Gå til innhold

hva gjør dere på ikt-driftsfag?`

Gjest Slettet+130498

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

jeg går selv på ikt driftsfag men synes ikke jeg gjør noe som har med driftsfag å gjøre. det eneste vi gjør er å skrive om routere, huber og switcher. det meste går kun på nettverk. hva gjør dere andre på ikt linja? selv har vi ikke fått tatt på et pc kompoent engang. jeg har liksom følsen av at dette har vært et totalt bortkastet år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gikk selv på ikt, og vi gjorde heller ikke en dritt nesten. Men jeg hadde veldig liten interesse av det som forgikk der. Gikk i klasse med stort sett bare idioter og lærerne var også noen idioter så :) Men IKT er vell stort sett for drifting av store servere og vedlikehold av pcer og slikt så og lære om routere, nettverk og all den dritten der må liksom inn selv om du antagligvis aldri kommer til og få bruk for det.

min mening er at IKT er en helt idiotisk linje. Gå heller media og kommunikasjon :thumbup:

Lenke til kommentar
Men IKT er vell stort sett for drifting av store servere og vedlikehold av pcer og slikt så og lære om routere, nettverk og all den dritten der må liksom inn selv om du antagligvis aldri kommer til og få bruk for det.

Vi har hatt lærlinger i flere år, og jeg tror samtlige av dem kan skrive under på at det kan være greit å vite litt mer enn bare drifting av store servere og vedlikehold av PC'er.

Hos oss får de oppgaver i alt i fra patching av kontornett og oppsett av printere til drift og utvikling av webløsninger. Midt inni her kommer også oppsett, drift og vedlikehold av serverparken både med tanke på maskinvare og programvare.

Jo mer en lærling har fått med seg i løpet av videregående, jo mer interessant er det å ta dem inn til læretid. De lærer en hel masse i løpet av de to årene i bedrift - det gjelder bare å være interessert i å sette seg inn i nye ting.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

tror dere har hatt uflaks med skole og lærere...

seff er det jo mye teori på skolen, det sier seg jo nesten selv...

Vi hadde en del teori, og en del andre ting... Satte opp server og klient, satte sammen en pc, lagde budsjett og valgte hva vi skulle kjøpe i et case, flere ganger.

Og når du sier at IKT-driftsfag er en idiotisk linje å gå tar du feil. kanskje du har kommet inn på en skole, der IKT-driftsfag linja har dårlige lærere, og/eller skolen har dårlige resurser, jeg hadde ikke følelsen av det, pluss at vi hadde flinke lærere.

Jeg er nå lærling på den samme skolen som jeg gikk på, og stortrives med det.

Jeg driver med litt server, en del nettverk, og masse brukerstøtte i forskjellige slag :p

Men det er absolutt ikke noe som jeg ser på som bortkastet. Jeg har følelsen av at året mitt på IKT har vert et av de beste årene jeg har hatt på skolen.

Godt miljø. Stor frihet om jeg i det hee tatt jeg vil gjøre noe, og nesten ikke noe tavleundervisning.

I fjord, og som alltid på skolen hadde IKT-driftsfag ca 1 karakter høyere eller mere gjennomsnittskarakter i eksamen enn resten av IKT linjene i Oppland.

Vil også si at det høres ikke ut som om dere er så fryktelig intresserte i faget...

Edit:

fikk før jul halvårs oppgava mi, da jeg skulle lage budsjett og kjøpe inn nye pc-er til administrasjonen etter hva de hadde behov for. Veldig lærerikt, så nå installerer jeg div programmer og melder pc-er inn i domene osv...

alle skal jo også for svarte ha forskjellige programmer på pc-en :p

Men jeg angrer ikke i det hele tatt.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

selvsagt er det mer en drifting og vedlikehold av nettverk. Men hovudsaklig er det vell for det meste og holde styr på nettverk og alt det innebærer. Så skal det sies at jeg hater teori og fungerer mye mye bedre i praksis og lærer mye fortere slik. Men for min del var det desverre et bortkastet år, so alle andre år på vgs for min del desverre. Skal vell også sies at jeg ikke er noe skolelys.

Lenke til kommentar

har aldri vert noe skolelys jeg heller :p

gikk GK elektro, og skjønte ikkenoe i starten, og kuttet nermest ut flere fag etter noen måneder, men da jeg startet på IKT forandret det seg helt, da var det plutselig morro å gå på skolen, og fra masse timer og dager fravær på GK, til 1 dag og 2 timer fravær på vk1...

Men det som irriterer meg nå er at det ikke er så mange skoler som jeg kan komme meg inn på med bare fagbrevet, så derfor må jeg gå almenn påbygning... hvis jeg gidder da :p

Lenke til kommentar

hehe, kanskje det du :wee:

vi fikk oppgaver, med tre forskjellige vanskelighetsgrader.

gul = lettest får max karakter 2

blå = middels får max karakter 4

Rød = vanskeligst får max karakter 6.

kan også få en toer på rød og blå også...

Du kan også oppgradere oppgavene etterhvert som du føler for det, for å få opp karakteren, så i teorien kan du drite i å gjøre noe første halvåret, og oppgradere som faen andre halvåret.

Dette gjorde at du ikke gikk glipp av mye hvis du var borte litt, og hvis du var litt slapp ei uke, så var det ikke noe stress å gjøre ei gul oppgave.

Vi hadde også klassetur til Cebit i tyskland, det var fett det :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...