bruke den metoden.

7800344[/snapback]

Å trykke CMYK for å lage svart er mye dyrere. Grunnen kan være for å virkelig lage kullsvart. I avis har det ingen hensikt.

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...