Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enkel kordinat vektor regning!, når krysses de?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg må lage et lite program som tar 4 inputs, altså x og y til to vektorer.

Så skal da programmet regne ut en x verdi, hvor disse to vektorene krysses.

 

Hvordan kan jeg gjøre dette?

 

Mulig det er enklere enn jeg gjør det til, men nå ser jeg ikke noe løsning. :dontgetit:

 

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan feks. regne ut en funksjon for begge linjene.

 

AX + B = AX + B

 

X = ?

 

Jeg lagde dette for en stund siden, som en del av et bilspill. To linjer, definert med fire XY-variabler. VB-kode og greier.

 

Private Function CalculateNewPoint(p1 As Cords, _
                                  p2 As Cords, _
                                  p3 As Cords, _
                                  p4 As Cords) As Cords
   
   Dim A(1) As Double
   Dim b(1) As Double
   Dim x    As Double
   
   A(0) = (p2.y - p1.y) / (p2.x - p1.x)
   A(1) = (p4.y - p3.y) / (p4.x - p3.x)
   
   b(0) = p1.y - A(0) * p1.x
   b(1) = p3.y - A(1) * p3.x
   
   x = (b(1) - b(0)) / (A(0) - A(1))
   
   CalculateNewPoint.x = x
   CalculateNewPoint.y = p2.y - ((p2.x - x) * A(0))
   
End Function

 

p1-2 er første linje, mens p3-4 er andre linje.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...