Gå til innhold

Spørsmål om pH-skalaen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker er vel bare pH skalaen definert mellom 1 og 14. Jeg vet det finnes stoffer som kommer utenfor denne, men det blir såpass unøykatig når en har en syre eller base som vel er konsentrert eller sterkere, at det blir lite vits å snakke om pH utenfor skalaen.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker er vel bare pH skalaen definert mellom 1 og 14. Jeg vet det finnes stoffer som kommer utenfor denne, men det blir såpass unøykatig når en har en syre eller base som vel er konsentrert eller sterkere, at det blir lite vits å snakke om pH utenfor skalaen.

7745992[/snapback]

Det er vel fordi man som regel bruker tilnærmingen molaritet av Hydrongen-ioner. Denne tilnærmingen er ikke nøyaktig om konsentrasjonen er veldig stor eller liten, men skalaen i seg selv gir mening.

Med forbehold om at det er lenge siden jeg har hatt kjemi.

AtW

Lenke til kommentar
Ok, så ph-skalaen går fra 0 til 14 pga at det blir for unøyaktig høyere eller lavere, eller finnes det en bedre grunn for dette?

7746148[/snapback]

Skalaen er ikke unøyaktig, en måte å måle på som gir den tilnærmede ph-verdien (antallet mol hdrogen-ioner) er unøyaktig når man har ekstreme verdier.

De fleste stoffer ligger immelom 0 og 14, men ikke alle,jeg vet ikke hvorfor det vanligvis regnes som mellom 0-14

AtW

Lenke til kommentar

vel pH verdien som sådan er per def -log av aktiviteten til H+, ikke konsentrasjonen.

Så pH verdien rammes ikke av denne unøyaktigheten med mindre du først feilaktig bruker konsentrasjonen istedet for aktiviteten for å beregne din pH

pH kan gå over 14 og under 0, det er bare en matematisk definisjon av et fenomen som ikke er bundet av verdiene 1 og 10^-14

Lenke til kommentar

pH-skalaen beskriver konsentrasjonen av H3O+ i løsningen. Jada, dette er en forenklet måte å si det på.

Fro å vise at pH over 14 er mulig tenker vi oss at konsentrasjonen i en væske er 0,00000000000000000001 mol/L. Dette er en absolutt lovlig konsentrasjon.

Når kan man bruke formelen pH = - lg ([H3O+])

Da får vi denne pH-en: pH = -lg(0,00000000000000000001) = 20.

Altså, pH kan være utenfor intervallet 0 til 14, men i praksis vil den som regel holde seg innenfor.

Lenke til kommentar

Fra wikipedia:

Most substances have a pH in the range 0 to 14, although extremely acidic or extremely basic substances may have pH less than 0 or greater than 14. An example is acid mine runoff, with a pH = –3.6. Note that this does not translate to a molar concentration of 3981 M.

Jeg skjønte ikke helt hvorfor det blir sånn, er det noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
pH-skalaen beskriver konsentrasjonen av H3O+ i løsningen. Jada, dette er en forenklet måte å si det på.

Fro å vise at pH over 14 er mulig tenker vi oss at konsentrasjonen i en væske er 0,00000000000000000001 mol/L. Dette er en absolutt lovlig konsentrasjon.

Når kan man bruke formelen pH = - lg ([H3O+])

Da får vi denne pH-en: pH = -lg(0,00000000000000000001) = 20.

Altså, pH kan være utenfor intervallet 0 til 14, men i praksis vil den som regel holde seg innenfor.

7747057[/snapback]

Dette blir ikke helt riktig. Antar du mener [H^+] =1*10^{-20} M

dvs pH = 20, rent slavisk.

Men du glemmer vannets ioneprodukt.

[H^+] til vann er lik 1*10^{-7} M

Da er 1*10^{-7} M >> 1*10^{-20} M

og derfor vil

[H^+] = 1*10^{-7}M -1*10^{-20} M = 1*10^{-7} M

som gir pH = 7

Lenke til kommentar
Fra wikipedia:
Most substances have a pH in the range 0 to 14, although extremely acidic or extremely basic substances may have pH less than 0 or greater than 14. An example is acid mine runoff, with a pH = –3.6. Note that this does not translate to a molar concentration of 3981 M.

7747348[/snapback]

pH betyr egentlig -log til aktiviteten til H+, eller H3O+, og aktiviteten beregnes ofte utfra konsentrasjonen, men i ekstreme tilfeller er dette ikke riktig.

Lenke til kommentar
Fra wikipedia:

7747348[/snapback]

pH betyr egentlig -log til aktiviteten til H+, eller H3O+, og aktiviteten beregnes ofte utfra konsentrasjonen, men i ekstreme tilfeller er dette ikke riktig.

7748243[/snapback]

Stemmer det,

pH = -log(a)[H^+]

der a er aktiviteten, og videre er

a = y*x

y: aktivitetskoeffisienten og x: molfraksjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...