jammi Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hei folkens! Jeg har to spørsmål da jeg nemlig har funnet noe av min fars nedstøvede aSLR-utstyr i kjelleren. Det er snakk om to linser/objektiver her, og jeg lurer på om disse er kompatible med EOS 400d eller 350d. Det er et objektiv fra en Canon kit-pakke, EOS 300, og et Tokina-objektiv. Si gjerne litt om objektivene dere som kan dette med tall osv osv ^^ Det er følgende objektiver: -Canon zoom-lens EF 28-90mm f/4-5.6 -Tokina TELE-auto 1:2.8 f=135 mm. Høres dette bra og kompatibelt ut med EOS 400d og 350d? ooog, forresten, det er en ting til; disse objektivene har stått og støvet ned i noen år, tar de skade av dette? I så fall, what to do? Takk for svar! Lenke til kommentar
jammi Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Si også _gjerne_ litt om disse objektivene; høres de gode ut? Sorry for dobbelpost.. Endret 17. januar 2007 av jammi Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hei folkens! Jeg har to spørsmål da jeg nemlig har funnet noe av min fars nedstøvede aSLR-utstyr i kjelleren. Det er snakk om to linser/objektiver her, og jeg lurer på om disse er kompatible med EOS 400d eller 350d. Det er et objektiv fra en Canon kit-pakke, EOS 300, og et Tokina-objektiv. Si gjerne litt om objektivene dere som kan dette med tall osv osv ^^ Det er følgende objektiver: -Canon zoom-lens EF 28-90mm f/4-5.6 -Tokina TELE-auto 1:2.8 f=135 mm. Høres dette bra og kompatibelt ut med EOS 400d og 350d? ooog, forresten, det er en ting til; disse objektivene har stått og støvet ned i noen år, tar de skade av dette? I så fall, what to do? Takk for svar! 7744236[/snapback] Canon EF 28-90mm / 4,0-5,6 III er et billigobjektiv og man får hva man betaler for. Du bør ikke forvente noe bedre bildekvalitet ut av dette enn hva du får på kit-objektivet. Helt greit om du ikke er kresen på bildekvaliteten. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Huff og huff Nypris på dette ligger på sånn ca. hva? Og hva kan jeg få for det på bruktmarkedet dersom jeg velger å selge? trenger fortsatt info om tokinaen og dette med blendertall; jo bedre objektivet er jo lavere er tallet? eeller..? Endret 17. januar 2007 av jammi Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Huff og huff Nypris på dette ligger på sånn ca. hva? Og hva kan jeg få for det på bruktmarkedet dersom jeg velger å selge? trenger fortsatt info om tokinaen og dette med blendertall; jo bedre objektivet er jo lavere er tallet? eeller..? 7744573[/snapback] Nypris ligger på ca 1300,- Jeg tror ikke du får igjen mer enn 6-700,- er det støv inni det så får du ikke solgt det. Tokinaen har jeg ikke peiling på. Jo mer lyssterkt objektivet er desto lavere tall. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 -Tokina TELE-auto 1:2.8 f=135 mm Dette objektivet kan være bra (135mm og lysstyrke 2.8). Men det er ikke sikkert det vil fungere med kameraet ditt. Mange eldre 3-parts objektiver (fra f.eks. Sigma, Tamron og Tokina) fungerer ikke med nye dslr. Du kan være heldig, men som sagt, det er ikke sikkert det går. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Ookay.. Er det slik at med støv i så funker ikke objektivet lengre? :\ Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Nei, støv går greit. Det er elektronikken som kanskje ikke stemmer. Kameraet vil kanskje vise err99 når du setter det på. err99= feilmelding Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Støv inne i objektivet er absolutt ikke greit. Det vil gi uskarpe bilder. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Støv inne i objektivet er absolutt ikke greit. Det vil gi uskarpe bilder.7747404[/snapback] Støv inne i objektiver vil være så mye ute av fokus at det normalt ikke vil gi uskarpe bilder. Er det mye støv, kan det redusere kontrasten, da det kan få litt av lyset til å spre seg. Lys som absorberes eller reflekteres ut av objektivet er ikke noe problem, men litt av det som reflekteres kan nå sensoren. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 [...] Mange eldre 3-parts objektiver (fra f.eks. Sigma, Tamron og Tokina) fungerer ikke med nye dslr. [...]7744966[/snapback] Eldre Tamron-objektiver for Canon EOS skal stort sett være kompatible med nyere modeller. Eldre Sigmaer, derimot, er stort sett ikke kompatible. For Tokina er det såvidt jeg vet bare enkelte av objektivene for EOS som er problemetiske, så det er ikke så lett å si hva som er tilfelle med ditt eksemplar. Men har du sjekket at Tokinaen i det hele tatt har samme type bajonett som Canon-objektivet? (Er det f.eks.kontakter på samme plass?) At det er merket "AUTO" kan tyde på at det er et eldre objektiv med manuell fokus, fra tiden før EOS-systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå