Gå til innhold

kjøp av riktig lydkort

Anbefalte innlegg

hei :D

på tide å kjøpe et lydkort som virker ver gang jeg skrur på pc'n :p

har kjøpt surround anlegg og prosjekter til ca. 35.000 kr... dette funker fett med lyd og bilde på dvd, men når jeg kobler t pc'n kommer den syke brusinga i høytalerene... så nå skal jeg kjøpe et nytt lydkort jeg både kan bruke når jeg er på pc'n og har kobla d til anlegge mitt.... jeg har tenkt til å bruke ca. 750-1500 kr på dette... er det mulig å få krystalklar lyd for den prisen?

er veldig glad for tilbakemeldinger :thumbup:

mvh Ulrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags lydkort bruker du nå? Tviler på at det er lydkortet som lager "brusinga". Du får sjekke at du har koblet til riktig (linjeutgang) og skru opp volumet på PCen og heller justere ned på forsterkeren. Prøv også med en annen kabel.

Lenke til kommentar

bruker du pcen til aa spille musikk gjennom anlegget, og ikke trenger surround/funksjonalitet i lydkortet, vil jeg anbefale m-audio audiophile 2496.

Har forsterkeren din spdif inn (dvs digital inn), vil et hvilket som helst lydkort med spdif utgang duge, ogsaa i surround.

Vil du ha 5.1 (eller mer) analoge utganger fra lydkortet, finnes det et hav, og jeg veit ikke helt hva som er aa anbefale..

Lenke til kommentar

Før man kan svare på dette må vi vite hva slags forsterker du har? Lydkort i klassen 1500 kroner har av og til bedre DA konvertere enn forsterkere, men av og til ikke.

Lydkort som er bra i denne klassen er allerede nevnte M-Audio Audiophile 2496, men også ESI Juli@ og dersom du trenger analog 7.1 ut så kan M-Audio Rev 7.1 være et alternativ.

Dersom forsterkeren har bra DAC kan du med hell bruke SPDIF utgangen og kjøre dekoding i forsterker.

Viktig at du får med deg at M-audio Audiophile 2496 og ESI Juli@ er 2-kanals kort og dermed ikke støtter surround via analoge utganger.

DrE

Lenke til kommentar

det lydkortet jeg har nå kjøpte jeg for 400 spenn på elkjøp når d intrigrerte lydkortet mitt straika....

t gaming bruker jeg pc-høytalerene... jeg tenkte å bruke surround (5.1) anlegge mitt til musikk...

det som er viktig for meg er at lydkortet

1. ikke bruser

2. ikke henger etter i lyden når jeg skal se en film fra pc'n til prosjektoren og anlegget

på forsterkeren jeg har er det d aller meste av lyd-inn varianter...

Lenke til kommentar
hei :D

på tide å kjøpe et lydkort som virker ver gang jeg skrur på pc'n  :p

har kjøpt surround anlegg og prosjekter til ca. 35.000 kr... dette funker fett med lyd og bilde på dvd, men når jeg kobler t pc'n kommer den syke brusinga i høytalerene... så nå skal jeg kjøpe et nytt lydkort jeg både kan bruke når jeg er på pc'n og har kobla d til anlegge mitt.... jeg har tenkt til å bruke ca. 750-1500 kr på dette... er det mulig å få krystalklar lyd for den prisen?

er veldig glad for tilbakemeldinger  :thumbup:

mvh Ulrik

7745405[/snapback]

Kan anbefale følgende, tror de skal ligge ca rundt prisklassen din:

ESI Juli@

Creative EMU 1212M (Viktig med M)

Lenke til kommentar

Når du ser en dvd, gjør du det da via en vanlig dvd-spiller? OG, hva slags digitalkabel bruker du evt mellom dvd og forsterker?

Når du sier du vil bruke 5.1 anlegget til musikk fra pcen, tenker du da stereo-lyd eller surround-lyd? Dersom stereo, anbefaler jeg deg et av følgende lydkort:

M-audio Audiophile 2496 (ca 890,-)

ESI Juli@ (ca 1300,-)

De har omtrent lik lydkvalitet (for menigmann), men ESI har i tillegg til normal phono-ut også støtte for balansert ut (typisk for forsterkere med XLR input).

Audiophile 2496 gir mest bang for the buck dersom du ikke trenger/vil trenge balansert utgang.

Støyen du nevner er ganske normalt og skyldes forskjeller i jordpotensial mellom pc og resten av anlegget (ofte kalt "50hz brum"). Du kan evt gå for et M-audio firewire410 for å unngå dette, men det koster et par høvdinger.

DrE

Lenke til kommentar

ja jeg ser på dvd på en vanlig dvd-spiller...den dvd-spilleren jeg har er i samme "serien" som den forsterkeren jeg har... mellom dvd og forsterker bruker jeg en et par kabler jeg ikke husker navnet på. (den ene er rød og den andre er hvit, de er like)

jeg syns man får mye fetere musikk-lyd med 5.1 en stereo

er ikke så god på det med lydkort og lyd: hva vil det det si at den er blansert utgang?

Lenke til kommentar

Vil du skrive navnet på dvd-spilleren også. Du går antageligvis glipp av surround-lyden på dvd-filmer kan det virke som? Dersom dvd-spilleren har digital lydutgang bør du koble den til forsterkeren! Kabelen du ikke husker navnet på er "stereo phono".

Du trenger ikke bry deg om balansert utgang. Med nåværende forsterker trenger du ikke tenke på det, fordi den ikke støtter det. Ved å bruke balansert kabling slipper du en del støy og kan ha lengre kabelstrekk uten at det går utover lydkvaliteten. XLR eller balansert kabling brukes som regel på dyrere oppsett, samt i studio.

ESI Juli@ har gode DAC'er. Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt analog stereo utgangen på lydkortet ved musikk-lytting og heller la forsterkerens innebygde DSP ta seg av å fordele lyden i flere kanaler siden du setter pris på den fyldigere lyden du da får. Best lydkvalitet på stereo får du nok ved bruk av null DSP og fronthøyttalerne, men smaken er jo som kjent som baken. (delt i de fleste tilfeller).

ESI Juli@ har også S/PDIF utgang som du kan bruke for å ha mulighet til å la forsterkeren behandle eventuelle surround signaler fra pcen. Da velger du èn inngang på forsterkeren for 2-kanals lyd og en annen inngang for surround kilder via pce.

ESI Juli@ i hw.no /prisguide

(dog, jeg vet at enkelte butikker selger det for 1290,- da jeg har tenkt å kjøpe kortet selv, og svogeren min nettopp har kjøpt kortet)

DrE

Lenke til kommentar

dette er dvd-spiller'n...

du sa at med den koblinga får jeg ikke surround på dvd...men det kommer faktisk lyd fra de bakrehøytalerene mine når jeg ser på film :p

vis du sier at ESI Juli@ einer seg best til mitt bruk tror jeg jeg går for den :thumbup:

er S/PDIF i tilleg til en annen kobling?

btw... den kan jeg koble til det vanlige pc-anlegge mitt også t når jeg gamer osv?

Lenke til kommentar
dette er dvd-spiller'n...

du sa at med den koblinga får jeg ikke surround på dvd...men det kommer faktisk lyd fra de bakrehøytalerene mine når jeg ser på film  :p

vis du sier at ESI Juli@ einer seg best til mitt bruk tror jeg jeg går for den :thumbup:

er S/PDIF i tilleg til en annen kobling?

btw... den kan jeg koble til det vanlige pc-anlegge mitt også t når jeg gamer osv?

7746480[/snapback]

Yes, helt grei dvd-spiller det der. Det som skjer når du får lyd i de bakre høyttalerne er at forsterkeren bruker sin innebygde prosessor til å lage "juksesurround" i de bakre høyttalerne. For at du skal få nytte av DTS/DolbyDigital som ligger på dvd-platen så må du enten kjøpe en digital coax kabel (ser ut som en vanlig phonokabel, men har 75 Ohm) eller en digital optisk kabel (TOSLink). Både forsterker og dvd-spiller har støtte for begge disse to kablene. Anbefaler deg det!

Siden forsterkeren har to optisk digitale innganger og èn digital coax så foreslår jeg at du bruker følgende kabler fra ESI Juli@ lydkortet (hvis det er det du blir å kjøpe):

1. Digital optisk TOSLink kabel ( Eksempel ) fra ESI Juli@ til forsterkeren for å spille spill eller andre ting som kan være surround-kodet.

2. 2xphono analog for musikk-lytting. Da får du brukt ESI Juli@'s gode DAC og får bra kvalitet på lyden.

Og så følgende kabler fra DVD-spilleren til forsterkeren:

1. Digital Coax 75Ohm ( Eksempel )

Både optisk digital TOSLink og vanlig digital coax kabler "er" S/PDIF som bare er en forkortelse for Sony/Phillips Digital InterFace, som igjen er standarden stort sett alle bruker for digital overføring av lyd mellom "huslige" komponenter.

Gjør du som jeg har listet opp over får du mulighet for surround-lyd både fra pc og dvd-spiller, OG du får i tillegg veldig bra analog lyd ut fra pcen. Hvis du i tillegg ripper cdene dine i .flac formatet og spiller de av med f.eks foobar2000 avspiller så har du plutselig like god lyd fra pcen som fra veldig dyre cd-spillere, og bedre brukervennlighet enn å ha et lass med cd-plater liggende. (men det er en annen historie)

DrE

Lenke til kommentar

da kommer jeg til å kjøpe meg det lydkortet å de kablene så fort jeg får lønning...

jeg fant ikke "2. 2xphono analog for musikk-lytting. Da får du brukt ESI Juli@'s gode DAC og får bra kvalitet på lyden" kabelen noen steder...

setter veldig pris på all hjelp jeg har fått av deg DrE :thumbup:

Lenke til kommentar
da kommer jeg til å kjøpe meg det lydkortet å de kablene så fort jeg får lønning...

jeg fant ikke "2. 2xphono analog for musikk-lytting. Da får du brukt ESI Juli@'s gode DAC og får bra kvalitet på lyden" kabelen noen steder...

setter veldig pris på all hjelp jeg har fått av deg DrE :thumbup:

7753492[/snapback]

2xphono er den samme kabelen som du i dag bruker mellom dvd-spiller og forsterker.

""lakris-snøre" eller "stereo phono kabel". Mange vil nok råde deg til å kjøpe en litt bedre kabel enn den som følger med komponentene (også kalt lakris-snøre).

Alltid kjekt å kunne hjelpe! :)

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...