Gå til innhold

Browser-problemer med hjemmeside

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å lære meg litt css-programmering i det siste, for å kunne lage denne siden.

wasafiri - gjennom Afrika 2007-2008

Den er enkel og grei, men jeg har fått et problem med å få den til å fungere i ulike browsere. Den fungerer fint i Explorer 7.0 og Opera, men er helt på trynet i alle de andre browserne.

Kan noen av dere her inne, som virker svært så kompetente, hjelpe meg å finne feilen?

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk, for lynraskt svar!

hmm, jeg skjønte ikke helt hva jeg må gjøre jeg... er ganske dårlig på dette.

kan du gi et eksempel på hva jeg må endre?

ser jo ut som om det er mange av de samme feila.

Marius

Lenke til kommentar

Svar nr. 2 kommer ikke fullt så lynraskt :p

OK. første post på listen blir å fikse <DIV class=menu> så den får apostrofer, så vi får <DIV class="menu">

Etterpå ville jeg fjernet de IF IE sakene, da de er stygge, og strengt tatt unødvendige om du koder bra CSS. (det finnes dropdownmenyer på nett som funker uten ugyldig kode).

Til slutt ville jeg gått over koden og skrevet taggene i små bokstaver. Vet ikke hvor jeg har det fra, men leste at store bokstaver er feil.

Ellers, så ville jeg gått over oppbygningen av siden. Dette er måten jeg ville sett det for meg:

<wrapper>

<header></header>

<dropdown></dropdown>

<contentwrapper>

<leftcolumn></leftcolumn>

<content></content>

</contentwrapper>

<footer></footer>

</wrapper>

Jeg er overbevist om at det vil gjøre livet ditt lettere.

EDIT: killyou: han skriver i XHTML 1.0 ;)

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Hei!

Takk for all hjelp. Men etter å ha sittet i noen dager nå og småpusla med alle kodene, får jeg ikke dette til å se noe bedre ut.

Har noen andre svar på hva jeg kan gjøre for å få siden til å fungere?

Fungerer som sagt i Opera og IE 7.0, men ikke i Firefox, Safari eller IE 5.5 og 6.0.

Har prøvd meg frem her:

wasafiri

Fortvila.

Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre er å sjekke at siden er validert. I Opera er det bare å høyreklikke på siden og velge "kontroller kildekode" (eller Ctrl+Alt+V).

Også ser jeg at du har brukt store bokstaver på deler av kildekoden, så vidt jeg vet krever XHTML at man bruker små bokstaver.

Du burde også validere CSS filen hvis du bruker CSS (som det ser ut som...).

Lenke til kommentar
I HTML, når du dedikerer atributter som ikke er integere (tall) skal dette inn i apostrofer ("")

tall skal vel inn i "" også i HTML, hvis ikke shorttags er på. Det samme gjelder vel for tekst.. tror jeg.. er ikke sikker, men mener det.

Det som gjør at du får så mange feil i XHTML validasjonen er at du bruker store bokstaver. Og det liker ikke validatoren.

Lenke til kommentar

Takk for flere innspill.

Nå er siden validert! Men jeg tror ikke problemene er løst ennå.

Jeg har fjerna "class=left" fra "ul class=left" i menyen, og da forsvant de siste feilmeldingene. Da blir derimot menyen litt tullete i IE 7.0 (og i de andre browserne kanskje?) Hvordan kan jeg gjøre det slik at de neste boksene spretter ut slik de skal og ikke blir liggende litt under og litt over?

Ser imidlertid at den er leselig i Safari nå da og slik den skal i IE 7.0. Men er usikker på hvordan den fremstår i de andre browserne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...