Gå til innhold

et par spørsmål angående bat filer.

Anbefalte innlegg

hva er kommandoene for å "disable" mus og tastatur (vil gjerne også vite hvordan man "enabler" de igjen og.)

og hvordan får man batch "programmet" til å kjøre i fullskjerm hvis det går.

takker for svar :)

edit: går det an å gjøre sånn at når man går inn i en mappe blir en bat fil kjørt automatisk?

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ingen kommandoer for å disable mus og tastatur, du må evt finne andre filer som gjør dette og kjøre de med .bat

du kan velge at bat skal kjøre i full-skjerm ved å høyreklikke på bat-scriptet og velge "kjør i full skjerm" eller lignende.

og nei, man kan ikke få en bat fil til å kjøre automatisk, ikke som jeg vet om ihvertfall...

*vente på at GeirGrusom skal komme å rette på meg/utfylle svaret mitt*

Endret av aklla
Lenke til kommentar

For å disable tastatur eller mus kan du bruke rundll32 (har ikke testet dette enda), og instillingene skal være normale etter omstart. Men jeg garanterer ingenting...

rundll32 MOUSE,disable
rundll32 KEYBOARD,disable

Merk: Jeg er ikke ansvarlig for noe du måtte finne på å bruke disse kommandoene til!

Lenke til kommentar
For å disable tastatur eller mus kan du bruke rundll32 (har ikke testet dette enda), og instillingene skal være normale etter omstart. Men jeg garanterer ingenting...

rundll32 MOUSE,disable
rundll32 KEYBOARD,disable

Merk: Jeg er ikke ansvarlig for noe du måtte finne på å bruke disse kommandoene til!

7750365[/snapback]

takker for svar fra begge to :)

LooneyTune: vet du hvordan man starter mus og tastatur igjen?

og ta det med ro, dette skal ikke brukes som "virus" ;)

Lenke til kommentar
Jeg regner nesten med at du har prøvd "rundll32 KEYBOARD/MOUSE, enable"?

7750959[/snapback]

hadde tenkt til å gjøre det, men så tenkte jeg: hvis jeg disabler tastaturet så kan jeg jo ikke skrive enable igjen etterpå... så jeg tenkte å vente til jeg var sikker på begge og legge det i en batch fil.

men nå er problemet at jeg bare får denne feilmeldingen... :wallbash:

både med tastatur og mus!

post-100512-1169142485.jpg

noen tips?

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Har ikke prøvd dette selv, så er litt blank på hva du skal gjøre med feil meldingen... Men vis det ikke skal brukes til "virus", hva skal du da bruke det til? Spør bare av ren nysgjerrighet.

7751155[/snapback]

et slags "passord program" tenkte jeg eller noe i den duren :p

disable musa sånn at personen ikke kan krysse ut, fullskjermmodus sånn at du ikke kan gjøre så mye annet og oppstart ved dobbelt klikking på mappe!

Lenke til kommentar

Den feilmedlingen ovenfor her kommer av at winXP ikke støtter rundll32 MOUSE,disable eller rundll32 KEYBOARD,disable. Noe som funker er imidlertid følgende eksempel kodet i vb 6:

Private Declare Function BlockInput Lib "user32" (ByVal fBlock As Long) As Long

Private Declare Sub Sleep Lib "kernel32" (ByVal dwMilliseconds As Long)

Private Sub Command1_Click()

DoEvents

'Blokkerer mus og tastatur

BlockInput True

'Venter 10 sekunder før aktivering av mus og keybord

Sleep 10000

'Aktiverer mus og tastatur

BlockInput False

End Sub

Kort sagt, man kan bruke api'en BlockInput som ligger i "user32" for å disable/enable mus og tastatur. Basert på dette kan man for eksempel lage og kompilere en dll for henholdsvis disable og enable som man så kan bruke for eksempel i et script.

Lenke til kommentar

Det er ikke et vb script, det er et Visual Basic program.

Problemet med dette hadde også vært at BlockInput hindrer det aktive threaden, altså bare programmet som er laget i Visual Basic i å motta data fra tastatur og mus (programmet kan bare sende til seg selv)

Rundll32 funker ikke fordi ShowCursor etc. ikke er laget for å bli brukt med Rundll32, siden en rundll32 funksjon ser slik ut i C++:

void CALLBACK

EntryPoint(HWND hwnd, HINSTANCE hinst, LPSTR lpszCmdLine, int nCmdShow);

etter det jeg har forstått.

Men du begir deg ut på områder hvor batch scriptet blir mer avansert en enkel programmering.

Du kan lære deg simpel Visual Basic (compiler følger med Windows XP SP2 i C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\[et versjonsnummer]\vbc.exe) til å løse disse problemene.

eller C# hvis du foretrekker det bedre (csc.exe)

Det finnes gratis IDE-er også (Visual Basic Express, Visual C# Express, Visual C++ Express)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...