Ståle Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg vet ikke helt hva det kalles, og har ikke funnet noe på google =/ Men jeg regner det kan fikses med JS Problemet mitt er at jeg vil ha noen verdier i ett form til å bli automatisk lagt sammen etterhvert som brukeren skriver inn verdier. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Forslag: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <html> <head> <title>Sum</title> <script type="text/javascript"> function sum() { value1 = document.getElementById( "value1" ).value; value2 = document.getElementById( "value2" ).value; result = Number( value1 ) + Number( value2 ); document.getElementById( "result" ).value = result; } function attachEvents() { document.getElementById( "value1" ).onkeyup = sum; document.getElementById( "value2" ).onkeyup = sum; } window.onload = attachEvents; </script> </head> <body> <ul> <li> <label for="value1">Verdi 1</label> <input type="text" id="value1"> </li> <li> <label for="value2">Verdi 2</label> <input type="text" id="value2"> </li> <li> <label for="result">Resultat</label> <input type="text" id="result" readonly="readonly"> </li> </ul> </body> </html> Endret 18. januar 2007 av balletryne Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 yes det virket. Tusen takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 hmm.. noe slikt som dette trenger jeg men er det noen som kan lage noe tillegg til disse funksjonene som gjør at jeg kan f.eks kjøre leggTilFelt( "id1" ); leggTilFelt( "id2" ); og så blir feltnene med "id1" og "id2" lagt inn i sum() funksjonen? ser for meg noe OOP greier, men jeg kan inne javascript OOP Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Mener du en slags realtime kalulator med et utvidbart antall verdifelter? Dette er nok mulig, men jeg orker ikke å skrive goden før jeg får bekreftet spørsmålet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) ja det er det jeg mener hadde vært greit med en slik kode =) Endret 20. januar 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Nok et forslag: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <html> <head> <title>Sum</title> <script type="text/javascript"> idCounter = 0; function sum() { fieldList = document.getElementById( "fieldList" ); fields = fieldList.getElementsByTagName( "input" ); result = 0; for ( i = 0; i < fields.length; ++i ) { result += new Number( fields[i].value ); } document.getElementById( "resultField" ).value = result; } function addField() { id = "field" + idCounter++; label = document.createElement( "label" ); label.htmlFor = id; label.appendChild( document.createTextNode( "Verdi:" ) ); field = document.createElement( "input" ); field.type = "text"; field.id = id; field.onkeyup = sum; removeLink = document.createElement( "a" ); removeLink.href = "javascript:removeField('" + id + "')"; removeLink.appendChild( document.createTextNode( "Fjern felt" ) ); listItem = document.createElement( "li" ); listItem.appendChild( label ); listItem.appendChild( document.createTextNode( " " ) ); listItem.appendChild( field ); listItem.appendChild( document.createTextNode( " " ) ); listItem.appendChild( removeLink ); fieldList = document.getElementById( "fieldList" ); fieldList.appendChild( listItem ); } function removeField( id ) { field = document.getElementById( id ); listItem = field.parentNode; fieldList = listItem.parentNode; fieldList.removeChild( listItem ); sum(); } window.onload = function() { addField(); addField(); addField(); sum(); }; </script> </head> <body> <h1>Sum</h1> <p> <a href="javascript:addField()">Legg til felt</a> </p> <ul id="fieldList"></ul> <p> <label for="result">Resultat:</label> <input type="text" id="resultField" readonly="readonly"> </p> </body> </html> Endret 20. januar 2007 av balletryne Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) må prøve.. men før jeg prøver leser jeg kode. og. hva betyr denne linjen? window.onload = function() har jo en aning, men. jeg skjønner ikke helt edit: ellers var koden digg syntes jeg har lært masse nytt av å lese den.. men spørsmålet over er enda uløst Endret 20. januar 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Den linjen betyr at window.onload-eventen skal trigge en funksjon som i dette tilfellet blir opprettet på stedet. window.onload-eventen blir fyrt av idét nettsiden er ferdig lastet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 ahh. nice nå som jeg allerede har plaget deg med 2 spørsmål burde jeg ikke stille flere, men hva betyr denne linjen da? result += new Number( fields[i].value ); Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg antar det ligner på PHP syntaxen, result = result + Number( fields.value ); i er da hvilket field det er. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Stemmer. result-variabelen blir økt med verdien av felt 'i' i listen over felter, etter at verdien er blitt konvertert til et tall ved hjelp av Number-konstruktøren (new kan sløyfes). Skulle ikke konverteringen være vellykket blir resultatet Number.NaN (kan også skrives bare NaN og betyr naturligvis 'not a number'). mariyo: Hyggelig at du liker koden Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) okey.. aldri hørt om Number() i php. finner det heller ikke. og number konverterer til tall. digg kan si at jeg har lært masse javascript takket være balletryne (for det meste) så takk for hjelp Endret 21. januar 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Bare hyggelig . I PHP ville man typisk brukt intval(), floatval() eller settype() for eksplisit konvertering. Number er JavaScript-spesifik. Endret 21. januar 2007 av balletryne Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 ...og da lærte jeg noe php idag også thanks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå