Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvilket bildekvalitet skal jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner, men kan litt. Men en ting er jeg usikker, det er bildekvalitet. Hvilket kvalitet skal jeg bruke? RAW eller JPEG fine-normale-basic.

Jeg antar at det er best å bruke RAW, men vil vite HVORFOR. Det blir dumt at jeg gjør sånt og sånt uten å vite hvorfor. Antar at det er fordi at RAW har de ubehandlede dataene å jobbe med og ikke skarper opp eventuelle jpg-artifakter. Eller bommer jeg veldig og er på bæretur?

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved generel fotografering bruker du JPEG fine. (Familie, venner, reise etc.)

Ved spesiel fotografering der tiden står til disposisjon og du vil formidle noe vart og personlig, type kunstfotografering, kan du gjerne bruke RAW. (sarte stemninger, delikate portrett etc.)

Lenke til kommentar

Dette er det forskjellige meninger om.

Selv bruker jeg mye jpeg normal. (snapshots)

Skal bildene forstørres bruker jeg jpeg fine eller raw. Er det litt vanskelige lysforhold gir raw de beste resultatene.

Det er bare å prøve...

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Jeg ser det som naturlig å bruke det beste kameraet kan gi. For meg gir det liten mening å redusere noe på kvaliteten.

Angrer så det holder på at jeg brukte jpeg det første halvåret jeg brukte digitalt. Når jeg lærte etterbehandling ser jeg hvor stor forskjell det er på en jpeg-fil og en riktig behandlet RAW-fil.

Tenk om jeg idag hadde hatt mine første digitale bilder i RAW........ :mad:

Lenke til kommentar

Ja og hvorfor:

Skal du printe ut 10 x 15 cm bilder vil du ikke se noen forskjell på "fine" og "normal". I hvertfall ser ikke jeg det. Skal du ha litt store utskrifter (A3) vil komprimeringen vises i bildet har jeg inntrykk av, hvis man bruker "normal"

Med jpeg behandler kamraet rådata fra brikken, mens i raw er ikke data behandlet. Under vanskelige lysforhold kan bildene rett og slett bli ødelagte fordi kamraet av og til behander bildene for mye på et vis.

Et eksempel: Jeg tok noen bilder på en konsert med 85mm f/1,8 objektiv uten blitz. bildene som jeg tok i raw format ble helt fine etter behandling på pc. Bildene jeg tok med jpeg format var egentlig bare å slette alle sammen fordi ansiktene var helt utbrente.

Jeg var ikke noe særlig glad i å bruke raw den første tiden etter at gikk over til dslr, men har brukt det oftere etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg bruker alltid raw, av den enkle grunn at jeg slipper å angre på at jeg ikke brukte høyeste kvalitet. Bruker alltid det beste kameraet har å tilby, uansett hva slags bilder det er snakk om.

7745657[/snapback]

Godt poeng. Mange sier at de bruker jpeg for de mindre viktige bildene og RAW for de viktige bildene. Stort sett skyter de i jpeg. Problemet slik jeg ser det er at man ikke alltid vet når det perfekte motivet vil dukke opp. Ett sekund kan det være der og et par sekunder senere er det vekk. Man rekker neppe å skifte over til RAW. Da vil man angre på at man ikke skøt i RAW med en gang.

Hvis man er usikker kan man skyte i RAW og jpeg. Eneste minus(slik jeg ser det) med RAW er at det tar mer plass, men med synkende priser på minnekort ser jeg ikke det som et stort problem.

Lenke til kommentar

Har frekventer dette forumet en tid, og har sett mange som skriver at "proffene bruker alltid RAW" når denne typen diskusjoner oppstår, men etter å ha lest en håndfull bøker om emnet, vil jeg si at det ser ut som om det er de "glade amatørene" som oftest tar bilder i RAW, mens proffene oftest setter ting riktig i kamera og får meget gode resultater med en gang og trenger ikke å bruke like mye tid foran PCn til etterbehandling. Etter bøkene å dømme, bruker proffene bare RAW når lyset er veldig vanskelig/uforutsigbart, selv om de er enige om at RAW er best, men gode JPG er "godt nok" i de aller fleste tilfeller.

For å sitere fra et par bøker:

Whether you shot film or digital, we can all agree on one thing: there's always photo-imaging software to help us when we blow it, right? Yes, but please make it your goal to use photo-imaging software only as your last resort! do you really enjoy spending all your leisure time at the computer correcting bad exposures? Learnign how to make the correct exposure in-camera will save you lots of time, and who couldn't use more time? Understanding Exposure - Bryan Petterson

If you are like many pro wedding photographers, you're shooting in JPEG Fine format. The Digital Photography Book - Scott Kelby

Til slutt en link fra Ken Rockwell JPG vs Raw (og så håper jeg at ingen kommer med usaklige personangrep mot KR denne gangen og heller forklarer hvorfor han "som vanlig" tar feil).

Lenke til kommentar
Har frekventer dette forumet en tid, og har sett mange som skriver at "proffene bruker alltid RAW" når denne typen diskusjoner oppstår, men etter å ha lest en håndfull bøker om emnet, vil jeg si at det ser ut som om det er de "glade amatørene" som oftest tar bilder i RAW, mens proffene oftest setter ting riktig i kamera og får meget gode resultater med en gang og trenger ikke å bruke like mye tid foran PCn til etterbehandling. Etter bøkene å dømme, bruker proffene bare RAW når lyset er veldig vanskelig/uforutsigbart, selv om de er enige om at RAW er best, men gode JPG er "godt nok" i de aller fleste tilfeller.

For å sitere fra et par bøker:

Whether you shot film or digital, we can all agree on one thing: there's always photo-imaging software to help us when we blow it, right? Yes, but please make it your goal to use photo-imaging software only as your last resort! do you really enjoy spending all your leisure time at the computer correcting bad exposures? Learnign how to make the correct exposure in-camera will save you lots of time, and who couldn't use more time? Understanding Exposure - Bryan Petterson

If you are like many pro wedding photographers, you're shooting in JPEG Fine format. The Digital Photography Book - Scott Kelby

Til slutt en link fra Ken Rockwell JPG vs Raw (og så håper jeg at ingen kommer med usaklige personangrep mot KR denne gangen og heller forklarer hvorfor han "som vanlig" tar feil).

7746676[/snapback]

Ja slik er det!

Har man skikkelig kontroll på lyset vil resultatet bli like bra når man skyter i jpeg "fine" Jeg vet profesjonelle som utelukkende bruker jpeg "fine" i studio fordi lysforholdene er kontrollerte, og bildefilene er lettere å jobbe med. Resultatet blir vistnok like bra.

MEN under redigering må det brukes annet format. Tiff for eksempel. Når bildene er ferdige er jpeg helt greit.

Og når har man kontroll over lyset? Tja....

Jeg har mange bilder som jeg så i etterkant burde vært tatt i raw, og mange bilder som ble helt fine i jpeg. Det er vel bare å prøve seg frem, det er erfaringen som teller. Men jeg ser at raw gir best resultater når lyset er litt ekkelt. Det være seg sterkt sollys, lite lys, varierende lys, bla. bla.

Lenke til kommentar

Jeg bruker RAW fordi jeg er amatør, og ikke alltid vet på forhånd hvilken eksponering og hvitbalanse som vil passe best.

Eksponering og hvitbalanse er det som jeg oftest korrigerer etterpå, og hvis man gjør betydelige korrigereringer av dette etterpå så vil man se mer posterisering når jpg er originalen kontra raw som original (posterisering er begrensningene til 8-bits fargedybde i stedet for 12/14-bits fargedybde). Dess større korrigering, dess større posterisering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Posterization

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...