Gå til innhold

Hva er grensa for "b-vare"?

epon

Anbefalte innlegg

Leste en annen artikkel, der det var en som syns det var mistenkelig dersom butikken ikke har b-varer eller demovarer.

Hvor syns dere grensa for å selge et produkt som b-vare?

Er grensa så lav at dersom en telefon blir vist til kunde en gang, så er det b-vare? Eller er det mer det å ta med seg en telefon hjem over helga for å prøve den ut som blir definert som b-vare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo såklart se ann saken.

Det er veldig få esker (utenom utstilligsmodellene) som blir åpnet i det hele tatt, men hvis en eske blir åpnet og en bare ser på telefonen og så legges den tilbake regner jeg ikke det for b-vare, men hvis den blir brukt så er jo saken en annen.

Utstillingsmodeller er såklart b-vare - det regner jeg med alle er enige i. :)

Lenke til kommentar

Hvis det er mobiltelefon du mener, så vil jeg komme med mine personlige meninger.

Jeg mener at hvis telefonen er ringt med, så er den brukt. Hvis den ikke er ringt med, skal det en del mer til for at jeg vil definere den som brukt. At den kun er tatt opp av esken vil naturligvis ikke kvalisere den til å være brukt. Jeg vil heller ikke si at å ha testet kameraet og så slettet bildet vil kvalifisere til b-vare.

Hvis batteriet er ladet flere ganger, vil jeg kalle den brukt, men det er jo tilnærmet umulig å påvise, og det er nok tvilsomt at noen vil selge den som b-vare hvis det ikke er en modell de dør etter å bli kvitt.

Derfor. Hvis den ikke er ringt med, ikke har synlige tegn av bruk og har nullstilte menyer, vil jeg si at den er god som ny.

Lenke til kommentar

Jeg definerer en vare som brukt i det den på en eller annen måte er "tatt i bruk". En telefon er tatt i bruk i det den er slått på for første gang. Det er en grei håndfingerregel, gråsoner skaper bare bry.

Dog, når jeg selger en b-vare setter jeg prisen på den avhengig av historikk den har. Dersom telefon kun er slått på, og tatt ett bilde og to med reduseres utsalgsprisen kun med noen få prosent. Dersom den har vært i sirkulasjon, oppladet , ringt med etc. prises den adskillig lavere...

Riktignok er det små marginer i mobilmarkedet, men det er ingen grunn til å selge brukte varer som "nye". Åpner man en eske for å vise produkt til kunde / la ham prøve produktet må man ta dette tapet av fortjeneste med i kalkylen når man priser "vanlig utsalgspris"...

Lenke til kommentar
Personlig er jeg sær på slikt. Ville ikke ha betalt full pris for en vare som var åpnet og tatt ut av forpakningen  :nei:

7749270[/snapback]

Så hvis du kom til min butikk og spurte meg om du kunne få se på f.eks LGKG810, jeg hentet den til deg. Lot deg ta litt på den for så å legge den fin tilbake i esken igjen, så mener du at jeg skal gi 400 kroner i avslag til neste kunde som kommer for å kjøpe den?

Lenke til kommentar
Personlig er jeg sær på slikt. Ville ikke ha betalt full pris for en vare som var åpnet og tatt ut av forpakningen  :nei:

7749270[/snapback]

Så hvis du kom til min butikk og spurte meg om du kunne få se på f.eks LGKG810, jeg hentet den til deg. Lot deg ta litt på den for så å legge den fin tilbake i esken igjen, så mener du at jeg skal gi 400 kroner i avslag til neste kunde som kommer for å kjøpe den?

7783637[/snapback]

enda værre er kunder som nekter å kjøpe den du har vist dem pga at den er åpnet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...