mse Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hei! Jeg har prøvd å lære meg litt css-programmering i det siste, for å kunne lage denne siden. wasafiri - gjennom Afrika 2007-2008 Den er enkel og grei, men jeg har fått et problem med å få den til å fungere i ulike browsere. Den fungerer fint i Explorer 7.0 og Opera, men er helt på trynet i alle de andre browserne. Kan noen av dere her inne, som virker svært så kompetente, hjelpe meg å finne feilen? Marius Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 http://validator.w3.org/check?verbose=1&ur....wasafiri.no%2F I HTML, når du dedikerer atributter som ikke er integere (tall) skal dette inn i apostrofer ("") Lenke til kommentar
mse Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 takk, for lynraskt svar! hmm, jeg skjønte ikke helt hva jeg må gjøre jeg... er ganske dårlig på dette. kan du gi et eksempel på hva jeg må endre? ser jo ut som om det er mange av de samme feila. Marius Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Svar nr. 2 kommer ikke fullt så lynraskt OK. første post på listen blir å fikse <DIV class=menu> så den får apostrofer, så vi får <DIV class="menu"> Etterpå ville jeg fjernet de IF IE sakene, da de er stygge, og strengt tatt unødvendige om du koder bra CSS. (det finnes dropdownmenyer på nett som funker uten ugyldig kode). Til slutt ville jeg gått over koden og skrevet taggene i små bokstaver. Vet ikke hvor jeg har det fra, men leste at store bokstaver er feil. Ellers, så ville jeg gått over oppbygningen av siden. Dette er måten jeg ville sett det for meg: <wrapper> <header></header> <dropdown></dropdown> <contentwrapper> <leftcolumn></leftcolumn> <content></content> </contentwrapper> <footer></footer> </wrapper> Jeg er overbevist om at det vil gjøre livet ditt lettere. EDIT: killyou: han skriver i XHTML 1.0 Endret 17. januar 2007 av Mads-b Lenke til kommentar
KillYou Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 dtore bokstaver er feil i xhtml, sier ikke noe om html, bare at det er litt mer ryddig Lenke til kommentar
mse Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Hei! Takk for all hjelp. Men etter å ha sittet i noen dager nå og småpusla med alle kodene, får jeg ikke dette til å se noe bedre ut. Har noen andre svar på hva jeg kan gjøre for å få siden til å fungere? Fungerer som sagt i Opera og IE 7.0, men ikke i Firefox, Safari eller IE 5.5 og 6.0. Har prøvd meg frem her: wasafiri Fortvila. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Du har fortsatt tilgode å få siden til å validere: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...o%2Findex2.html En side som validerer har større mulighet for å bli vist likt i flere nettlesere enn en side som ikke validerer. Lenke til kommentar
Sigurd26 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Det første du burde gjøre er å sjekke at siden er validert. I Opera er det bare å høyreklikke på siden og velge "kontroller kildekode" (eller Ctrl+Alt+V). Også ser jeg at du har brukt store bokstaver på deler av kildekoden, så vidt jeg vet krever XHTML at man bruker små bokstaver. Du burde også validere CSS filen hvis du bruker CSS (som det ser ut som...). Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 I HTML, når du dedikerer atributter som ikke er integere (tall) skal dette inn i apostrofer ("") tall skal vel inn i "" også i HTML, hvis ikke shorttags er på. Det samme gjelder vel for tekst.. tror jeg.. er ikke sikker, men mener det. Det som gjør at du får så mange feil i XHTML validasjonen er at du bruker store bokstaver. Og det liker ikke validatoren. Lenke til kommentar
mse Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Takk for flere innspill. Nå er siden validert! Men jeg tror ikke problemene er løst ennå. Jeg har fjerna "class=left" fra "ul class=left" i menyen, og da forsvant de siste feilmeldingene. Da blir derimot menyen litt tullete i IE 7.0 (og i de andre browserne kanskje?) Hvordan kan jeg gjøre det slik at de neste boksene spretter ut slik de skal og ikke blir liggende litt under og litt over? Ser imidlertid at den er leselig i Safari nå da og slik den skal i IE 7.0. Men er usikker på hvordan den fremstår i de andre browserne. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 http://browsershots.org/ Lenke til kommentar
mse Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 har testa sida der. ser at den glir en del fra hverandre fortsatt. men jeg får jo heller ikke testa menyene på denne sida da... Lenke til kommentar
mse Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) hvordan kan jeg få #content til å presse seg opp ved siden av #leftcol i IE 6.0? sida fungerer fint i IE 7.0. Endret 20. januar 2007 av mse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå